Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av millla
Jag har just fått hem min Hoppe Kairo som jag ska färga i någon fin färg. Jag tänkte först att den skulle bli brun men efter att ha kollat lite färgkartor känner jag nu att Petrol är den färg som skulle göra mig :eld:

Nu till bekymret: jag är ingen van "färgare" så jag skulle behöva hjälp med vilka färger jag ska blanda för att åstadkomma just petrol.

Jag försökte klistra in färgkartorna från Nitor och Herdins men det gick inte.
Här länken till Herdins: http://www.herdins.se/UserFiles/TC_natu ... gkarta.jpg
Och Nitor: http://www.alfort.se/upload/Nitor/Texti ... textil.jpg

Finns det någon som är duktig på att blanda färger till rätt nyans och kan hjälpa mig? Kom med förslag och tips!

Nääää, jag fegar ur :oops: och väljer brun istället, som jag tänkte från början. När jag skulle handla så hittade jag inte Nitors färger någonstans, så det fick bli Herdins och dom hade inte den blå färgen som jag skulle blanda med och sen kändes det så himla knöligt det där med att beräkna hur många procent av den ena och den andra som skulle ge rätt resultat och så orkade jag inte leta på fler ställen och jag vill ju alltid att allt ska ske NU osv osv... :blahblah: :blahblah: :blahblah:
Den här sjalen får bli (tråk-)brun. Fast jag gillar ju brunt, och det känns mycket tryggare att slänga in sjalen i maskinen med brunt än med egenblandad kanske-petrolfärgad...

Men detta innebär inte att jag inte har fler frågor... :D
Kan inte någon som färgat sjalar eller annat tyg berätta hur ni går till väga, från början till slut, så att en femåring förstår (dvs på min nivå)?
Senast redigerad av millla den lör aug 30, 2008 10:51, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Av millla
Jag vet att det finns olika uppfattningar om vad som är just petrol. Jag vet inte om just jag sitter inne med det rätta svaret på den frågan men här är iallafall en färg som jag skulle kalla petrol:
Bild
Användarens profilbild
Av Sedum
Om du tar nitor så skulle jag gissa på 40% blåklint, 60% kaktus, det blir petrol i mina ögon (testade även i photoshop.)

Om du tar herdins så är min gissning 40% royalblå och 60% mossgrön.

Men, hur det blir när man färgar i verkligheten, det vete katten!

Och funderar, hur ser Kario ut, beige? För då blir det ju lite mer gult i (dvs kanske ska ta något mindre av grönt) om man inte avfärgar först.

Hade föresten färgen nedan som jämförelse så vill du ha det blåare eller grönare så får du ändra fördelningen därefter...
Användarens profilbild
Av camsch
Är inte jättevan, men har bra "färgseende" och har färgat ett par sjalar i alla fall :)

Jag skulle nog inte våga färga utan att ha färgat en provlapp (provlappar) först, det är en rätt billig försäkring (du kan ju ta lite olika blandningar då också)

Färgen består ju av komponenterna gult, blått och svart, men gult och blått är svårt att blanda så det blir riktigt bra på en gång på en höft. Däremot ligger ju också färgen någonstans mellan grön (som ju består av gult och blått) och blå, men med en touch av svart i också. Så jag skulle välja en "smutsig" grön och blå. (eller smutsig blå och grön)

Av Herdins skulle jag nog välja
Jeansblå och mossgrönt att blanda (ev buteljgrönt om du gillar mer klart åt turkost och aningen mindre "grå" känsla)

och med Nitor skulle jag nog välja
Kaktus och Marin eller Blåklint beroende på om jag ville ha det hela lite mörkare eller lite ljusare.

