Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av fyransmamma
Är en helt ny sjalbärare men har redan blivit "frälst". :D Underbart att slippa Baby Björnen som gav vidrig ryggsmärta.
Jag har, efter att snurrat runt på olika "sjalsidor", köpt en Tricot Slen som jag gillar. Dock blir det väldigt varmt - både för mig och sonen. Vill gärna fortsätta att bära i sjal men kan tänka mig att det till sommaren blir olidligt med trikåsjalen. Kan någon ge mig ett bra tips på en sjal som är skön och som funkar från ca 6 månader. Tycker att det är en riktig djungel - får liksom ingen ordning på alla olika sjalar...
Användarens profilbild
Av Anso
Hejsan!
Visst kan det bli lite varm med sjal i början, speciellt om man har en massa vallningar till och från. Dra ner på kläderna både på dig och barnet om det går.

Om det är riktigt, riktigt varmt i sommar så är en sele (Ergo, Patapum, Sutemi) eller Mei Tai det svalaste alternativet.

Till sommaren så är det nog dags att gå över till en vävd sjal som ger lite mer avlastning och de tunnare varianterna av dessa är:

(De översta tre ger kanske lite bättre avlastning pga deras vävsätt, snälla rätta mig om jag har fel)
Easycare
Bebina
Didymos jaquardvävda

Calin Bleu Gauze wrap
Ella Roo
Amazonas Antigua
Rebozo
Av fyransmamma
Ska genast bege mig för att kolla in dessa sjalar...
Användarens profilbild
Av Buscilla
Många anser att Reboozon är en tunn och sval "sommarsjal". Har dock inte själv någon erfarenhet av den. Tror att det är Mexanemamma (?) som är återförsäljare.
Lycka till med sjalköpet, men akta dig för sjal- :twisted:
/Cecilia
Av fyransmamma
Efter att ha tittat runt lite så har jag fastnat för Calin Bleu Gauze - den ser skön ut. Är det ett bra val, tro? :?:

Visserligen är det långt till sommaren - trots att vi idag har mer grönt än vitt i skidbacken.... :? men tiden kanske behövs för att komma fram till vilken färg jag vill ha. Vill ju ha en av varje... nästan...
Användarens profilbild
Av mexanemma
Eftersom mitt namn var uppe... Jag har fått en ny återförsäljare för mexikanska rebozos som öppnar mycket snart!! Siten är www.tinytots.se och man kan skriva in sig redan för att få ett nyhetsbrev och då får man bl a veta exakt när de öppnar.
Jag har använt rebozo sedan min andra tjej föddes och hon är nu snart 1 år gammal. Det är en mycket sval och smidig vävd sjal, och den finns i flera olika vackra färger och mönster och spännande kombinationer!
Jag är ju lite partisk eftersom jag är rebozo-leverantör, men jag tycker verkligen om sjalen själv och rekommenderar den därför... Här kan det bli väldigt varmt på sommaren men jag använder ändå rebozon och knyter t ex dubbeltXomslut.

Jag använde bärsele med min första tjej och förstår vad du menar med rygg-ont... Jag är jätteglad att jag upptäckte sjalbärandet och det har varit till jättestor hjälp!

/Emma i Mexiko
Av fyransmamma
Åhh Mexico - jag längtar verkligen tillbaka, var där för massor av år sedan och förstår vad du menar med värme. Här i Jämtland blir det inte i närheten men ändå...
Jag har inte hittat denna Rebozo som ni pratar om men nu ska jag beställa nyhetsbrev och kolla den innan jag bestämmer mig. Tack för tips!
/Nina
Användarens profilbild
Av Scharlott
fyransmamma skrev:Efter att ha tittat runt lite så har jag fastnat för Calin Bleu Gauze - den ser skön ut. Är det ett bra val, tro? :?:

Visserligen är det långt till sommaren - trots att vi idag har mer grönt än vitt i skidbacken.... :? men tiden kanske behövs för att komma fram till vilken färg jag vill ha. Vill ju ha en av varje... nästan...
Calin Bleu Gauze är en underbar sjal för sommaren! Tunn och luftig och avlastar mycket bra. Har även provat EllaRoo/Antiguan och upplever det som gauzesjalen avlastar bättre... Dessutom är gauzen mjuk, följsam och lätt att lära sig knyta. Och som du skriver finns den i många härliga färger både färgstarka som mer neutrala! :D

Men jag anses väl som partisk :roll: :? i och med att jag säljer gauzesjalen :wink: Samtidigt har jag ju tagit in gauzen i mitt sortiment för att jag tycker den är bra :)
Användarens profilbild
Av Tiz
Här ser du en rebozomania ;) Det är tre olika rebozos. De är jättesköna och svala att bära i.

