Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag tycker det skulle vara intressant att höra vad alla andra använt för garn och grovlek på nål till de fina filtarna. Har alla 100% ull, eller har någon gjort i blandgarn eller akryl? Hur går tankarna i garnvalet? Tänkte göra fler och vill därför höra hur andra tänker. Så jobbigt om man skulle ändra sig.;)

Jag har använt ett tvåtrådigt ullgarn (ej superwash) och en 3,5 virknål.
Av vickan1976
Jag har använt ett garn som heter Twins och är 100% akryl, det kostade 20 kr nystanet. Jag hade virknål nr. 8. Garnet var mjukt och smidigt att virka med och helt resultatet blev varmt och snyggt. Helst skulle man väl ha ull, men det får bli på nästa filt.

Bilder finns på min blogg.
Av knutschen_lee@hotmail.com
ok.:) jag frågar för att det känns som om jag tagit på mig ett jättearbete.. jag har totalt 27 dalar och toppar och kör 4st, 3 i samma, 4st, 3 ihop... såg på din bild att du hade totalt 9... jag ska absolut ha större garn nästa gång! skulle ju varit klar nu då, det skulle ju gå betydligt mycket snabbare med ett grövre garn och en större nål...
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag har börjat på två filtar och håller nu på att nysta härvor till en tredje :lol:
Första gången använde jag ett tvåtrådigt ullgarn och virknål 3,5. Den blev aldrig färdig eftersom färgerna var fel.
Sen började jag på en i bomullsgarn (muskat och ett liknande av annat märke) och virknål 4,5. Men jag ångrade mig och kände att jag ville virka en ullfilt ändå :hellu:
Nu blir det tvåtrådigt ullgarn och virknål 4,5 :lol: Den ska bli ungefär 70x90 har jag tänkt.
Av Ponyo
Nu har jag inte vågat mig på att virka en filt ännu. Men jag måste slå ett slag för det mest underbara garn jag stickat med. Nämligen en blandning av merinoull och bomull. Så mjukt, skönt och lättarbetat
Av knutschen_lee@hotmail.com
Knyttet & K skrev:Jag har börjat på två filtar och håller nu på att nysta härvor till en tredje :lol:
Första gången använde jag ett tvåtrådigt ullgarn och virknål 3,5. Den blev aldrig färdig eftersom färgerna var fel.
Sen började jag på en i bomullsgarn (muskat och ett liknande av annat märke) och virknål 4,5. Men jag ångrade mig och kände att jag ville virka en ullfilt ändå :hellu:
Nu blir det tvåtrådigt ullgarn och virknål 4,5 :lol: Den ska bli ungefär 70x90 har jag tänkt.
färgerna blev fel? ångrade du dig bara, eller matchade det inte?:) har kommit halva filten nu, men har insett att den inte kommer att matcha barnvagnen. Den orangea färgen blev inte så lika som det såg ut med provstumpen, men jag vägrar börja om nu. nästa filt blir grövre garn.:)
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
knutschen_lee@hotmail.com skrev:
Knyttet & K skrev:Jag har börjat på två filtar och håller nu på att nysta härvor till en tredje :lol:
färgerna blev fel? ångrade du dig bara, eller matchade det inte?:) har kommit halva filten nu, men har insett att den inte kommer att matcha barnvagnen. Den orangea färgen blev inte så lika som det såg ut med provstumpen, men jag vägrar börja om nu. nästa filt blir grövre garn.:)
Det var nog mer som att det kändes att det fattades en färg, eller att någon färg skulle varit annan nyans. Jag vet inte riktigt vad, det var fel bara :lol:
Användarens profilbild
Av solängel
Jag virkar en i Eskimo, ett 100% ullgarn, virknål 7-8.

Jag valde det för att det är tjockt=går snabbt att virka med + att det ju blir en vinterbebis, så jag vill ha en tjock, gosig filt. Garnet är jättemjukt.

Såg en nu som ska virka en filt i Alpacka, det är också ett mjukt och skönt ullgarn, men rätt tunt, så jag vet inte om jag skulle orka, faktiskt. Men snyggt kommer det ju att bli.
Användarens profilbild
Av Asereht
Jag har gjort både i bomullsgarn, ull och acryl. Det funkar med vilket som. Det är en smaksak tycker jag. En bomullsfilt är mer en sommarfilt och en i ull till vintern.

Jag håller på med en jättefilt i restgarner av bomull. Virknål nr 5 och halvtjockt bomullsgarn. Blir väldigt randigt i många olika färger, tanken är ju att göra av med massa garn som det finns bara ett nystan eller mindre av. Hittills har jag kommit en halv meter, men så är filten rätt bred också. Ett sånt där projekt man har att gå tillbaka till mellan andra projekt. :-)
Användarens profilbild
Av sofiutane
solängel skrev:Jag virkar en i Eskimo, ett 100% ullgarn, virknål 7-8.

Jag valde det för att det är tjockt=går snabbt att virka med + att det ju blir en vinterbebis, så jag vill ha en tjock, gosig filt. Garnet är jättemjukt.

Såg en nu som ska virka en filt i Alpacka, det är också ett mjukt och skönt ullgarn, men rätt tunt, så jag vet inte om jag skulle orka, faktiskt. Men snyggt kommer det ju att bli.
Jag har just börjat med en i alpacka, och ja!, det tar tid. Men sen blir de så jättemysiga. Jag har gjort två tidigare som används året om. På sommaren för sig själv och på vintern inuti åkpåsen för att få lite mysfaktor och för att vara säker på att hon har nåt runt sig precis överallt (typ uppe vid halsen). Men jag är sugen på att hitta nåt tjockare garn och göra en lite större som man kan ha inne i soffan t.ex.
Av Mary-Li
Jag använde virkgarn i bomull, jättetunt och tar en fruktansvärde tid, tror att det hette Jasmin. Men det var det enda garnet som fanns i de färger som jag ville ha...
Användarens profilbild
Av solängel
sofiutane skrev:
solängel skrev:Jag virkar en i Eskimo, ett 100% ullgarn, virknål 7-8.

Jag har just börjat med en i alpacka, och ja!, det tar tid. Men sen blir de så jättemysiga. Jag har gjort två tidigare som används året om. På sommaren för sig själv och på vintern inuti åkpåsen för att få lite mysfaktor och för att vara säker på att hon har nåt runt sig precis överallt (typ uppe vid halsen). Men jag är sugen på att hitta nåt tjockare garn och göra en lite större som man kan ha inne i soffan t.ex.
Det var nog ditt projekt jag såg, då. :wink: Eskimo går lite snabbare. Och tur är väl det, eftersom jag rev upp en gång för att jag tyckte den blev för bred, och sedan en gång till eftersom jag inte blev nöjd med ordningen på ränderna. :roll: Tänka efter före är nog nåt att fundera på... 8)

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?