Hoppas svaret gav lite ledning :)
Användarens profilbild
Av millla
KajsaW skrev:Och funderar, hur ser Kario ut, beige? För då blir det ju lite mer gult i (dvs kanske ska ta något mindre av grönt) om man inte avfärgar först.
Ja, Kairo är vit och beige. Avfärga? Nä, jag hade inte tänkt det. Vill gärna ha två nyanser av den nya färgen åxå.
Användarens profilbild
Av millla
KajsaW skrev:

Hade föresten färgen nedan som jämförelse så vill du ha det blåare eller grönare så får du ändra fördelningen därefter...
Fattar inte vilken färg du menar....
Användarens profilbild
Av millla
camsch skrev: Jag skulle nog inte våga färga utan att ha färgat en provlapp (provlappar) först, det är en rätt billig försäkring (du kan ju ta lite olika blandningar då också)
Då måste jag ju klippa av en bit av sjalen....?
Användarens profilbild
Av millla
camsch skrev:Färgen består ju av komponenterna gult, blått och svart, men gult och blått är svårt att blanda så det blir riktigt bra på en gång på en höft. Däremot ligger ju också färgen någonstans mellan grön (som ju består av gult och blått) och blå, men med en touch av svart i också. Så jag skulle välja en "smutsig" grön och blå. (eller smutsig blå och grön)
Oj, nu känns det som att det här med att färga sjal blev betydligt mer invecklat än vad jag trodde. :? :hmm: Kanske ska hålla mig till brunt som jag tänkte från början. Man är ju livrädd att man ska sabba sjalen.
Användarens profilbild
Av camsch
millla skrev:
camsch skrev: Jag skulle nog inte våga färga utan att ha färgat en provlapp (provlappar) först, det är en rätt billig försäkring (du kan ju ta lite olika blandningar då också)
Njae, jag skulle nog nöja mig med att försöka hitta ett bomullstyg i liknande färg... Som Kajsa skriver är ju Kairon lite beige, och beige innehåller gult (och lite svart och vitt). Så för att få rätt slutfärg behöver provlappen vara så lik som möjligt, men inte exakt av samma tyg. Bomull är dock viktigt, för det är sjalen gjord av!
millla skrev:
camsch skrev:Färgen består ju av komponenterna gult, blått och svart, men gult och blått är svårt att blanda så det blir riktigt bra på en gång på en höft. Däremot ligger ju också färgen någonstans mellan grön (som ju består av gult och blått) och blå, men med en touch av svart i också. Så jag skulle välja en "smutsig" grön och blå. (eller smutsig blå och grön)
Oj, nu känns det som att det här med att färga sjal blev betydligt mer invecklat än vad jag trodde. :? :hmm: Kanske ska hålla mig till brunt som jag tänkte från början. Man är ju livrädd att man ska sabba sjalen.
Nej, det var inte meningen att krångla till det, ville bara försöka förklara hur färgen är uppbyggd.
Kort sagt: Någon form av blandning blå-grönt är det, och inte båda färgerna klarblå-klargrön utan den ena "smutsig" (eller båda litegrann).
Du har ju ett "spann" av färger som du ändå uppfattar som petrol! Det är liksom inte EN färg, även om du har en bild av hur den ska se ut.

Våga prova, jag tror ärligt att den kommer bli jättesnygg som petrol!

Vill inte sabba ang det bruna, men även brunt har många olika nyanser (och det beiga i sjalen påverkar även där...)
Användarens profilbild
Av Sedum
millla skrev:
KajsaW skrev:Och funderar, hur ser Kario ut, beige? För då blir det ju lite mer gult i (dvs kanske ska ta något mindre av grönt) om man inte avfärgar först.
Ja, Kairo är vit och beige. Avfärga? Nä, jag hade inte tänkt det. Vill gärna ha två nyanser av den nya färgen åxå.
Ja, men då så, då är det bara att köra! :-)
Användarens profilbild
Av millla
camsch skrev:
millla skrev:
Njae, jag skulle nog nöja mig med att försöka hitta ett bomullstyg i liknande färg... Som Kajsa skriver är ju Kairon lite beige, och beige innehåller gult (och lite svart och vitt). Så för att få rätt slutfärg behöver provlappen vara så lik som möjligt, men inte exakt av samma tyg. Bomull är dock viktigt, för det är sjalen gjord av!
millla skrev:
Nej, det var inte meningen att krångla till det, ville bara försöka förklara hur färgen är uppbyggd.
Kort sagt: Någon form av blandning blå-grönt är det, och inte båda färgerna klarblå-klargrön utan den ena "smutsig" (eller båda litegrann).
Du har ju ett "spann" av färger som du ändå uppfattar som petrol! Det är liksom inte EN färg, även om du har en bild av hur den ska se ut.

