Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Igår satt jag och sydde ringsjal av min gröna Lenda-sjal.

Jag började med att sy en supersnygg vikning (enligt mig), provade och insåg att även om det blev snyggt, så var det inte den vikningen jag ville ha (efter att ALLA på sjalträffarna sagt att om jag vill dra ner sjalen över axeln ska jag ha UTAN vikning, men nejdå, jag kan inte följa råd från mer erfarna, jag skulle ju ha snygg vikning!) så jag sprättade och sydde om utan vikning.

Nu följde jag denna beskrivning och sydde alltså sista sömmen så nära ringarna som möjligt, uj vilket pillejobb, men det ser rätt bra ut.

När jag sen provar sjalen så är det rätt trögt att dra i sjaltampen, men det beror nog på att Lendan är lite grov och sträv och tjockt tyg (jag har sjalringar L, innermått nästan 8 cm, så jag tog ju de stora), men när jag ska lossa på sjalen så är det i princip tvärstopp, det går inte att lyfta upp ringen lite och lossa på tyget så man får ur barnet ur sjalen!

Vad har jag gjort för fel :purskis:

Har jag sytt FÖR nära sjalringarna så de inte kan flyttas runt så bra? Det stod ju att man skulle sy så nära man bara kunde! Är det tyget som är helt fel? Jag har provat en annan Lenda-ringsjal och den var det inga problem att justera i ringarna!

Fast man kanske inte behöver den där sömmen nära ringarna heller? Ska jag sprätta upp och testa?

Tänkte se om jag kan få några andra råd gällande handhavande kanske här innan jag börjar sprätta.

(Jag sprättade och nu funkar det utmärkt att flytta ringarna!)
Bild
Senast redigerad av Monnis den lör aug 09, 2008 13:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Monnis
Här kommer bilder:

Sydd med två sömmar ca 15 cm från ringarna och en söm precis vid ringarna.
Bild

Går att spänna, men går inte att lossa på undre fasthållar-ringen för att lossa på sjalen igen! Jag får pilla och dra i själva sjalen istället för ringen för att lossa den, så ska det väl knappast vara?
Bild
Användarens profilbild
Av jag71
JAg och ringsjlar är inte riktigt kompisar men jag skulle nog ha sprättat och inte sytt där alls.
Användarens profilbild
Av jag71
Måst ju få säga att den ärväldigt snygg!
Användarens profilbild
Av Monnis
AnKa skrev:Vad är det för strl på ringarna?
Det ska vara storlek L-large, innermåttet mäter jag till nästan 8 cm, de ska väl vara de största ringarna? Är metall.
Användarens profilbild
Av Anna
jag tror det kan räcka att sy längre ifrån ringarna.
Av Signatur
Jag gjorde samma tabbe, det fungerar INTE att sy så nära ringarna som möjligt. Då blir det så trögt att man inte kan använda sjalen. Så sprätta sömmen närmast ringarna, precis som alla andra säger.

Jag valde att sy lite längre ut för att få "dubbla" sömmar, det kändes säkrare.
Användarens profilbild
Av 4ungar
Poffan skrev:
Anna skrev:jag tror det kan räcka att sy längre ifrån ringarna.
:iagree: Dom ser ju ut att ligga så tajt att ringarna låser sig av den sömmen. Sprätta den sömmen närmast ringarna och prova.
precis :wink:
Av Systeryster
Jag har gjort precis samma sak, kan inte heller lossa på ringarna! Ska nog också sprätta, jag som var så stolt att jag kunde sy nääära ringarna och dessutom snyggt. :cry:
Användarens profilbild
Av Zai
Monnis skrev:efter att ALLA på sjalträffarna sagt att om jag vill dra ner sjalen över axeln ska jag ha UTAN vikning
Måste bara kapa lite för det här undrar jag lite över...Kan du förtydliga lite? För jag bär bara i min ringrebozo men stör mig lite på den där vikningen ibland. Man måste få till det så himla bra för att det ska vara bekvämt för den axeln som ringarna är på. Bör jag då ha en ringis utan vikning?!? Eller handlar det mer om att om man vill ha tyget långt ner på axeln så bör det vara utan vikning och om man som jag gärna gör ett vik upp på axeln så bör jag ha med?!?!
är det nån som hänger med?
Användarens profilbild
Av Monnis
Systeryster skrev:Jag har gjort precis samma sak, kan inte heller lossa på ringarna! Ska nog också sprätta, jag som var så stolt att jag kunde sy nääära ringarna och dessutom snyggt. :cry:
Åh då är det inte bara jag som var så duktig och sydde nära och fint! :)

Tack för alla tips, jag ska sprätta och testa igen, kanske syr en söm längre bort så ringarna får lite plats att röra sig på! :D
Användarens profilbild
Av florin
Jo, för att kunna få ut sjalen över hela axeln så bör den vara utan vikning, jag gillar själv att sy utan vikning bäst. Jag gör som du men helt utan den där extra sömen, tycker inte alls att det är nödvändigt, snarare tvärt om...
Användarens profilbild
Av Monnis
Zai skrev:
Monnis skrev:efter att ALLA på sjalträffarna sagt att om jag vill dra ner sjalen över axeln ska jag ha UTAN vikning
Måste bara kapa lite för det här undrar jag lite över...Kan du förtydliga lite? För jag bär bara i min ringrebozo men stör mig lite på den där vikningen ibland. Man måste få till det så himla bra för att det ska vara bekvämt för den axeln som ringarna är på. Bör jag då ha en ringis utan vikning?!? Eller handlar det mer om att om man vill ha tyget långt ner på axeln så bör det vara utan vikning och om man som jag gärna gör ett vik upp på axeln så bör jag ha med?!?!
är det nån som hänger med?
Jag har haft tur att ha varit på flera bra sjalträffar där jag provat en hel del ringsjalar och fått bra hjälp. Jag tycker ringsjalar med vikning är snyggare, men de jag provat har glidit upp mot halsen eftersom de inte gått ner över axeln, så fick jag rådet med ringsjal utan vikning där jag lättare kan bre ut tyget över axeln och sen om tyget går för långt ner själv vika upp lite som man gör vid ett vanligt sjalknyt också.

Jag tycker det varit lättare att breda ut tyget på ryggen med en ringsjal utan vikning också.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?