Fast å andra sidan, är det jättevarmt på sommaren så är det ju inte skönt att vira in sig i 5 meter tyg oavsett tjocklek ;)

Bild
Användarens profilbild
Av Scharlott
Tiz skrev:Fast å andra sidan, är det jättevarmt på sommaren så är det ju inte skönt att vira in sig i 5 meter tyg oavsett tjocklek ;)
Ja, är det riktigt varmt och man absolut inte kan ha sjal utan föredrar nått ännu svalare skulle jag förslå Ergo eller Patapum :D
Användarens profilbild
Av Karion
Lottie skrev:
Tiz skrev:Fast å andra sidan, är det jättevarmt på sommaren så är det ju inte skönt att vira in sig i 5 meter tyg oavsett tjocklek ;)
Ja, är det riktigt varmt och man absolut inte kan ha sjal utan föredrar nått ännu svalare skulle jag förslå Ergo eller Patapum :D
fast du Lottie, jag får känslan av att fem meter Gauze skulel kunna funka även riktigt varma dagar..?
Tänkte ett tag att omsluten Gauze torde bli varmare än en ryggsäck eller dubbel-X med någon annan tunn kypertsjal - men börjar kanske omvärdera.. bar runt en febrig liten tös i veckan med gauzen utan att själv koka ihjäl... hade dubbel-X först men tyckte att det blev ostadigt och att hon sjönk ner så snabbt, som i en trikåsjal typ....
Användarens profilbild
Av Scharlott
Karion: Förstår jag dig rätt så menar du att gauzesjalen kommer fungera bra även de varmare sommardagarna... Låter ju toppen! :D

Är ju som sagt indiviuellt hur känslig man är för sommarvämen, men jag tror helt klart att gauzen är en av de allra svalaste sommarsjalarna. Kommer bli en klar favorit i min sommarsjalgarderob! Och som du märkt funkar den himla bra även under resten av året - t.ex. att bära sjuka barn i :wink:
Av fyransmamma
Efter att ha följt ert resonemang verkar det som att Gauze blir det bästa. Sen gäller det bara att bestämma sig för en av alla fina färger....
En annan sak som jag funderar på - jag har fått rätt stora (läs tunga) barn - någon som vet hur det funkar med den sjalen?
/Nina
Användarens profilbild
Av Scharlott
fyransmamma skrev:Efter att ha följt ert resonemang verkar det som att Gauze blir det bästa. Sen gäller det bara att bestämma sig för en av alla fina färger....
En annan sak som jag funderar på - jag har fått rätt stora (läs tunga) barn - någon som vet hur det funkar med den sjalen?
/Nina
Gauzesjalen passar från nyfödd upp till ca 2-3 år och är således tillräckligt stadig för att bära även ett tyngre barn, upp till ca 16-19 kg.

Själv bär jag Jesper 9 kg flera timmar och har också testat en del med storebror Petter 3 år och 16 kg, med bra resultat :) Även om det främst är Jesper som är sjalbarnet i vår familj :wink:

Kolla här! I inlägget finns lite bilder även på större barn som bärs i gauzesjalen :wink:
Användarens profilbild
Av Karion
Lottie skrev:
fyransmamma skrev:Efter att ha följt ert resonemang verkar det som att Gauze blir det bästa. Sen gäller det bara att bestämma sig för en av alla fina färger....
/Nina
Gauzesjalen passar från nyfödd upp till ca 2-3 år och är således tillräckligt stadig för att bära även ett tyngre barn, upp till ca 16-19 kg.

Själv bär jag Jesper 9 kg flera timmar och har också testat en del med storebror Petter 3 år och 16 kg, med bra resultat :) Även om det främst är Jesper som är sjalbarnet i vår familj :wink:

Kolla här! I inlägget finns lite bilder även på större barn som bärs i gauzesjalen :wink:
eh.. Jag verkar vara nån konstig kärring mot strömmen när det gäller den där...
Jag tycker att den har rätt mycket giv och kan bli lite svajig om man inte bär omslutet... Har dock burit min 2,5-åring i omslutet på ryggen, och det GICK ju, men jag blev lite öm i axlarna efter ett tag (och runt midjan där tyget borrade sig in mellan bilringarna :lol: ).. Hon flängde runt en del och då var den inte stadig nog... Min 8,5 kilos-bebis funkar den fin-fint till än så länge, och jag kan bära ryggsäck med en lite tjockare tröja, men skulle inte göra det med tunnare kläder under, tyget ger efter ganska mycket tycker jag och tenderar att skära in lite - inte konstigt så TUNN som den är!!
Men jag tycker att den avlastar okej vid omslutet som sagt...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?