Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Buscilla
Har börjat fundera lite på om sjalen jag köpt är för lång eller ej.
Köpte en Easy Care 4,7 meter, själv är jag 166 cm lång/kort och ganska smal. Tycker att det är ganska mycket tyg i sjalen. Borde jag ha en kortare sjal *funderar*???
Bör man ha olika sjalar beroende på om man ska knyta på rygg eller mage?
Vilka olika längder har ni på sjalar?
Hur långa/korta är ni?
Fyller längderna olika funktioner?
Är det någon längd ni trivs bäst med?
Hur mycket tyg hänger ned vid knuten, dels vid ryggknytning och dels vid magknytning???
...och sist men inte minst...vilken längd rekomenderar ni åt mig :urule: ?

/Cecilia
Användarens profilbild
Av Eld77
Jag är ungefär lika stor som du (168/55) och jag klarar mig med en 4,2-meters didy. Med den kan jag knyta allt utom x-omslut på magen med knuten fram. Den är alldeles lagom till omslut på rygg, omslut på mage med knuten bak och tibetan. Den är lite för lång till känguruknytningar och enklare ryggsäckar. Jag funderar på att skaffa en kortare sjal att variera med, men vet inte riktigt om jag ska ha en 3,2 eller 3,7. :)

Om du har möjlighet att prova kortare sjalar på en träff tycker jag att du ska göra det! Sen är det ju lite skillnad på att knyta med raka ändar (som easyn) eller sneda ändar, iaf om man får väldigt lite tyg kvar.
Användarens profilbild
Av mammahappy
Jag kan få köpa din easy eld om du tycker att den är för lång! :lol: :twisted:
Användarens profilbild
Av April
Jag är 1.65 lång (55 tung) och jag tycker att en 4,2 meters sjal är helt tillräcklig. Omslutet på mage, får jag knyta knuten vid sidan eller bak... Annars räcker den till alla andra knytningar.

Kram
Av Nickis
När jag köpte min första sjal valde jag efter en hel del funderande en Easy 4,7, precis som du. Ville ha en sjal som kunde passa till allt och både till stort och litet barn.
Men nu inser jag att det nog inte går att komma undan att ha flera sjalar i alla fall :)
Har i och för sig bara provat Easyn på sonen några gånger (han är tre år nu). Om det blir aktuellt att bära honom så mycket mer i sjal vill jag nog gärna kunna göra riktigt stadiga knytningar, så 3,5 är nog för kort då. Men en 4,2 vore nog mer lagom. Nu har jag bara provat med ganska mycket ytterkläder också. När jag provknyter utan barn i sjalen, magknytningar, får jag rätt mycket tyg över i vissa knytningar. I en del andra, som omsluten, räcker Easyn ganska exakt, men dels har jag ju en rejäl gravidmage nu och dels kan man ju knyta i sidan eller på ryggen. Sidan funkar bra tycker jag.
Så nu blir det nog en trikåsjal till bebisen som ska komma när som helst och kanske att jag byter Easyn mot en kortare också. Ska bli intressant att se skillnaden mellan trikå och vävd.
Jag har en Ergo också, som jag bara provat lite än.
Tror att vi har ungefär samma problem, jag har inte riktigt vant mig vid allt tyg än, det blir liksom tjockt överallt.
Jag kan tänka mig att en 4,2 vore mer lagom, den funkar nog ändå till det mesta. Men man måste nog ha flera att byta med...eller hur, alla ni som varit med ett tag?
Annika.
Användarens profilbild
Av Buscilla
Tyras å Knuts mamma skrev:Bör man ha olika sjalar beroende på om man ska knyta på rygg eller mage?Ja, det tycker jag
Vilka olika längder har ni på sjalar?
2,6 m
3,6 m
4,2 m didy+snedskuren ände 20 cm
4,7 m didy+snedskuren ände 20 cm
5,2 m didy+snedskuren ände 20 cm

Hur långa/korta är ni?
175 cm och maken är 187 cm
Fyller längderna olika funktioner?
Ja, de gör dem
Är det någon längd ni trivs bäst med?
4,2 m eller 4,7 m för mage
2,6 m eller 3,7 m för snabbknytning, höft och rygg
Hur mycket tyg hänger ned vid knuten, dels vid ryggknytning och dels vid magknytning???
Olika för olika knytningar och längder
...och sist men inte minst...vilken längd rekomenderar ni åt mig :urule: ? 3,7 m eller 4,2 m för att underlätta ryggknytning, med en 4,2 m borde du även klara av alla knytningar
Tack för ditt svar. Tror inte att min man blir så glad över ditt svar :twisted:, han tycker att vi har sjalar så att det räcker och blir över. Ska försöka prova en kortare sjal på någon sjalträff. Trist bara att det brukar vara så stojigt på dessa träffar och det är sällan man hinner med det man har tänkt sig.
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Buscilla
Eld77 skrev:Jag är ungefär lika stor som du (168/55) och jag klarar mig med en 4,2-meters didy. Med den kan jag knyta allt utom x-omslut på magen med knuten fram. Den är alldeles lagom till omslut på rygg, omslut på mage med knuten bak och tibetan. Den är lite för lång till känguruknytningar och enklare ryggsäckar. Jag funderar på att skaffa en kortare sjal att variera med, men vet inte riktigt om jag ska ha en 3,2 eller 3,7. :)

Om du har möjlighet att prova kortare sjalar på en träff tycker jag att du ska göra det! Sen är det ju lite skillnad på att knyta med raka ändar (som easyn) eller sneda ändar, iaf om man får väldigt lite tyg kvar.
Tackar för svar. Det verkar som att det är en 4,2 a som jag egentligen borde ha. Ska efterlysa en sjal i den längden nästa träff jag besöker. Är även nyfiken på hur det är att knyta en sjal med sneda ändar i jämförelse med en med raka.
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Buscilla
mammahappy skrev:Jag kan få köpa din easy eld om du tycker att den är för lång! :lol: :twisted:
Hrmmm...det tåls definitivt att övervägas :hmm: :mrgreen: . Ska ha dig i åtanke om jag tar ut skiljsmässa från Elden :wink:.
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Buscilla
April skrev:Jag är 1.65 lång (55 tung) och jag tycker att en 4,2 meters sjal är helt tillräcklig. Omslutet på mage, får jag knyta knuten vid sidan eller bak... Annars räcker den till alla andra knytningar.

