Ok, här kommer lite grejer. Först lite bilder (oj, vad stora de blev!).

Första bilden: halsband med "fyllda" rutor. (oj, såg nu att det näst längst till vänster inte är ett sånt, det är med band i kors)

Andra bilden: ett halsband med hel ruta, ett med blommor, tre med band i kors, två randiga och ett med zickzackmönster (vilket jag själv inte tycker blev så bra.
-----------------------
För att göra randiga halsband trär man ju bara upp efter varann i den randning man vill ha. Oftast gör man med 6 pärlor på ett varv, men de randiga kan man göra lite smalare med 5 pärlor på ett varv.
Det blå och svart-randiga på andra bilden näst längst till höger skulle jag beskriva så här: 5 pärlor/varv. B-B-B-S-S
Sen kommer de som är lite krångligare.
------------------------
När jag började visste min svärmor bara hur man gjorde de randiga, men hade köpt på en marknad ett halsband med fyllda rutor, så jag tog tag i att luska ut hur man gjorde och sedan har jag gjort de andra också.
Så här såg mönstret på hennes köpta halsband ut. Jag använder färgerna på det gröna med svart och gul ruta, översta bilden längst till vänster för att ni ska hänga med.
18 GR-S-GR-GR-GR-GR-S-S-GR-GR-GR-S-GU-S-GR-GR-S-GU-GU-S-GR-GR-S-GU-S-GR-GR-GR-S-S-GR-GR-GR-GR-S och sen upprepas detta om och om igen.
De halsband som jag gjort är gjorda med endast 2 GR i början istället för 18. Då hamnar rutorna mer mittemot varandra vilket jag tycker blir snyggare.
Halsbandet på andra bilden, längst till vänster har helfärgade rutor. Då tar man ju bara bort de gula i mönstret och gör dem svarta istället.
---------------------------
Blommor görs så här.
Man kan själv välja hur många pärlor man vill ha emellan blommorna (tar man för få vet jag inte om det kanske blir lite tokigt men det går alltid att testa). Så här är det jag gjort. Andra bilden, näst längst till vänster, grönt halsband med vit blomma och ljusgrön prick.
6 GR-V-V-GR-GR-GR-V-LGR-V-GR-GR-GR-V-V Upprepa.
--------------------------
Sen var det halsband med två band i kors. Vill ni veta hur man får två olikfärgade band korsas får ni höra av er. Jag har det också, men jag kan säga att det är inte alls lika fint.
Andra bilden, fjärde halsbandet från vänster. Rosa med vita band.
R-V-R-R-R-V-V-R-R-R-R-V-R-R-R-R-V-V-R-R-R-V-R-V-R-R-V-R-R-V Upprepa
--------------------------
Är det någon som är intresserad av zickzackmönstret får ni höra av er. Det här blev ju nog så långt ändå.....
Andra tips är att man lyckas jämt göra fel i mönstret och att det ibland kan vara lättare att försöka använda en tång för att knipsa bort x antal pärlor istället för att klippa av tråden och knyta ihop, vilket jag tycker kan vara lite bökigt att få att hålla.
Sen hoppas jag bara att det är någon som förstått något av allt det här.