Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av UWO
Hur gör man det?
*erkänner min okunnighet snabbt*

Att man skapar mönster med ex gummisnoddar så färgen inte kommer åt vissa partier har jag koll på men efter det vet jag inte.

Vilken färg använder man?
Hur länge doppar man tyget?
Vilka tyger kan man använda / inte använda?
Går det att använda flanell?
Hur gör man?
:hmm:

Tacksam för svar! :D

/Ingrid
Användarens profilbild
Av Gladalaxen
Jag brukar använda vanlig kulörtfärg i tvättmaskinen. Det fungerar fint om man knyter ordentligt! Måtto: Knyt HÅRT

Jag brukar använda steksnöre att knyta med, men det funkar med andra tråder / garn med, tänk bara på att inte ta nåt som färgar av sig :)
Om du gillar ringar, knyt in en glaskula med varv på varv av snöre. forma tyget nedanför till en strut / korv och knyt sedan runt den på fler ställen.

Många små ringar? Ta många glaskulor!

Sist jag batikade färgade jag ett missfärgat underlakan, då började jag med att knyta in en innebandyboll och knöt sedan runt "korven".

Jag gillar assymetrisk batik med, ta tex ett örngott, skrynkla ihop helt planslöst till ett litet bylte och knyt hejvilt runt det.

Man kan rulla saker eller vika sicksack och knyta runt korven.

LÅngärmade tröjor blir söta om man knyter runt ärmarna (blir ränder)

Om du vill ha fler än två färger:
Exempel RÖD BLÅ LILA

Knyt knutar. Färga blå. (Ställena du knutit kommer så småningom bli röda)

Knyt upp och knyt nya knutar på andra ställen. Färga röd. (Ställena du knutit kommer bli blå)

...och ställena du aldrig knutit blir lila

Klart!

Vaxbatik har jag inte ens susning om.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Har batik färgat lite i gryta på spisen, och beroende på hur länge man har tyget/saken i så kan man få lite olika nyans på det man färgar (kort tid = ljusare)

(är det blöjorna som ska få bada?)
Användarens profilbild
Av UWO
CrazyMagpie skrev:Har batik färgat lite i gryta på spisen, och beroende på hur länge man har tyget/saken i så kan man få lite olika nyans på det man färgar (kort tid = ljusare)

(är det blöjorna som ska få bada?)
Avslöjad!! :D
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Bissa - :app: Nu blev jag ju också sugen att batika lite... finns nog både det ena och andra som nog skulle bli glad av en gnutta färg! :-D

Hur tycker du att färgerna håller i tvätten?

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?