Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sanfora
Hur fixar ni tyg som ni ska ha på vägg? Spikar upp bara, eller syr kanal och tar rundtav eller spänner upp på... ja vadå? Jag tänker främst på lite större tygstycken från tak till golv, men även mindre typ tavelstora.
Användarens profilbild
Av Droppen
undrar också
Användarens profilbild
Av Sanfora
Jag köpte f.ö 5 cm tjocka canvasdukar på rea på panduro för ett tag sedan och häftade fast ett tyg, det blev snyggt. Men just den tavlan/det tyget var ganska liten och resten av tygerna jag har är stora och stormönstrade och det vill till en jäkla stor duk för dem och det blir dyrt...
Användarens profilbild
Av Anna
Lite mindre går att häfta fast på en frigolitskiva, spika i några spikar i väggen och knipsa av huvudena och sedan är det bara att trycka dit frigoligten. Skapar en lite trevligare ljudmiljö i ex barnrum också.
Användarens profilbild
Av jag71
Jag har häftat fast tyget i en lös list som vi sen spikade fast på väggen. Tyget är 2,5 * 1,5 meter nånting.
Användarens profilbild
Av Pilotta
Dorislina skrev:Vi har ett ca 2 meter långt och 1,50 m brett tyg på väggen ovanför vår säng. Vi gjorde helt enkelt en ram i trä (så som det ser på en målarduk fast utan själva duken om ni hänger med) och där häftade vi fast tyget på baksidan. Sedan hängde vi upp hela "tavlan" på en krok på väggen. Sitter jättebra och är riktigt snyggt. Även mina föräldrar har liknande "tavlor" med uppspänt tyg...
Så har jag också tänkt att göra+ att jag ska ha belysning (ropelight eller LED) innanför ramen.
Användarens profilbild
Av Anna
Katharina skrev:
Anna skrev:Lite mindre går att häfta fast på en frigolitskiva, spika i några spikar i väggen och knipsa av huvudena och sedan är det bara att trycka dit frigoligten. Skapar en lite trevligare ljudmiljö i ex barnrum också.
Nej, använd inte frigolit på väggarna. Superfarligt om det börjar brinna eftersom frigoliten skapar äklig svart tjock rök och brinner som tusan.
aha! Tack för den informationen. Kunde man ju ha listat ut men det hade jag inte en tanke på.
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Jag brukar sy två kanaler, en uppe och en nere och använder sedan rundstav eller runda gardinstänger!
Användarens profilbild
Av Mrs Data
Ingen som kan bjuda på lite bilder? Nyfiken juh...
Användarens profilbild
Av puppan
JPL skrev:Ingen som kan bjuda på lite bilder? Nyfiken juh...
:iagree:
Användarens profilbild
Av Sanfora
Dorislina skrev:Vi har ett ca 2 meter långt och 1,50 m brett tyg på väggen ovanför vår säng. Vi gjorde helt enkelt en ram i trä (så som det ser på en målarduk fast utan själva duken om ni hänger med) och där häftade vi fast tyget på baksidan. Sedan hängde vi upp hela "tavlan" på en krok på väggen. Sitter jättebra och är riktigt snyggt. Även mina föräldrar har liknande "tavlor" med uppspänt tyg...
Ja men... var hittar man grejer till att göra så då? Jag bor i hooden förstår du och här finns inga brädgårdar ;-) Fredells...? det låter ju som en jättebra idé, men klarar jag verkligen att få ihop en sådan ram... :roll:
Användarens profilbild
Av Sanfora
jag71 skrev:Jag har häftat fast tyget i en lös list som vi sen spikade fast på väggen. Tyget är 2,5 * 1,5 meter nånting.
...och var köper man sådana här lister då..? Jag inser att det låter fånigt, men jag kan faktiskt inte tänka mig var sådant finns - hobbyaffärer, brädgård?
Användarens profilbild
Av Sanfora
Pilotta skrev:
Så har jag också tänkt att göra+ att jag ska ha belysning (ropelight eller LED) innanför ramen.
Åh, vilken bra idé. Visa gärna bild när du är klar ;-)
Användarens profilbild
Av Sanfora
McMorrigan skrev:Jag brukar sy två kanaler, en uppe och en nere och använder sedan rundstav eller runda gardinstänger!
Och hur fäster du den sedan i väggen? Snöre/band runt staven och en spik/krok för snöret?
Av Jinxan
Sanfora skrev:
jag71 skrev:Jag har häftat fast tyget i en lös list som vi sen spikade fast på väggen. Tyget är 2,5 * 1,5 meter nånting.
...och var köper man sådana här lister då..? Jag inser att det låter fånigt, men jag kan faktiskt inte tänka mig var sådant finns - hobbyaffärer, brädgård?
Typ K-rauta, Silvan, Byggmax och liknande borde ha :)

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?