Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nathalie
Jo, det är klart...om man ska göra korta knytningar blir det mycket tyg över. Men då använder jag ringsjalen eller Ergon istället.

Men till x-omslut rygg, x-omslut, x-omslut II och tibetanen (knyter under barnets rumpa) tycker jag den fungerar bra. Ska tillägga att jag har lång överkropp....
Användarens profilbild
Av Hella
Jag är 165 och väger 58 kg. Jag har en bebina som är 4,2 och en stork och en didy som är 4,6 (fast storken är längre än didyn)

Didymos mäter en av ändarna medan stork och bebina anger längden "bara sjal" och de snedskurna ändarna tillkommer. I verkligheten är bebinan och didyn nog lika långa medan storken är längre.

Jag knyter x-omslut med alla tre sjalarna och kan ha knuten fram när jag bär på mage och bak om jag bär på ryggen fast med bebinan (och förmodligen med didyn också när jag tvättat den första gången så den krympt till sig) så knyter jag i det snedskurna då men med storken räcker sjalen det där extra varvet och ändarna blir över...

Smaksak vilket man föredrar... Jag stör mig inte på lite tyg över, men vill inte ha för mycket. Didyn och bebinan som är lite kortare är nog ändå mest lagom i längd för mig.
Användarens profilbild
Av marlene
Hella skrev: Didymos mäter en av ändarna medan stork och bebina anger längden "bara sjal" och de snedskurna ändarna tillkommer. I verkligheten är bebinan och didyn nog lika långa medan storken är längre.
Bebina mäts också inklusive en ände...
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag är 160 cm lång, stl 36 på överkroppen. Jag har en Easy 4,7 (5 m) och den är alldeles perfekt tycker jag. Jag bär mest omslutet på magen och då vill jag ha knuten fram. Jag får ont av att ha den bak. Jag har en Didy 4,6 också och den kan jag knyta längst ut på spetsarna. På ryggen skulle en stork 4,1 vara perfekt för omslutetX.
Användarens profilbild
Av Buscilla
Mirja skrev:Jag är 160 lång och väger 53. Jag har en som är 4.2 och två 4.6. Jag kan tycka att även 4.2 känns för lång ibland men är nog lättare att hantera än 4.6. Mitt problem är även att jag har så smala axlar att det kan kännas väldigt knöligt och mycket tyg med en vävd sjal. Men man kan ju vika sjalen!
Är ganska inne på att skaffa mig en kortare sjal. Det lutar nog åt en 4,2. Men jag ska försöka testa en först, så att jag inte gör något förhastat.

Har inte kommit mig för att prova den vikta varianten än. Ska göra det vid tillfälle.

Tack för ditt svar!
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Buscilla
Nathalie skrev:Hej!

Jag är 166 och väger ca 63. Jag har både en easy 5,2 m och en 4,7 m.
Faktum är att jag mest har använt 5,2 m. Jag har tyckt att x-omslut 2 avlastat bäst och använt den mest. Då har jag gillat att knyta på mage. Detta av två anledningar.

Dels har jag ofta haft på mig sjalen när jag ska någonstans med sonen och har tagit bilen. (X-omslut 2) (Dvs bara satt i honom i sjalen in till affären eller dyl.) I bilen har knuten på ryggen varit i vägen....

Och dels har jag använt mig av ställbar knut så att jag har kunnat justera knytningen....och då har jag velat se när jag knyter. Nu har jag lärt mig att göra den på ryggen, så nu skulle det gå bra med 4,7)
Dessutom tycker jag att det extra varvet har stabiliserat bra.

Jag har aldrig tyckt att det har varit för mycket tyg, men det är en smaksak....och beroende på hur smidig sjal man har.

Lycka till!
Hej och tack för ditt svar. Mycket av det du skriver låter som rena rama grekiskan i mina sjalnovis-öron ;-) (ställbar knut? X-omslut2? osv *fniss*).

Ska testa en kortare sjal så att jag har något att jämföra med, innan jag gör något förhastat.
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Buscilla
Suskiv skrev:jag är 160 och väger ca 60 kg. Korta ben. har hoppis 4,6 och stork 5,2 (det skiljer i själva verket 20 cm mellan dem.) och jag tycker den längden är bra till X-omslut till magen, Till allt annat är längden för lång. Skulle gärna köpa en 4,2 till ryggknyning, men har inte råd.
Hej och tack för ditt svar. Ska försöka testa en kortare sjal vid tillfälle. Kanske måste även jag utöka sjalförrådet med ytterligare en sjal istället för att byta ut den...
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Buscilla
Nathalie skrev:Jo, det är klart...om man ska göra korta knytningar blir det mycket tyg över. Men då använder jag ringsjalen eller Ergon istället.

Men till x-omslut rygg, x-omslut, x-omslut II och tibetanen (knyter under barnets rumpa) tycker jag den fungerar bra. Ska tillägga att jag har lång överkropp....
Okej, tack för ditt svar. Börjar fundera lite smått på om jag ska ha en sjal med sneda ändar (minns inte vilken som har det). Kan det kanske vara något *funderar i mitt stilla sinne*??? Tycker att det kan vara lite knöligt att knyta till ordentligt med allt detta tyg.
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Buscilla
Hella skrev:Jag är 165 och väger 58 kg. Jag har en bebina som är 4,2 och en stork och en didy som är 4,6 (fast storken är längre än didyn)

Didymos mäter en av ändarna medan stork och bebina anger längden "bara sjal" och de snedskurna ändarna tillkommer. I verkligheten är bebinan och didyn nog lika långa medan storken är längre.

Jag knyter x-omslut med alla tre sjalarna och kan ha knuten fram när jag bär på mage och bak om jag bär på ryggen fast med bebinan (och förmodligen med didyn också när jag tvättat den första gången så den krympt till sig) så knyter jag i det snedskurna då men med storken räcker sjalen det där extra varvet och ändarna blir över...

Smaksak vilket man föredrar... Jag stör mig inte på lite tyg över, men vill inte ha för mycket. Didyn och bebinan som är lite kortare är nog ändå mest lagom i längd för mig.
Hej och tack för ditt svar.
Har börjat fundera på om jag ska ha snedskurna ändar. Känns som att det är lättare att knyta sjalen då? Du som har sjal av varje sort. Vad är bäst, snedskurna eller raka ändar???
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Buscilla
Knyttet & K skrev:Jag är 160 cm lång, stl 36 på överkroppen. Jag har en Easy 4,7 (5 m) och den är alldeles perfekt tycker jag. Jag bär mest omslutet på magen och då vill jag ha knuten fram. Jag får ont av att ha den bak. Jag har en Didy 4,6 också och den kan jag knyta längst ut på spetsarna. På ryggen skulle en stork 4,1 vara perfekt för omslutetX.
Hej och tack för ditt svar. Som jag har svarat tidigare, har jag börjat fundera på om det är en sjal med sneda ändar jag borde ha. Det borde ju vara lättare att knyta till ordentligt med sneda ändar iställetför raka ändar. Tycker att det kan vara nog så svårt att få till knuten med dessa raka ändar.
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Ja, det går ju mer tyg till knuten när man har raka ändar, fast jag gillar det ändå då jag tycker att det blir snyggare knut och är lättare att spänna båda långsidor. Men som sagt, en kortare sjal till ryggknyt är rätt skönt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?