Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jazoo
Hur gör man när man syr hår på en docka?

I samband med inskolningen på Alice nya dagis skulle vi sy en varsin docka till barnen, och jag har nu kommit till håret. Jag har garn i olika färger som jag tänkte ha till hår, men hur gör man? Alla tips mottages tacksamt!

Eftersom inskolningen gick mycket fortare än de hade räknat med (Alice bara hoppade rakt in och trivs som fisken i vattnet) så blev jag inte klar på dagis utan har tagit hem dockan. Så jag kan inte titta på hur de andra dockorna är gjorda heller...
Användarens profilbild
Av Pilotta
Åh, jag försökte surfa runt efter en bildbeskrivning av de stygn som jag använde till min dockas hår men hittade tyvärr ingen. Beskrivet är det dock så att man gör stygn med efterstygn fast man låter det bildas öglor av stygnen istället för att dra åt. Sen kan man välja om man vill klippa upp öglorna eller ej. Jag hade aldrig själv förstått det jag just skrev om jag inte hade sett en beskrivning som jag har i en bok :roll: .
Annars kan man bara brodera hår med vanliga stygn. Det går oxå att lägga garnet som en matta över huvudet och brodera tvärs "mattan" med efterstygn så att mattan håller sig på plats. Det som jag har beskrivit ovan går ju oxå att kombinera.
Om det är en liten docka skulle jag välja nån av de 2 första alternativen jag föreslog.
Lycka till :D
Användarens profilbild
Av Stark
Eller så gör man som jag gjorde på min Waldorfdocka: Man virkar en skplformad pannkaka som man syr fast i huvudet. Sen tar man och klipper till längden på håret (2*längden per hårstrå). Man viker hårstråt på mitten och trär igenom mitten genom en maska på den virkade pannkakan. Sen trär man igenom ändarna genom ögglan man trätt igenom maskan och drar åt, så att ögglan håller fast ändarna. Fattar du? :hmm: Det gick i vart fall fort och blev snyggt.
Användarens profilbild
Av Fina
Jag är lessen, men jag fattar faktiskt ingenting. :roll:
Skulle vi kunna göra detta till en bildtråd istället?

Jag vill gärna lära mig olika sätt att sy hår på, och det sättet jag gör funkar inte så bra på långt hår så vi skulle väl kunna försöka att visa lite olika tillvägagångssätt?
Användarens profilbild
Av Fenomena
Här ska jag titta in sen, när ni har tipsat mer. Jag ska nämligen också sy en Alma-docka till förskolan. Min stora förskole-tjej! :loving:
Av Ponyo
Jag skulle kunna fotografera av min waldorfdockebok ikväll.
Där finns massor av beskrivningar på hår.
Vilken typ av frisyr vill du göra?
Användarens profilbild
Av Fenomena
Vad fina! Jag ska sy en enkel docka. Men jag är sugen på att försöka sy fint hår på, det blir så personligt med frisyr med lugg osv. Istället för att stoppa in lite garn i sömmen. Men jag kan inte ens virka... :lol:
Användarens profilbild
Av Ester
håret är supersvårt

men till dagisdockan skulle jag inte lägga allt för mycket energi faktiskt

jag gjorde som nån sa - sydde varannan stor ögla varannan tätt intill och åtdragen sen klippte jag öglorna och satte upp i tofsar.

båda dagisdockorna ser rätt absurda och lite lustiga ut - och tjejerna ÄLSKAR dem! 8)
Användarens profilbild
Av jazoo
Tack!

Jag gjorde så här: stora öglor som jag sen klippte upp och knöt ihop med dubbelt halvslag. Och så blev det både blått och rött... :)

Nu ska jag bara sy lite kläder också :roll:

Dagisdockan är än då länge hemma i väntan på kläder, men Alice älskar den redan. Men det är inte utan att jag blev lite sugen på att sy fler dockor - det var ju inte så svårt!
Användarens profilbild
Av jazoo
Bubbi skrev:Jag skulle kunna fotografera av min waldorfdockebok ikväll.
Där finns massor av beskrivningar på hår.
Vilken typ av frisyr vill du göra?
Du får jättegärna ta några bilder, frisyr spelar inte så stor roll egentligen.
Användarens profilbild
Av Stark
Josefina skrev:Jag är lessen, men jag fattar faktiskt ingenting. :roll:
Skulle vi kunna göra detta till en bildtråd istället?

Jag vill gärna lära mig olika sätt att sy hår på, och det sättet jag gör funkar inte så bra på långt hår så vi skulle väl kunna försöka att visa lite olika tillvägagångssätt?
Ska försöka förklara med bilder...

Så här ser min Pippi ut:
Bild

Närbild på sidan:
Bild

Så här ser hon ut bakifrån:
Bild

Närbild bakifrån:
Bild

Så här gjorde jag:
Virkade en pannkaka:
Bild

Sydde fast pannkakan på huvudet på Pippi (täta stygn). Detta har jag ingen bild på.

Sen trädde jag fast varje hårstrå för sig. Här har jag tagit ett gult garn bara för att visa.

Dela håret på mitten:
Bild

Trä igenom en maska på pannkakan:
Bild

Dra igenom:
Bild

Dra igenom ändarna genom "mitten" på håret. Jag använder en bit garn här somjag inte klippt av...
Bild

Dra åt:
Bild

Där jag drar igenom det gula garnet har jag inget långt hår på min Pippi, utan det är hennes "skalp" som syns. I och med att jag har den virkade skalpen/pannkakan så störs man inte av att det inte finns hår överallt. Dessutom har jag 4 olika sorters garn till håret för att få det att se lite mer verkligt ut.
Användarens profilbild
Av Fina
Cilia skrev: Där jag drar igenom det gula garnet har jag inget långt hår på min Pippi, utan det är hennes "skalp" som syns. I och med att jag har den virkade skalpen/pannkakan så störs man inte av att det inte finns hår överallt. Dessutom har jag 4 olika sorters garn till håret för att få det att se lite mer verkligt ut.
:tumup: :tumup: :app: :app:
Tack! Det var nästan som jag gissade bara det att jag saknar fantasi så jag fick inte ihop hur det skulle fungera, men det ser ut att funka jättebra!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?