Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Anna
Nu har jag tittat en massa och hittat en begagnad Huskylock 905, den kan sy fyrtrådig overlock men även flatlock och med något tillbehör även täcksöm ser det ut som. Hon i affären sa att den alltis klipper men nu får jag itne ihop det riktigt. Kan man sy flatlock på en maskin som alltid klipper? Känner mig lite småförvirrad. Som jag uppfattat det så är den här maskinen iaf tillräcklig för det mesta jag vill ha den till så jag kankse rentav kan klara mig på min gamla vanliga maskin ett tag till om jag köper denna. Annars måste jag nog ha ny vanlig symaskin också.

Ni som har overlockmaskiner, vad har ni och hur tycker ni om den?
Användarens profilbild
Av tinaw
Man kan inte sy flatlock på en maskin som alltid klipper. Men jag tror man kan på 905an kolla husqvarnas hemsida. Men jag tror inte den modellen har täcksöm.Vet inget om tillbehör tyvärr!
Användarens profilbild
Av Anna
ok, tack. Men då klipper den inte alltid då för i det lilla bladet jag har framför mig framgår tydligt att den kan sy flatlock. Tror jag måste ta med vagnen och åka dit imorgon och titta närmare på den utan barn på magen.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Det låter faktiskt lite konstigt med en 4-trådig maskin som alltid klipper och kan sy flatlock :hmm:
På dom maskiner vi har på jobbet som syr flatlock kan man fälla ner kniven och sätta på ett litet extrabord och så har dom 5 trådar.
Gå tillbaka och be dom visa dig hur man gör. Då ser du ju också om det är lätt att ställa om maskinen från en söm till en annan. Jag tycker att man kan kräva att få en fullständig demonstration av sin symaskinsförsäljare, annars ska man gå till en annan....
En overlock kostar ju en hel del. Lycka till med köpet!
Anna skrev: Som jag uppfattat det så är den här maskinen iaf tillräcklig för det mesta jag vill ha den till så jag kankse rentav kan klara mig på min gamla vanliga maskin ett tag till om jag köper denna. Annars måste jag nog ha ny vanlig symaskin också.

Ni som har overlockmaskiner, vad har ni och hur tycker ni om den?
Jag såg att jag glömde svara på dina frågor :oops:
Jag tycker nog att man klarar sig på en gammal symaskin om man har en bra overlock. Gamla maskiner brukar främst strula när man ska sy i tunna tyger eller i trikå och till trikån har man ju overlocken. Det man behöver en vanlig maskin till är när man t.ex. ska sy detaljer som fickor, kragar och blixtlåsar.
Jag tycker att det är lite bökigt att sy täcksöm på overlockar ibland, det är så lite utrymme i maskinen och så brukar dom vara himla känsliga för när materialet ändrar tjocklek (det blir lätt hoppstygn när man korsar sömmar). Så även om jag har tillgång till maskiner som syr täcksöm använder jag ofta tvillingnål istället.

Och angående din andra fråga så har jag en PFAFF-overlock (har ingen koll på vilken modell) och den är jag jättenöjd med. Jag har sytt både på Husquarna och PFAFF och flera andra märken och gillar PFAFF bäst.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Nu måste jag fråga....vad är det fär skillnad på flatlock o täcksom *drömmer jag med om en overlock*
Användarens profilbild
Av tinaw
Täcksöm ser ut som två raksömmar från framsidan och som overlock på baksidan. Flatlock ser ut som overlock.
Användarens profilbild
Av Anna
Japp, täcksöm ser ut som om man kör med tvillingnål. Så som det är sytt längst ner på en vanlig köpe topp.

Flatlocken är mitt på tyget (inte kantytt liksom) men ser overlockigt ut på båda sidorna. Om jag nu fattat det hela rätt.
Av Mifflan
Hej!
Vill bara förklara skillnade mellan coverstitch(täcksöm) och flatlock.

När man syr täcksömmen kopplas knivarna bort och man kan sy över tyget. Det kan se ut som tvilling/ trilling nål eller mer "overlockigt" beroende på vilka sömmar som finns på maskinen. När man syr täcksöm måste maskinen också träs om och stygnplåten behöver bytas. Jag använder oftast täcksömmen till att fålla plaggen.

Flatlock däremot sys med knivarna ikopplade. Du syr flatlocksömmen och sedan drar du "isär" tyget så att sömmen "vänder sig" och sömmen hamnar mitt på tyget. Gamla klassiska badräktssömmar är ofta sydda med flatlock. Sömmar i collegetyg blir snygga med flatlock. Flatlocken används inte till fållning av plagg.

