Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Och min lilla är bara två månader. Ska det verkligen vara så redan nu? 6kg väger han och han ökar snabbt men jag tror det börjar sakta av. Nu senast tog det honom ändå hela tre veckor att gå upp 1kg.

Hursomhelst känns det jättetråkigt. Jag införskaffade ganska nyss en marimekko panelsjal som jag älskar men nu känns det som att jag knappt kan använda den mer än hemma. Hade den igår när jag promenerade till BVC och efter en halvtimme hade jag ont i ryggen vilket jag tycker är konstigt för det går bra när jag bär honom här hemma.

Är det att han går upp i vikt snabbt så min (otränade) rygg som inte hinner med att vänja sig som gör att jag får ont?
Eller är det att jag bär i en trikåsjal?
Någon som har tips på hur jag kan underlätta för min stackars rygg?

Jag är så rädd att jag inte ska orka med att bära honom då både jag och Joar tycker att det är så himla mysigt.
PrettyUgly skrev:Är det att han går upp i vikt snabbt så min (otränade) rygg som inte hinner med att vänja sig som gör att jag får ont?
Eller är det att jag bär i en trikåsjal?
Jag tror att det kan ha med de två faktorerna att göra. Knyter du tillräckligt tight? Sitter han i "pusshöjd"?

Hade jag varit du hade jag införskaffat en vävd sjal ;)
Användarens profilbild
Av Bollen
6 kg borde inte vara några problem med en vävd sjal. Jag har aldrig använt trikå, men märker skillnad när jag bär i Mimmis som ju avlastar sämre.

Sen är det en himla skillnad på att bära hemma där man ju inte går lika fort och kraftfullt som när man går promenad och särskilt om man går lite raskt. Jag kan lätt bära en längre stund i en slarvig knytning hemma inomhus utan att få ont, men så fort jag ska gå ute behöver jag ha en ordentlig knytning med en bra och stadig sjal.

Testa en vävd!!!
Användarens profilbild
Av Myrten
Bra tråd! Jag har samma problem och har precis börjat prova Gåsen istället för Sinon, men det tar på ryggen ändå. Känslan är ändå bättre med Gåsen och när det inte är för varmt ska jag prova en av mina vävda sjalar (spännande!).

Jag hoppas som någon skrev att det är min kropp som inte hunnit med Lovas viktökning, och sedan får jag inte till perfekta knytningar ännu.
Användarens profilbild
Av Silverälva
Håller med om att du kanske ska prova en vävd, jag gick över till det när min bäs var runt 6 kg tror jag. Sen får jag lättare ont i rygg och axlar om jag har en jacka på mig när jag bär. Förmodligen så tvingar jackan tyget att ligga på sätta som inte alltid bli behagliga, så om du hade ytterplagg utanpå kan det förklara saken!
Användarens profilbild
Av pocahontas
Jag har en del smärtor i ryggen och skrev en tråd för några månader sedan, skaffade efter det en vävd (easycare) och märkte sån skillnad! För mig har det fungerat mycket bättre med vävd än trikå...
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Jag är nog dålig på att få honom i rätt höjd, det kan variera rätt mycket. :oops: Är det hur hårt man spänner den som avgör hur högt upp bebisen hamnar? Och vad menas egentligen med pusshöjd?

Jag får väl kanske ta och kolla på vävda sjalar då. Någon som har tips på vilka som finns som är hyfsat billiga? Och vilka som finns i rosa?
Användarens profilbild
Av naimiez
PrettyUgly skrev:Jag är nog dålig på att få honom i rätt höjd, det kan variera rätt mycket. :oops: Är det hur hårt man spänner den som avgör hur högt upp bebisen hamnar? Och vad menas egentligen med pusshöjd?

