Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Candela
Jag har fått ett jättebra erbjudande om att få en snygg Mei Tai uppsydd åt mig, billigt dessutom! :D
Men nu har jag också börjat fundera på Ergo.. :twisted:

Har aldrig sett en live, bara på bild, men den ser ju ganska smidig ut.
Är den lättare att ta på sig än en MT?
Ger den bättre bärkomfort när det gäller tyngre barn (12 kg)?
Är den lättare att använda på ryggen än en MT?
Eller är det helt tvärtom, att MT är bättre och lättare att använda? :roll:

Sen undrar jag om Ergo funkar bra på en riktigt storvuxen och småfet man? :oops: :lol:

Vad kostar en Ergo?
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Jag har svårt att bestämma mig om vad jag tycker om ERGO och MT.

Jag använder MT mest just för att jag trivs mer i designen, färg- och mönstervariationen, att den är sjaligare osv.
ERGOn är ju mer sele helt enkelt, känner mig inte som en sjalmamma i selen :?

Har du tänkt dig en MT med knytband eller med spännen?
Användarens profilbild
Av Candela
Själv är jag ingen sjal-mamma känner jag, testade långsjal och det var inget för mig. Min man är också högst o-sjalig :lol:

Hade tänkt en MT med knytband.
Användarens profilbild
Av Candela
Bissa skrev:Jag har både ergo och MT. Bor dessutom i Linköping :tumup: Är du nyfiken får du få testa mina :)
Ja, det skulle ju underlätta! Problemet är bara att jag itne har talat om mina planer för maken (dvs. att eventuellt köpa ergo) :lol:
Men jag kan tänka mig att han skulle föredra en sele framför en sjal (även om MT nästan är som en sele).

Vad tycker du själv är skönast och lättast då?
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag har bara provat mei tai en kort stund, men jag tycker att ergon avlastar bättre för att mer tyngd kommer ner på höfterna. ergon går lite snabbare att få på, men mei tai går också fort. fast mei tai är ju mer sjal, det är en klar fördel :wink:

jag trodde aldrig jag skulle bli en sel-mamma, men här används faktiskt ergon oftare än sjalarna :roll:
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
diddeldi skrev:jag trodde aldrig jag skulle bli en sel-mamma, men här används faktiskt ergon oftare än sjalarna :roll:
Dags för en ny hemsida och forum kanske: www.Selbarn.se :P

Till ämnet igen: Helt klart så är det bäst att ha både ERGO och MT :wink:
Men ska man välja så...tjae...jag skulle välja ERGO framför MT med knytband just för smidighetens skull, men som det är nu så står MT med spänne högre i kurs här än ERGO :-D

(Fast tack vare vår senaste sjalfrälsningsmöte så är sambon duktigt grinig på ERGOn tyvärr. Vi testade nämligen att bära på höft med den och glömde återställa remmarna, så vi stod vid bilen och krånglade lite när vi skulle in och handla och sambon vägrade tillslut ens försöka få på den även när jag återställt allt.... :( )
Användarens profilbild
Av Candela
Finns det nån hemsida med fakta om ergon?
Användarens profilbild
Av Hellen
Jag har både en ergo och en MT. Jag är supernöjd med min gamla ergo och sambosen använder den oxå. Ang din fråga om den funkar på en "storvuxen och småfet man" så gör den säkert det, den funkar på mig som dock är kvinna men (små)fet och visserligen inte så lång. Finns förlängningsband till midjebältet :wink:

Jag tycker att ergon avlastar bättre än MT och är enklare och smidigare att ta på. Ska väl erkänna att min MT är relativt ny och av XT sort med extralånga band så jag kan knyta på magen. Det där med långa band gör det hela lite meckigare, släpar i backen när man knyter...... Men när man viker ihop MT så tar den mindre plats, trots de långa banden, än ergon. Men MT är ju helt klart snyggare än ergosen :wink: Min son bär jag bara på ryggen och han väger en dryga 11kg och det är inga problem i någon av selarna

Personligen skulle jag nog rekommendera en ergo, gärna den där nya denim som är den snyggaste ergon, men lite dyr tyvärr :P
Användarens profilbild
Av annikar
Jag skulle nog också rekommendera ergo eller patapum istället för MT när det handlar om ett barn på 12 kg.
Har haft alla tre och gillar min patapum bäst eftersom den är avskalad, lätt att ta med sig, lätt att ta på sig och lätt att bära barnet på ryggen med :D
Fast det där med ergo eller patapum är en smaksak, de är väldigt lika i bärkomfort, möjligen har ergon lite bättre plats för barnnet än patapum.