Det är alltså möjligt att maskinen har flatlock men inte täcksöm!

Om jag skall komma med ett råd vill jag rekommendera dig att köpa en begagnad fyrtrådare utan coverstitch och kombinera det med en vanlig symaskin utrustad med tvillingnål. Det blir snyggt och du slippet trä om maskinen hela tiden.

Det tar nämligen lite tid att lära sig hur man trär och syr med maskinen och därför kan du gott känna dig för och lära dig overlocksömnad innan du ger dig på de mer avancerade och dyra (!!) overlockmaskinerna med täcksöm.
Användarens profilbild
Av Anna
Tack Mifflan!

Då gjorde jag nog rätt för jag köpte en begagnad utan täcksöm och kombinerar med min vanliga gammla maskin med tvillingnål. Jag har dock inte riktigt fattat när man användet flatlock? Hon i affären sa att "det är SÅ bra till babykläder" men jag fattar inte var.
Av Mifflan
Jag använder inte min flatlock så mycket heller. Den kan vara kul om man använder någon dekortråd. Det finns tex lösspunna trådar som blir "heltäckande". Det blir en kul effekt tex i danskläder. Annars har jag använt den när jag sytt i sweatshirttyg. Det blir alltid effektfullt med en tjockare tråd. (Jag kan tipsa om sysidan.se om du inte har hittat dit. Där finns ett helt forum om overlocksömnad.)
Användarens profilbild
Av linafelicia
Mifflan skrev:Hej!
Vill bara förklara skillnade mellan coverstitch(täcksöm) och flatlock.

När man syr täcksömmen kopplas knivarna bort och man kan sy över tyget. Det kan se ut som tvilling/ trilling nål eller mer "overlockigt" beroende på vilka sömmar som finns på maskinen. När man syr täcksöm måste maskinen också träs om och stygnplåten behöver bytas. Jag använder oftast täcksömmen till att fålla plaggen.

Flatlock däremot sys med knivarna ikopplade. Du syr flatlocksömmen och sedan drar du "isär" tyget så att sömmen "vänder sig" och sömmen hamnar mitt på tyget. Gamla klassiska badräktssömmar är ofta sydda med flatlock. Sömmar i collegetyg blir snygga med flatlock. Flatlocken används inte till fållning av plagg.
Jag håller inte riktigt med. Flatlock kan sys på en vanlig overlock med knivarna inkopplade men det finns även maskiner som syr flatlock på samma sätt som en mer avancerad overlock syr täcksöm.
Enligt min symaskinsgubbe kallas den sortens flatlock man syr med vanlig overlockar för falsk flatlock och den är väldigt svår att få snygg, jag har aldrig lyckats speciellt bra.
Den riktiga flatlocken används även till att fålla plagg med.
Av Mifflan
Jag har aldrig hört betäckningen falsk eller äkta overlock även fast jag har en avancerad overlockmaskin men det stämmer säkert med det din symaskinsgubbe har sagt.

Den flatlocksliknande söm som jag kan fålla med heter "top and bottom coverstitch". Den är en coverstitch med dekortråd som löper med. Det är en djungel det här med sömbeteckningar...
Användarens profilbild
Av linafelicia
Mifflan skrev:Jag har aldrig hört betäckningen falsk eller äkta overlock även fast jag har en avancerad overlockmaskin men det stämmer säkert med det din symaskinsgubbe har sagt. ...
Falsk flatlock inte falsk overlock :hellu:
Falsk overlock skulle jag nog kalla den overlocksöm som man kan sy med en vanlig symaskin.
Mifflan skrev:Den flatlocksliknande söm som jag kan fålla med heter "top and bottom coverstitch". Den är en coverstitch med dekortråd som löper med. Det är en djungel det här med sömbeteckningar...
Den du har är den riktiga flatlocken enligt min symaskinsgubbe. Jag tänker nu på avancerade hobbymaskiner och maskiner som används inom klädindustrin. Industrimaskiner syr ju bara en sorts söm och går inte att ställa in på en massa olika. För att komplicera det här med olika sömbeteckningar använder ofta olika märken olika beteckningar :whut:
Av Mifflan
:lol: ....och för att krångla till det ytterligare hittar jag på egna beteckningar så som falsk overlock....
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?