Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
Ja, varför får jag så ont i svanken när jag bär i sjal?
Det spelar ingen större roll om jag bär i ryggsäck eller omslutet eller vilken sjal jag har (tror jag - det var så länge sen jag sjalade på riktigt att jag inte minns några detaljer) så vad gör jag för fel? För löst, för hårt, för lågt, för högt eller något annat?
Benjamin väger bara runt 12-13 kg och många bär ju tyngre barn än så. Och med sele är det inga problem så det är väl inte jag som är för klen heller tror jag..? :roll:

Alla teorier är välkomna och gärna expertutlåtanden också. :wink:

Nu bär jag bara i sele men jag skulle verkligen vilja sjala igen... :(
Användarens profilbild
Av amöba
Vad för sorts ont får du? Är det musklerna eller ryggraden. Jag tänker också på att det kan vara hållningen som spökar, dvs att du inte håller emot med magen. När man bär med sele har man oftast bättre avlastning med midjebältet än vad man får med sjal. Tycker i alla fall jag, som sannerligen borde träna magen bättre :roll:
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
dagdrömmare skrev:läste här på sjalbarn att ont i svanken kan bero på dåligt tränade mgmuskler. :wink:
:hmm: jag har inga magmuskler alls så det kan inte bero på det... eller..? :roll: :lol:

Ja, fanken också, isåfall hjälper det ju inte med bättre knytningar. Men varför gör det inte ont med sele då? Meitaien är förresten inte lika illa som sjal men sämre än selen ändå...
Fler teorier, tack.
Användarens profilbild
Av frida
Min teori är hur man är skapt. Jag får svankont direkt om inte Amanda kommer tillräckligt högt upp, så fort hon liksom sitter i svanken blir det o-bra. Bästa knytningen just nu är omslutet med omsorgsfullt hårt knuten knut på bröstet och tibetanavslut (knyter jag runt magen halkar hon ner de där centimetrarna som gör skillnad)
Fast teorin om de obefintliga magmusklernaskulle stämma väldigt bra på mig :roll:
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
amöba skrev:Vad för sorts ont får du? Är det musklerna eller ryggraden. Jag tänker också på att det kan vara hållningen som spökar, dvs att du inte håller emot med magen. När man bär med sele har man oftast bättre avlastning med midjebältet än vad man får med sjal. Tycker i alla fall jag, som sannerligen borde träna magen bättre :roll:
Jag vet inte riktigt vad som gör ont. Det var ett tag sedan jag testade nu och min kroppskännedom har aldrig varit särskilt lysande :roll: :oops:
Två av två röster på magmusklerna alltså...Är det typ två miljoner sit ups som gäller då innan jag kan bära bekvämt i sjal? :?
Av anna m
Jenny m. liten skrev:
amöba skrev:Vad för sorts ont får du? Är det musklerna eller ryggraden. Jag tänker också på att det kan vara hållningen som spökar, dvs att du inte håller emot med magen. När man bär med sele har man oftast bättre avlastning med midjebältet än vad man får med sjal. Tycker i alla fall jag, som sannerligen borde träna magen bättre :roll:
Jag vet inte riktigt vad som gör ont. Det var ett tag sedan jag testade nu och min kroppskännedom har aldrig varit särskilt lysande :roll: :oops:
Två av två röster på magmusklerna alltså...Är det typ två miljoner sit ups som gäller då innan jag kan bära bekvämt i sjal? :?
Jag har obefintliga magmuskler och får "trött"-värk i svanken :?

Bild
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
frida skrev:Min teori är hur man är skapt. Jag får svankont direkt om inte Amanda kommer tillräckligt högt upp, så fort hon liksom sitter i svanken blir det o-bra. Bästa knytningen just nu är omslutet med omsorgsfullt hårt knuten knut på bröstet och tibetanavslut (knyter jag runt magen halkar hon ner de där centimetrarna som gör skillnad)
Fast teorin om de obefintliga magmusklernaskulle stämma väldigt bra på mig :roll:
Jag gillar ju inte att ha knut på bröstet. Det känns som mjölkstockningsvarning men det kanske är värt att hitta en variant som känns bekväm nog om det hjälper ryggen..?
Och tibetanskt istället..? Jag har gått efter teorin att knytning runt magen mer efterliknar selen och därför borde funka bättre, men jag kanske borde tänka tvärtom istället..? :hmm:
Användarens profilbild
Av naggie
Jag får alltid ont i svanken om jag knyter för löst. Prova att dra åt mer. När jag var sjalnovis lärde mie mig att "precis när man tycker att det är för tajt så är det alldeles perfekt". Eller så knyter du för långt ner, vilket i och för sig oftast är konsekvensen av att knyta för löst :hmm: . Ge inte upp!
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
anna m skrev:
Jenny m. liten skrev:
Jag har obefintliga magmuskler och får "trött"-värk i svanken :?

