Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av maya
Har äntligen klippt till byxor och tshirt av bambustretchfrottén. Som tur var sydde jag en blöja av det som blev över först. Och den blev ju vågig :? . Vilken av sömmarna som finns på min gamla maskin ska jag ta istället för raksöm? Trestegs sickzack eller nr. 5?
Tyget är mycket stretchigt tycker jag så av den andra färgen blir det nog tights till lilltjejen.(ska bara ha ett bra mönster först)

Bild

Och passar det att sy med svart tråd för muddarna ska vara svarta? Funderar också på om mudd tyget funkar i halsringningen på t-shirten och ev längst ut på ärmarna som smal kant.
Bild

Här ser ni den vågiga blöjan.....
Bild
Användarens profilbild
Av Kaja
Börja med att minska pressafotstrycket så blir den mindre vågig. Men, jag tyckte att det var svårt att få till hushållsoverlocken på en vanlig maskin. Faktiskt.

Men, hushållsoverlock är denna.

----v-----v----v---v

Däremot så går det både med trestegszicksack, väldigt smal zickzack och även förstärkt raksöm...

//Kaja
Användarens profilbild
Av knutis
Kaja skrev:
Däremot så går det både med trestegszicksack, väldigt smal zickzack och även förstärkt raksöm...

//Kaja
Ursäkta trådkapningen...

Hur se den förstärkta raksömmen ut? :roll:
Av Nettan
Knutiz: Det är den med nummer 2 på bilden.
Användarens profilbild
Av knutis
Nettan skrev:Knutiz: Det är den med nummer 2 på bilden.
OK :notes:
Användarens profilbild
Av glis
DU kan absolut använda muddtyget till knater på ärmar och hals också, men förbered dig på att det kan ta några försök innan det blir bra. Jag har lärt mig jättemycket i den här tråden: http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... t=kantband
Första gången jag sydde kantband i trikå gjorde jag om halsringningen fyra gånger, men nu kan jag!
Av maya
Tack för hjälpen, sydde med trestegzicksack och nästan inget tryck alls på pressarfoten. Och "hushållsoverlocken hade jag till stickningarna runt fickor mm.
Fast väldigt sladdrig tyg att sy i, dock jättemjukt . Så här blev byxorna:

Bild
Lite stora men då kan han ha dem länge.

Tröjan syr jag förhoppningsvis nån gång nästa vecka, ska bara läsa på kantband instruktionsinlägget ordentligt.
Användarens profilbild
Av glis
Wow vad snygga! Jag har pinkgreens sida öppen i en annan flik för jag är så sugen på att beställa av den där frottén, skriv gärna mer om hur den är!

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?