Kram
Tack för ditt svar. Har börjat förstå att den är en 4,2 jag borde ha efter alla enhälliga svar :-).
/Cecilia
Användarens profilbild
Av Buscilla
Nickis skrev:När jag köpte min första sjal valde jag efter en hel del funderande en Easy 4,7, precis som du. Ville ha en sjal som kunde passa till allt och både till stort och litet barn.
Men nu inser jag att det nog inte går att komma undan att ha flera sjalar i alla fall :)
Har i och för sig bara provat Easyn på sonen några gånger (han är tre år nu). Om det blir aktuellt att bära honom så mycket mer i sjal vill jag nog gärna kunna göra riktigt stadiga knytningar, så 3,5 är nog för kort då. Men en 4,2 vore nog mer lagom. Nu har jag bara provat med ganska mycket ytterkläder också. När jag provknyter utan barn i sjalen, magknytningar, får jag rätt mycket tyg över i vissa knytningar. I en del andra, som omsluten, räcker Easyn ganska exakt, men dels har jag ju en rejäl gravidmage nu och dels kan man ju knyta i sidan eller på ryggen. Sidan funkar bra tycker jag.
Så nu blir det nog en trikåsjal till bebisen som ska komma när som helst och kanske att jag byter Easyn mot en kortare också. Ska bli intressant att se skillnaden mellan trikå och vävd.
Jag har en Ergo också, som jag bara provat lite än.
Tror att vi har ungefär samma problem, jag har inte riktigt vant mig vid allt tyg än, det blir liksom tjockt överallt.
Jag kan tänka mig att en 4,2 vore mer lagom, den funkar nog ändå till det mesta. Men man måste nog ha flera att byta med...eller hur, alla ni som varit med ett tag?
Annika.
Har förstått att jag har på tok för få sjalar :twisted:. Ska dock försöka prova en 4,2 innan jag gör något förhastat.
Tror att du kommer bli supernöjd med den elastiska sjalen. Tycker helt klart att det är den bästa spädbarnssjalen (och om sanningen ska fram är den fortfarande min favorit :roll: ).
Lycka till med bebisen. Håller tummarna på att h*n tittar ut snarast Bild!
/Cecilia
Användarens profilbild
Av mammahappy
Buscilla skrev:
mammahappy skrev:Jag kan få köpa din easy eld om du tycker att den är för lång! :lol: :twisted:
Hrmmm...det tåls definitivt att övervägas :hmm: :mrgreen: . Ska ha dig i åtanke om jag tar ut skiljsmässa från Elden :wink:.
/Cecilia
Fast du får isåfall vänta till nästa månad med att ta ut skillsmässan för denna månaden har jag inte råd med nån mer sjal! :wink:
Av Mirja
Jag är 160 lång och väger 53. Jag har en som är 4.2 och två 4.6. Jag kan tycka att även 4.2 känns för lång ibland men är nog lättare att hantera än 4.6. Mitt problem är även att jag har så smala axlar att det kan kännas väldigt knöligt och mycket tyg med en vävd sjal. Men man kan ju vika sjalen!
Av Nathalie
Hej!

Jag är 166 och väger ca 63. Jag har både en easy 5,2 m och en 4,7 m.
Faktum är att jag mest har använt 5,2 m. Jag har tyckt att x-omslut 2 avlastat bäst och använt den mest. Då har jag gillat att knyta på mage. Detta av två anledningar.

Dels har jag ofta haft på mig sjalen när jag ska någonstans med sonen och har tagit bilen. (X-omslut 2) (Dvs bara satt i honom i sjalen in till affären eller dyl.) I bilen har knuten på ryggen varit i vägen....

Och dels har jag använt mig av ställbar knut så att jag har kunnat justera knytningen....och då har jag velat se när jag knyter. Nu har jag lärt mig att göra den på ryggen, så nu skulle det gå bra med 4,7)
Dessutom tycker jag att det extra varvet har stabiliserat bra.

Jag har aldrig tyckt att det har varit för mycket tyg, men det är en smaksak....och beroende på hur smidig sjal man har.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Suskiv
jag är 160 och väger ca 60 kg. Korta ben. har hoppis 4,6 och stork 5,2 (det skiljer i själva verket 20 cm mellan dem.) och jag tycker den längden är bra till X-omslut till magen, Till allt annat är längden för lång. Skulle gärna köpa en 4,2 till ryggknyning, men har inte råd.
Av Nathalie
Jo, det är klart...om man ska göra korta knytningar blir det mycket tyg över. Men då använder jag ringsjalen eller Ergon istället.

Men till x-omslut rygg, x-omslut, x-omslut II och tibetanen (knyter under barnets rumpa) tycker jag den fungerar bra. Ska tillägga att jag har lång överkropp....
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?