- lör apr 02, 2005 10:23
Det är jättetråkigt när man får en vara det är fel på, och sedan ännu värre om man råkar ut för det två gånger i följd! Det var verkligen inte roligt för dig Mia!
Jag har hittills fått byta ut två sjalar som jag har sålt, en Hoppediz och en Storchenwiege, som det båda har varit vävfel på. Jag har också fått in ett klagomål nu på en Hoppediz som hade hål i sig, men det är inget vävfel utan en rent mekanisk skada som har inträffat, ser ut ungefär som om den har fastnat på en spik och blivit uppsliten. Den kommer naturligtvis också att bytas. I höstas tog jag också upp en Babybundler för att ha som demonstrationssjal, och upptäckte två långa, raka svarta tuschstreck på den. Jag var glad att jag hade råkat ta upp den och inte skickat iväg den till någon kund...Så fel kan det alltid bli, tyvärr.
De sjalar som jag har bytt tidagare med vävfel, där hade Hoppedizen hade ett par knutor som inte såg bra ut och Storchenwiegen hade en hel del knutor. Innan jag har skickat över ersättningssjalarna har jag gått igenom dem minutiöst för att se att det inte finns några fel på dem, eftersom jag absolut inte vill riskera att en kund ska råka ut för att få två felaktiga exemplar i följd. Jag vet ju hur arg jag skulle bli om det var jag som hade råkat ut för detta själv!
Däremot så tittar jag inte igenom sjalarna när jag skickar ut dem, annat än en ytlig blick. En kvalitetskontroll av varan ingår i tillverkningsprocessen och det måste tillverkaren stå för. Jag vidarebefodrar alla klagomål till tillverkaren, och får de många klagomål måste de se till att förbättra sina rutiner.
Hoppediz är som sagt handvävd, och det gör att väven ser lite ojämn ut ibland, men det gör inte att den är dålig. Jag har sålt rätt många Hoppedizar vid det här laget, och många verkar vara mycket nöjda med dem. Den kostar ungefär hälften så mycket som en Didymos eller Easycare, och mindre än Storchenwiege. Troligtvis har det lite med kvaliteten att göra. Om jag jämför kvaliteten på Hoppediz och Storchenwiege, så kan jag känna att det är en viss kvalitetsskillnad. Storchenwiege är av extremt bra kvalitet. Trots att jag har använt min flitigt i 2 år, är den knappt sliten. Bara lite mjukare. Det känns som att den skulle räcka till att användas på ca 6-7 barn. Hoppedizen tror jag inte håller för riktigt lika många barn, min gissning är 2-3 barn. Så vill man ha en riktig kvalitetsprodukt, ska man köpa en Storchenwiege eller Didymos. Easycare platsar troligtvis i den klassen också skulle jag tro, även om jag inte vet så mycket om den än. Men Hoppedizen tycker jag ändå är en mycket prisvärd sjal. Den är mjuk och skön, mycket smidig att knyta och är luftigare och inte riktigt lika varm som tex Storchenwiege eller Didymos. Den är Ökoetex-certifierad och vävd med fin stretch på diagonalen. Om det nu visar sig att det blir många klagomål nu, så kan det kanske bero på att de har haft så stor efterfrågan nu, att de har stressat på produktionen. I så fall är det inte bra, och det måste de åtgärda. Men alla som har råkat få en felaktig sjal ska självklart få ett nytt felfritt exemplar.
För allmän information också: i dagarna har man förändrat konsumentköplagen så att man numera har 3 års reklamationsrätt istället för tidigare 2 år. Det innebär att alla produkter som man köpt efter 1 april 2005, kan man reklamera inom 3 år från inköpsdagen, om det visar sig att det är ett tillverkningsfel. Om man hittar en ren skada på sjalen, måste man säga till med en gång, för det kan vara svårt att visa att man inte själv har orsakat den, tex som ett slithål orsakat av en spik. Men skulle man märka längre fram att trådar går upp i sjalen och lossnar i väven till exempel, så har man rätt att reklamera den. Helst bör man ha kvittot kvar, men när man köper via internet har vi ändå registrerat namn m.m., så det är inte lika noga då. Det kan vara bra att veta.
Hoppas du hittar en sjal du blir riktig nöjd med nu till slut, Mia!
Med vänliga hälsningar
Ingrid