Jag får väl kanske ta och kolla på vävda sjalar då. Någon som har tips på vilka som finns som är hyfsat billiga? Och vilka som finns i rosa?
Pusshöjd = Kunna pussa på pannan när barnet sitter i sjalen ;-)

Rosa --> Kolla med Aelia ;-) Hon har nog stenkoll på dem ;-)
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Men pussa i pannan kan man ju göra fast han sitter i en massa olika höjder. Oftast brukar det kännas som att han kommer för högt upp och är för nära mitt ansikte. Betyder det att jag spänner åt för hårt?
Användarens profilbild
Av Molinia
PrettyUgly skrev:Men pussa i pannan kan man ju göra fast han sitter i en massa olika höjder. Oftast brukar det kännas som att han kommer för högt upp och är för nära mitt ansikte. Betyder det att jag spänner åt för hårt?
Med en vävd kan du knyta omslutet X med magbandet innerst och då är det mycket enklare att få till rätt höjd. Sitter barnet för högt blir det jobbigt för nacken, tycker jag. Det är jättestor skillnad på en bra knytning och en halvdan, nu när S väger 10 kg. Med en bra knytning kan jag bära i timmar utan problem, och med en nästan bra orkar jag inte alls länge. Man får finjustera knytningarna allteftersom barnet växer, så de blir bättre och bättre...
Användarens profilbild
Av solanna
Jag skulle också vilja rekommendera att pröva något med höftbälte. Själv bär jag sgs uteslutande i min hemsydda MT numera och jag tycker att den avlastar mycket bättre än alla mina vävda sjalar. Sjalarna fördelar ju vikten väl, men bara över ryggen och det räcker inte för mig nu när jag bär Dante som iofs väger en bit över 15 kg numera.

Min MT har breda utvikbara band så den ger en bra sjalkänsla. Rekommenderar därför MT framför olika selar med vadderade band som i mitt tycke avlastar sämre.
Användarens profilbild
Av Silverälva
PrettyUgly skrev:Jag är nog dålig på att få honom i rätt höjd, det kan variera rätt mycket. :oops: Är det hur hårt man spänner den som avgör hur högt upp bebisen hamnar? Och vad menas egentligen med pusshöjd?

Jag har en billig rosa vävd ute på säljes ;)
Användarens profilbild
Av hcvc
Åsikt från en kinkig en, som tyckte att trikå avlastade alldeles för dåligt redan vid 5 kilo, och lätt får ont i nack- och bröstrygg:
Skaffa dig en (gärna begagnad för då är den ingosad = lättare att knyta och dessutom billigare) rejäl korskypertvävd sjal som bas, typ randig Didymos eller Storchenwiege, vanliga Hoppediz, Easycare m fl. OK de är varmare, men så mycket mer förlåtande att knyta när man inte är så van, eftersom de är mer stretchiga och avlastar bättre än många av de lite tunnare sjalarna (och det är ju inte högsommarvärme så länge till). Så kan man experimentera sig fram i sjal- och seledjungeln sedan, men har den att falla tillbaka på.

Som sagt, min åsikt och lite generaliseringar. Hoppas du hittar något som passar just er bra :D.
Användarens profilbild
Av Elfsborgslinda
Jag funderar på om det kan vara dina skor som gör att du får ont i ryggen när du är ute och promenerar...
du belastar ju knän och rygg mer när du är ute o går än vad du gör hemma när du kan sätta dej med jämna mellanrum och inte går på hård asfallt...

En tanke bara...
Användarens profilbild
Av mjukdjur
Är absolut ingen expert på området men vill ändå säga att jag känner igen mig. Fram till att min dotter var 6 månader fick jag RIKTIGT ont i ryggen så fort jag bar henne, oavsett om det var i armarna eller sjal. Hon gick upp snabbt och mycket i vikt om jag tror ärligt talat att min rygg inte hängde med i svängarna. Nu är hon 8 månader och väger 10 kg och jag kan bära på henne hur länge som helst i sele och sjal. Vet inte riktigt vart jag vill komma med inlägget mer än att jag hoppas att du får tränat upp ryggen allt eftersom du bär på ditt barn och att du hittar något bärdon som passar er! För bära är ju bara det mysigaste man kan göra :heart:

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?