Våga prova, jag tror ärligt att den kommer bli jättesnygg som petrol!

Vill inte sabba ang det bruna, men även brunt har många olika nyanser (och det beiga i sjalen påverkar även där...)
På något sätt känns det ändå som att det är mindre risk att misslyckas med den bruna färgen. Jag har liksom inte riktigt råd att bara "ojsan, det blev inte bra det här. Jag köper en ny sjal och provar igen, tralala"... :roll:
Användarens profilbild
Av Sedum
millla skrev:
KajsaW skrev:

När jag kollade i photoshop så tog jag den petrolfärg som du gav som exempel i inlägg 2. (det blir ju ovan och inte nedan när inlägget är postat.)

Om man blandar så som jag skrev i inlägget så blir det nästan exakt den petrol som du visade i ditt inlägg.
Där sjalen är lite beigare kommer det efter färgning bli lite mer åt gulgröna hållet.
Blandar man blått och gult blir det grönt.
Färgar man vit sjal med 60% kaktus och 40% blåklint så blir den alltså "din" petrol.
Färgar man beige sjal med 60% kaktus och 40% blåklint så blir den alltså "din" petrol fast lite gulgrönare petrol.
Färgar man då beige sjal med 50% kaktus och 50% blåklint så skulle jag gissa att den nog blir som din petrol igen eller kanske lite blåare, dvs lite mer blått och mindre gul/grönt.

Väljer man då en mörkare blå eller grön eller gråare blå eller grön så blir ju sjalen också mörkare eller gråare (dassigare?) i färgen.

Men sen beror det väl till viss del på andra faktorer som mängden färg/vatten osv. Men jag tycker också helt klart att du ska testa! :-) Tror det blir skitsnyggt!
Användarens profilbild
Av millla
KajsaW skrev:
millla skrev:
KajsaW skrev:

När jag kollade i photoshop så tog jag den petrolfärg som du gav som exempel i inlägg 2. (det blir ju ovan och inte nedan när inlägget är postat.)

Om man blandar så som jag skrev i inlägget så blir det nästan exakt den petrol som du visade i ditt inlägg.
Där sjalen är lite beigare kommer det efter färgning bli lite mer åt gulgröna hållet.
Blandar man blått och gult blir det grönt.
Färgar man vit sjal med 60% kaktus och 40% blåklint så blir den alltså "din" petrol.
Färgar man beige sjal med 60% kaktus och 40% blåklint så blir den alltså "din" petrol fast lite gulgrönare petrol.
Färgar man då beige sjal med 50% kaktus och 50% blåklint så skulle jag gissa att den nog blir som din petrol igen eller kanske lite blåare, dvs lite mer blått och mindre gul/grönt.

Väljer man då en mörkare blå eller grön eller gråare blå eller grön så blir ju sjalen också mörkare eller gråare (dassigare?) i färgen.

Men sen beror det väl till viss del på andra faktorer som mängden färg/vatten osv. Men jag tycker också helt klart att du ska testa! :-) Tror det blir skitsnyggt!
Men jösses! Vilket färgproffs du verkar vara :urule: ! Värsta kollen...

Jag tror jag börjar fatta vad du menar, nästan, men har svårt att föreställa mig hur det beiga skulle bli, det du kallar "gulgrönare petrol". Har du möjlighet att visa exempel på den färgen?
Användarens profilbild
Av tweed
Är det ficka på sjalen? Isf skulle jag ta bort den och använda den som provlapp. Den är ju ändå bara ivägen.
Användarens profilbild
Av millla
kvarnvik skrev:Är det ficka på sjalen? Isf skulle jag ta bort den och använda den som provlapp. Den är ju ändå bara ivägen.
Mmm, jag tänkte åxå på det. Eller så klipper jag av en bit i varje ände, jag tycker ändå att sjalen är liiite för lång för mig.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?