Bild
:gör dig sällskap: Bild

Det känns nog mer ont-ont än trött-ont..? tror jag..? Men det är säkert magmusklerna som spökar ändå. :cry:

Och jag har bara gåsen här och vill helst provknyta med nån stabilare sjal... :( Jag kommer hem till sjalarna på fredag och kan testa ifall några fler har några knytteorier... och tiden fram till dess får jag väl Bild :roll:
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
naggie skrev:Jag får alltid ont i svanken om jag knyter för löst. Prova att dra åt mer. När jag var sjalnovis lärde mie mig att "precis när man tycker att det är för tajt så är det alldeles perfekt". Eller så knyter du för långt ner, vilket i och för sig oftast är konsekvensen av att knyta för löst :hmm: . Ge inte upp!
Ja titta här; det var sådana här lösningar jag hoppades på, sånt som innebär att jag inte behöver träna magen :lol:
Ja, jag ska börja med att testa olika knutar på bröstet för att hålla fast sjalen så den blir tajtare. Och högre. Och hoppas at jag slipper träna :roll:

Jag ligger hela tiden ett svar efter :lol: Min dator är såå seg så det tar jättelång tid att uppdatera och kolla efter nya svar. :roll:
Användarens profilbild
Av hcvc
Hamnar inte barnets tyngdpunkt högre upp i sjal än i sele? För i så fall får ju musklerna i mage och rygg jobba hårdare för att bibehålla hållningen i svanken när man har sjal. Och har man då en lite rank och svag rygg behöver man kompensera det med bra mag- och ryggmuskler. Så jag lägger mina pengar på att det är både mag- och ryggträning som gäller.

Kolla med en sjukgymnast om du är intresserad av att göra något åt det - de är ju experter på kroppskännedom och kan sätta ihop ett litet hemträningsprogram för att väcka de där små hjälpmusklerna man varken visste att man hade eller behövde. Mycket lättare och bättre än att göra 2 miljoner sit ups... :this: :blahblah:
Användarens profilbild
Av aspen
jag tror på magen oxå.

min mage känns starkare, inte mycket men en klar skillnad av att jag, när jag kommer ihåg, "knäpper fast" naveln på ryggraden, med musklerna. Jag hade delade magmuskler och de ha gått ihop lite sen jag började med det :-D
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
hcvc skrev:Hamnar inte barnets tyngdpunkt högre upp i sjal än i sele? För i så fall får ju musklerna i mage och rygg jobba hårdare för att bibehålla hållningen i svanken när man har sjal. Och har man då en lite rank och svag rygg behöver man kompensera det med bra mag- och ryggmuskler. Så jag lägger mina pengar på att det är både mag- och ryggträning som gäller.

Kolla med en sjukgymnast om du är intresserad av att göra något åt det - de är ju experter på kroppskännedom och kan sätta ihop ett litet hemträningsprogram för att väcka de där små hjälpmusklerna man varken visste att man hade eller behövde. Mycket lättare och bättre än att göra 2 miljoner sit ups... :this: :blahblah:
Hmm. Intressant. Med tyngdpunkten, alltså... Är det för att man knyter barnet högre upp än med selen isf?

Sjukgymnast alltså :notes: Intresse av att göra något åt det- ja,motivation- nja, inte lika mycket kanske. Men helt klart värt att övervägas. Särskilt om jag slipper situps :wink:
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
annelie skrev:jag tror på magen oxå.

min mage känns starkare, inte mycket men en klar skillnad av att jag, när jag kommer ihåg, "knäpper fast" naveln på ryggraden, med musklerna. Jag hade delade magmuskler och de ha gått ihop lite sen jag började med det :-D
Ja jag tänker att själva bärandet i sig måste bli lite träning av magmusklerna... Så ju mer jag bär i sjal desto bättre klarar jag att bära i sjal.
Knäpper fast..? alltså drar in magen, eller vad?
Jag är jättedålig på att dra in magen, jag var det redan innan graviditeten och jag är inte bättre på det nu - därav att magen bara blir större och större. Jag ser fortfarande gravid ut :(

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?