Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av knutschen_lee@hotmail.com
melon skrev:
Bina skrev:
Apelsin skrev:jag hade riktigt grovt ullgarn OCH då blev hela filten sne, den växte å ena hållet c krymte åt andra
:hmm:
denna blir rak - grovt ullgarn

mina i tunt bomullsgarn har också blivit raka
Apelsin: Du måste göra nåt fel i kanterna, det har inte med garnkvalitén att göra. Jag tog ett par bilder förra svängen detta var uppe just det med kanterna... Just det här var den:

Bild
Stolparna är markerade med rött. I kanterna måste du göra en halv stolpgrupp sas, så att du varken minskar eller ökar på bredden.
måste man virka så i kanterna för att det ska bli fint?
Av Ponyo
Bina skrev:ja alltså... om man låtsas att garnstumpen ca 6-8cm är det färdigvirkade och drar det utmed kanten så virkar man bara runt det :hellu: hur lätt blev DEN beskrivningen då :duh:
NU förstår jag!!! :vågen:
Användarens profilbild
Av emellen
Åh, jag vill också virka, men det känns som ett så stort projekt när man inte virkat tidigare... mitt tålamod är tyvärr väldigt begränsat... :roll:
Användarens profilbild
Av LillaG
Tassar för att eventuellt virka... måste fundera på färger och tid :roll:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Nu puffar jag den här tråden lite och hoppas på snabba svar, för imorgon ska jag börja virka en filt. Hur virkar jag i kanterna?
Slutar jag varvet med två stolpar i samma? Hur börjar jag? Gör jag lm istället för första stolpen och så ska de virkas ihop med en stolpe? Jag känner mig snurrig och får inte ihop det i huvudet :hellu:
Användarens profilbild
Av Fryle
Knyttet & K skrev:Nu puffar jag den här tråden lite och hoppas på snabba svar, för imorgon ska jag börja virka en filt. Hur virkar jag i kanterna?
Slutar jag varvet med två stolpar i samma? Hur börjar jag? Gör jag lm istället för första stolpen och så ska de virkas ihop med en stolpe? Jag känner mig snurrig och får inte ihop det i huvudet :hellu:
Inte för att jag har gjort någon filt, men virkat har jag ju. Jag tänker mig att det viktigaste är att det är lika många stolpar på varje varv, så blir den jämnbred. Lägg alltså ut lika många som du tar in på varvet. Blev det något minder snurrigt?
Av Emmiez
Knyttet & K skrev:Nu puffar jag den här tråden lite och hoppas på snabba svar, för imorgon ska jag börja virka en filt. Hur virkar jag i kanterna?
Man börjar varje varv med 3 lm och 2 st i första maskan på varvet, hur man slutar varje varv minns jag inte (jag påbörjade filten när jag var gravid, den blev aldrig klar :roll:)
Användarens profilbild
Av Bina
Jag vill bara påpeka att melons bild är uppockner om man går efter mitt mönster :D eftersom jag skriver börja och sluta alltid med en topp. Jag gör också alltid hela stolpgrupper även på slutet.
efter mycket fundering och kaos så gjorde jag efter bilden... börjar varje vars med 2lm en stolpe, sen 4, 3 öka, fyra, 3 ihop. och i slutet efter 3 öka, 4 , och sen början av de tre stolparna i dalen, men bara två...
Användarens profilbild
Av LillaG
knutschen_lee@hotmail.com skrev:efter mycket fundering och kaos så gjorde jag efter bilden... börjar varje vars med 2lm en stolpe, sen 4, 3 öka, fyra, 3 ihop. och i slutet efter 3 öka, 4 , och sen början av de tre stolparna i dalen, men bara två...
Blir det bra i kanterna?

Såhär ser min filt ut just nu:
Bild

Och nej, det var inte tänkt att jag skulle vända på två färger :roll:
ja det blir jätte bra i kanterna, jämna och fina.. men som någon skrev är det ju bara viktigt att ha lika många stolpar på varje varv...:)

Jag har inte kommit så där långt på min.:/ har stickat sockar och 2 blöjbyxor och sytt rispåsar samtidigt, så det går sakta fram för mig.:( fina färger.:) jag har bara svart och orange (för att matcha barnvagnen med den till hösten/vintern):)
Scilla skrev:Måste puffa denna så jag hittar den igen för snart ska jag banne mig börja på en filt (fast jag måste bestämma mig för om jag ska sticka eller virka..)
*fniss*
Det är bra......jag skulle nästan också kunna utlova detsamma.....att jag nån gång skall BÖRJA på en filt....om jag kommer att avsluta är en helt annan femma ;)

(säger hon som nu nån gång de närmsta månaderna SKALL sy färdigt det där lapptäcket som påbörjades till barn nummer ett....för 7 år sen.... :roll: )
Sockertopp skrev:
Scilla skrev:Måste puffa denna så jag hittar den igen för snart ska jag banne mig börja på en filt (fast jag måste bestämma mig för om jag ska sticka eller virka..)
*fniss*
Det är bra......jag skulle nästan också kunna utlova detsamma.....att jag nån gång skall BÖRJA på en filt....om jag kommer att avsluta är en helt annan femma ;)

(säger hon som nu nån gång de närmsta månaderna SKALL sy färdigt det där lapptäcket som påbörjades till barn nummer ett....för 7 år sen.... :roll: )
Men där kan jag klå dig! Jag har ett lapptäcke som jag började sy i högstadiet, minns inte vilken årskurs men säg åttan. Det är alltså *räkna räkna* - typ 19 år sedan, och det ligger fortfarande i en påse och väntar på att bli färdigsytt. Själva lappdelen blev klar redan då, men det ska på kantbårder och bakstycke och quiltas etc hade jag väl tänkt.... en vacker dag! :wink:
Efter att ha ruvat på detta mönster (Binas beskrivning) hur länge som helst och börjat på två filtar (som aldrig blev färdiga) så har jag äntligen virkat en. Den blev enfärgad men den vågiga strukturen gör den väldigt fin ändå. Bild i min blogg. :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?