Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vi har ringsjalen MamaBasic. Jag är så där halvnöjd med den. Lilla tjejen trivs jättebra med att sitta i den när jag lagar mat och grejar.

Har funderat lite på hur vi ska utöka sjal-sele garderoben.. Har ett tag drömt om att bära i långsjal.

Nu börjar jag tvivla på att den idén är så bra. Både dottern och jag gillar Manducan och risken finns ju att hon börjar gå snart och tappar intresset pluss att jag först måste få henne intresserad av långsjal (intresset för den vi lånat nu verkar inte allt för stort). Jag vet ju att hon gillar själva grejen med ringsjal.

Alltså dök tanken upp att det kanske vore en bättre idé med en bättre ringsjal. Jag har fått för mig att den modellen jag har kanske inte är den bästa. Det ligger ju i ringsjalens natur att inte ha en jämn avlastning, men det känns ändå som att jag kanske skulle få tag i en bättre ringsjal avlastningsmässigt.

Har ni några tips på ringsjalar som avlastar bra? Funderar på Ringo eller BB-sling.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Den största skillnaden mellan olika ringsjalar är väl vikningen vid ringarna. Har inte så bra koll på ringsjalar eftersom vi mest använder långsjal. Men efter vad jag har läst och testat är en som är sydd av en långsjal det som avlastar bäst. Sen är det lite olika vilken vikning, man gillar bäst, där får du nog att testa lite :)
Användarens profilbild
Av amöba
Jag är inte säker på att vikningen vid ringarna gör den största skillnaden. Visst påverkar det, men jag är av åsikten att det är tyget i sjalen som gör störst skillnad. Jag har haft resp. provat några olika och tycker att Rebozo ringsjalen var bäst. Den är tunn och väldigt lätt att reglera även med ett barn i, vilket för min del till och med förlåter att det är syntet i tyget. Har ingen aning om hur MamaBasic är, men försök prova lite olika på någon sjalträff och känn dig fram lite.
Användarens profilbild
Av sabe
amöba skrev:Har ingen aning om hur MamaBasic är, men försök prova lite olika på någon sjalträff och känn dig fram lite.
Den här är det: http://www.mammashop.se/product.asp?pro ... =65&page=1

Vet inte men jag har inte fått känslan att den är så bra när jag tittat här och sökt på den. Har för mig att jag sett klagomål på tyget någonstans här.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Jag tycker att en ringsjal sydd av en hoppe avlastar allra bäst. När det gäller vikningen får man nog prova sig fram lite, vad som passar bäst på just dina axlar..
Användarens profilbild
Av diddeldi
ja, det är stor skillnad mellan olika ringsjalar tycker jag. både tyget och vikningen spelar roll. på mig passar ringovikningen bäst. och tyget ska helst inte vara för tunt tycker jag.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Jag håller med diddeldi om att både tyget och vikningen spelar roll. Jag har provat ut ringsjalar på ganska många, och kan säga att det är väldigt olika vad som passar bäst, beroende på hur man ser ut över axeln. En del har väldigt smala axlar, andra breda och så de som är mittemellan förstås. Jag personligen gillar TaylorMades vikning bäst av de sjalar jag har provat, men som sagt, det där behöver man egentligen prova sig fram till själv. De finns även de som är lite vadderade på axeln. Sedan är det viktigt att tyget är följsamt men ändå stadigt. Är det för stumt, blir det inte lika avlastande.

Annars måste jag säga att om man ska ha en kort sjal som ger riktigt bra avlastning, så tycker jag att en kort knytbar smäller högst. Den lägger sig bäst över axeln och man kan få den aning tajtare och stadigare än en ringsjal, just tack vare att man knyter. Fast knepet är ju där att få till knytningen rätt, vilket inte är helt enkelt i början. Men har man ett barn som kan sitta själv på höften brukar det vara OK att knyta. Det är värst att få till bra med nyfödda.
Användarens profilbild
Av sabe
Ok intressanta synpunkter. Hade nog inte tänkt att det kunde vara skillnad på vad som är bra för olika personer.

Får fundera på saken :hmm: M är verkligen förtjust i att sitta i ringsjalen men jag tycker inte att den känns så bra. Får se om jag får något tillfälle att titta lite. Nu ska jag inte uttala mig om utbudet här, men jag har inte fått känslan av att jag känner någon som brukar bära mycket i ringsjal :)
Användarens profilbild
Av solanna
Jag har också gillat olika ringsjalar olika mycket. Helt klart är att det är bäst med riktigt diagonalvävt sjaltyg som finns i BB-sling och i hemsydda ringisar gjorda av gamla långsjalar. För mig är det bäst utan vikning alls eftersom jag vill ha brett tyg över axeln som lätt kan regleras lite så att det inte klämmer på samma ställe hela tiden.

Jag har gillar Bära barn-ringisarna också eftersom de har så tunt tyg, medan jag inte alls kommer överens med Ringo hur snygga de än är.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Sara Berlekom skrev:Får se om jag får något tillfälle att titta lite. Nu ska jag inte uttala mig om utbudet här, men jag har inte fått känslan av att jag känner någon som brukar bära mycket i ringsjal :)
Om du kan åka till Örebro, skulle jag kunna tänka mig att det finns flera ringsjalsanvändare där att stämma träff med. :D
Användarens profilbild
Av sabe
Ingrid skrev:
Sara Berlekom skrev:Får se om jag får något tillfälle att titta lite. Nu ska jag inte uttala mig om utbudet här, men jag har inte fått känslan av att jag känner någon som brukar bära mycket i ringsjal :)
Om du kan åka till Örebro, skulle jag kunna tänka mig att det finns flera ringsjalsanvändare där att stämma träff med. :D
Jo jag syftade förstås på er jag brukar träffa på sjalträffar i Örebro :)
Ni kanske är hemliga ringsjalsbärare allihopa ;)

Det finns säkert, men jag har faktiskt inte sett någon som bär i ringsjsl på sjalträffarna det var därför jag skrev så :)
Användarens profilbild
Av zero.sara
Nevin har en sydd halv hoppe och kanske någon mer, jag har två hemsydda (en vatten och en "vanlig") Tror woodgroves har en rebozoringis så några finns det i Örebro :wink:
Användarens profilbild
Av Ingrid
Trodde väl att det skulle finnas något i gömmorna där! Hur är det med Helena med marek förresten, länge sedan jag såg henne här på sjalbarn, men hon måste väl ha en ringsjal eller två i gömmorna också?
Användarens profilbild
Av zero.sara
Ingrid skrev:Trodde väl att det skulle finnas något i gömmorna där! Hur är det med Helena med marek förresten, länge sedan jag såg henne här på sjalbarn, men hon måste väl ha en ringsjal eller två i gömmorna också?
Tror hon har börjat jobba, det var ett tag sedan jag såg henne på sjalträff också :)
Användarens profilbild
Av sabe
zero.sara skrev:Nevin har en sydd halv hoppe och kanske någon mer, jag har två hemsydda (en vatten och en "vanlig") Tror woodgroves har en rebozoringis så några finns det i Örebro :wink:
Tack du har alltid bättre koll än jag :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?