Och nu krånglade jag ju till det ännu mer eftersom jag kom dragandes med en patapum också :duh:
Användarens profilbild
Av Candela
Har pratat med min man nu och han börjar bli helt tokig på mitt tjat om sjalar och selar :lol: :lol:
Men jag tror jag lyckades övertala honom om att i alla fall TÄNKA på saken :roll:

Grejen är att vi måste sälja vår stora bil till sommaren för att den är alldeles för dyr i drift.
Vi har dock en liiiten golf som är avställd för tillfället, men vi funderar på att börja använda den igen. Men den går det bara in en sulky i :roll:
Till sommarn är Emmanuel drygt 6 månader gammal, så en Ergo borde ju vara perfekt, eller hur? :D :wink:

Och det är ju jättebra om man även kan bära Isac i selen vid behov :)
Användarens profilbild
Av amöba
Har aldrig provat en MT, men kan dela med mig av mina erfarenheter av Ergo. Både jag och maken är långa (184 resp 197 cm) och Ergon funkar bra till oss båda. Ingrid väger ca 12 kg och det är inga problem alls att bära henne på en långpromenad eller så. Längtar dock tills man slipper alla ytterkläder. Hennes overall knölar ihop sig så och hon blir väldigt varm när man går in i affärer eftersom man inte lätt kan knäppa upp.

Jag tycker att det är väldigt lätt att sätta upp Ingrid på ryggen i selen. Det som kan vara lite lurigt är att få till axelremmarna helt bekvämt. Men oftast blir det bra.
Användarens profilbild
Av Anso
Med en Ergo får du ner mer vikt på höfterna under förutsättning att du ser till att bära barnet när intill dig (justera remmen mellan axelremmarna så att den är så kort som möjligt och även korta av axelremmarna rejält). Sitter den som den ska så kan i alla fall jag få in hela handen under axelremmarna när jag bär på magen, ingen vikt alls på dem nästan.

Nu under vintern har MT varit lättare eftersom overaller tar lite plats i Ergon. Lättare att få upp Hanna på ryggen nu in vinter med en MT när vi bägge har ytterkläder på oss.

MT är nog lite bättre om man bär på höften jämfört med en Ergo.

Svårt, svårt..... :wink:
Användarens profilbild
Av Snurrfian
Jag är mer ergo och långsjals människa än mei tai... Fast Mei tai är snyggare än Ergo... :lol: Men jag trivs inte att bära länge i MT... Däremot tycker jag att MT är smidigare att bära på magen än Ergon... På ryggen avlastar Ergon mer och är ungefär lika lätta att få på... ;)
Här gjorde jag ingenting enklare för dig...
Mitt tips är att prova båda delarna innan du bestämer dig, jag köpte en MT men nu är den ut på säljes just för att jag aldrig använder den mer än till riktigt "fint" och då vill jag nog hellre köpa/sy en sidenringsjal... :lol: :oops:
Användarens profilbild
Av Candela
Tack för alla svar! Jag tror att en sele är bättre än en Mei tai för oss.. Fast Mei tai är ju mycket finare förstås :roll: :?

Hur som helst, har även börjat fundera på patapum, den är ju mycket billigare :oops: *fattig*
Är det nån större skillnad på den och en ergo?
Användarens profilbild
Av Mia
Tycker bäst om ergon!
Enklare och stadigare. Och bättre för bärarens kropp när man bär ett större barn!
Min man är ca 185 men Stor.. ca 115kg.. Och han kan Inte ha den på ett bekvämt sätt... (En orsak till att han aldrig bär tyvärr)
Men är han mest lång så är det inga problem!
Och jag tror män oftast föredrar en ergo framför en MeiTai.
Dessutom har du bättre huvudstöd när barnet sover i en ergo.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?