Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mossen
Köpte för ett tag sen en Looma Ringsjal begagnat - ett sånt där spontanköp som jag direkt efter skämdes lite för. Sonen ville inte alls in i den där hippieprylen utan skrek och var stel som en pinne. så den fick ligga ett tag - tills han nu verkar kommit in i nån slags utvecklingskris där han absolut inte kan ligga själv i babysitter som tidigare. Jag provade den igen och det funkar fantastiskt!!!

Jag kan i princip inget om sjalar och har läst lite här på sjalbarn men har ändå några frågor. T ex hur länge kan man bära barn i sjal? Alltså till vilken ålder typ.
Jag skulle också väldigt gärna ha lite länkar till youtube klipp på knytningar av långsjal - har försökt söka men går inte så bra. Börjar nämligen fundera på om man ska skaffa en sådan också. Är det stor skillnad mellan ringsjal och långsjal rent avlastningsmässigt?
Ni som använder sjal - använder ni vagn också när ni går ut och varvar eller kan man åka en sväng till stan utan att ryggen går av?
hur gör ni isf med alla saker man behöver ha med?

kram!
Användarens profilbild
Av mimpen
Jag bär fortfarande min stora tjej ibland i sjal. Fast det blir på ryggen då, och kanske oftare i nån av våra ergonomiska bärselar ergo eller patapum toddler. Hon är snart 4 år och väger typ 13-14 kg.

Lilltjejen som också är nytjejen i familjen (hon har varit hos oss 1,5 månad) bär jag dagligdags långa stunder i långsjal och ibland i ergo. Henne bär jag på magen i alla fall om vi går ut. Hemma bär jag henne på ryggen ibland.

Ringsjal har jag aldrig kommit överens med. Vi hade en till stora tjejen när vi fick henne, men blev aldrig vänner med den. Så den fick ge vika för ergo och långsjalen som blev stora favoriter. Det är ju MILSVID skillnad på att bära "snett" som man gör i ringsjal och att avlasta på båda sidorna som i långsjalen.

Behöver du hjälp med att knyta är det nog enklast att försöka hitta nån sjalkunnig som bor nära dig. Kolla in på bärsjalsträffarna. Fast jag lärde mig knyta långsjal helt från pappersinstruktioner här på sjalbarn, så det går det med. Men tar kanske längre tid att få till riktigt bra.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av camsch
Måste ju säga VÄLKOMMEN först! :D

Började också min "karriär" med en trikåsjal då jag läst om det på nätet. Nu kan jag inte tänka mig att vara utan en sjal när jag åker någonstans...

Vi växlar väldigt mycket, Liwa gillar både att åka vagn och att vara i sjalen.

Jag brukar använda det som är smidigast för stunden. T ex i mataffären blir det alltid sjal (går ju inte att köra mer än en vagn), på stan blir det oftast både vagn och sjal (Om inte annat är vagnen bra att köra saker i) och ska vi någonstans då hon kommer att sova brukar jag alltid ta med en vagn då hon sover bäst där. I skogen blir det bara sjal.

Jag kan bära en hel dag utan problem i långsjal men numera i så fall helst på ryggen mest för att jag ser så dåligt framför mig när jag har henne på magen.
Ringsjal är jättebra för snabbare ärenden i närbutiken osv, men som mimpen skriver, det blir en ordentlig snedbelastning när bebisen väger mer.

När det gäller YouTube så sök t ex på FWCC för att få se omslutetX, eller t ex Front Carry. En som jag tycker är bra (förutom att jag tycker man bör ha dubbelknut...)
http://www.youtube.com/watch?v=_43INpwS ... re=related
Av Annamamman
Jag började med en trikåsjal, den var ganska lätt att få till knytningen på. Jag skaffade vävd sjal när M var tre-fyra månader, men det tog minst två veckor med daglig träning innan jag kom överens med den, sen har den varit guld värd. Ergo (sele) började vi med vid nio månader, och om jag ska bära på ryggen har jag använt den sedna dess, även ibland nu, drygt tre årig "bebis" som är 16 kg tung. Har burit i sjal på magen nu i vår, för sövning, men det är inte så lätt att gå omkring nu.

Skaffade ringsjal när M var tre månader, men jag har ryggbekymmer, så den fungerade inte för mig.

Lycka till i sjaldjungeln!
Av eamane
Hej och välkommen hit :)
Ringsjal är en svår sjal att börja med kul att det funkar för dej nu :) Man kan bära i sjal så länge man vill :wink: precis som de andra skrivit här ovan.
Skillnaden i avlastning mellan långsjal och ringsjal är stor, så vill du kunna bära längre stunder är en långsjal att rekommendera, det eller en ergonomisk sele om man föredrar det!
När jag söker på youtube efter knytningar brukar jag börja med baby, carrier (carrying), wrap och lite olika böjningar av orden och så ibland då, frunt eller back eller möjligen hip. Sen finns det ju bra knytanvisningar på "framsidan" här... :D Och så kan man givetvis gå på sjalträffar för att lära sej fler!!
Användarens profilbild
Av tlillan
hejsan!

Började med trikåsjal till min minste pojk då han va nyfödd nu bär jag mest i ergonomisk sele (beco) eller i ringsjal.... Han gillar även att åka vagn.
Användarens profilbild
Av Elflin
Både jag och min man bär ibland vår femåring i långsjal när han inte orkar gå mer. Så man kan bära länge!
Av mossen
Hej igen, tack för alla svar. Det lönar sig alltså att köpa en långsjal om man kan bära runt på barnen så länge. Min son är 4,5 månad och väger runt 7 kilo - kanske en trikåsjal inte skulle hålla så länge?
Har kikat lite youtube och blir mer och mer sugen när jag ser alla fina sjalar och smarta knytningar! Det ser ju ganska enkelt ut när någon som kan knyter sin sjal.. Men som du säger annamamman - det krävs nog lite träning =)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?