Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Min man har precis bytt gummilisten i luckhålet efter att den blev grå-svart när jag färgat jeans. Det satt bara i gummit och ingen tvätt blev missfärgad av det, men min man störde sig på det... Så nu har han förbjudit mig att färga i tvättmaskinen :hopmad: .

Har tittat på att köpa en gammal tvättmaskin att ha att färga i, men det känns lite onödigt...

Så nu till min fråga: Finns det någon i Karlstad med omnejd som vill färga min sjal åt mig? :oops:
Användarens profilbild
Av tweed
Det går väl att färga i balja?
Av eamane
Jag brukar köra nån tom maskin efter och har då aldrig haft problem med färgrester... Vill du kan du skicka hit den ihop med färgen du vill ha så kör jag den i maskinen...
Användarens profilbild
Av Vida
Jag brukar tvätta det färgade en gång efteråt och sedan ta ett papper och ta upp resterna som fastnar i gummipackningen. Därefter brukar jag köra en svart maskin just-in-case, men nu sist så hann tonåringen slänga in sin vittvätt (!!) och ingenting blev det minsta missfärgat!. Men det _ska_ inte vara några problem om man har kört en maskin efteråt - dessutom så är ju allt fix och salt borta, så även om det finns färg kvar så fastnar det inte...
Av Erika777
Poffan skrev:Blir de färgresten i maskinen efteråt eller försvinner allt om man kör en extra maskin bara? Blir de inga färgrester borde du kunna komma hit och färga.
Det vore ju toppen att färga hos dig! Nära och bra!

När jag färgade mina jeans svarta, blev gummilisten grå-svart och det gick inte bort ens efter typ 30 tvättar... Vet inte om jag gjorde nåt fel...? Men det färgade ju aldrig av sig på nån annan tvätt. Om jag visste att det inte blir likadant den här gången skulle jag ju kunna färga själv, men jag vågar liksom inte testa. Vet inte vad maken skulle göra då...
kvarnvik skrev:Det går väl att färga i balja?
Är det inte svårt att få en 5,4 meter lång sjal jämt färgad i en balja? Känns i alla fall krångligt, eller!?

Den här gången skall jag inte färga svart, men har inte bestämt mig riktigt än vilken färg jag vill ha. Tänkte kolla i färghandeln imorgon!
Av Erika777
NeaVida skrev:Jag brukar tvätta det färgade en gång efteråt och sedan ta ett papper och ta upp resterna som fastnar i gummipackningen.
Jag torkade som en galning för att få bort färgen på gummipackningen, men det gick bara inte...
Av Erika777
Poffan skrev:Vi kan ju prova. Kan du inte färga typ mörkgrönt? :roll: :lol: Jag har inte alls en tröja som jag vill färga mörkgrön :lol:
Hade väl tänkt mig hallonrött eller nån annan "glad" färg. Har ju redan en Moby som är grön. Visserligen inte mörkgrön, men... Vi får se vad jag fastnar för :D

Vad gullig du är som låter mig färga hos dig! Skall bli kul att träffas IRL eftersom vi bor på samma lilla ort!!!
Användarens profilbild
Av melon
Ni skulle ha sparat den gamla och byta till den vid färgning :wink:

Annars kan man köpa en stor kastrull på loppi soch färga i på spisen. Går finfint det med!
Av Erika777
melon skrev:Ni skulle ha sparat den gamla och byta till den vid färgning :wink:
Ja precis! Vill inte se makens min när jag föreslår den smarta lösningen :lol:
melon skrev:Annars kan man köpa en stor kastrull på loppi soch färga i på spisen. Går finfint det med!
Är inte det krångligt? Vad händer om man skvätter utanför? Har ett ganska nytt ljust kök som jag är rätt rädd om...
Användarens profilbild
Av Vida
Erika777 skrev:
NeaVida skrev:Jag brukar tvätta det färgade en gång efteråt och sedan ta ett papper och ta upp resterna som fastnar i gummipackningen.
Jag torkade som en galning för att få bort färgen på gummipackningen, men det gick bara inte...
Nejnej, bara det som är löst tar jag bort - resten skiter jag i
Användarens profilbild
Av melon
Erika777 skrev:
melon skrev:Ni skulle ha sparat den gamla och byta till den vid färgning :wink:
Ja precis! Vill inte se makens min när jag föreslår den smarta lösningen :lol:
melon skrev:Annars kan man köpa en stor kastrull på loppi soch färga i på spisen. Går finfint det med!
Är inte det krångligt? Vad händer om man skvätter utanför? Har ett ganska nytt ljust kök som jag är rätt rädd om...
:lol: :lol: :lol: Han kommer bli knäckt stackarn.

Håll dig på spisen och torka bort ev spill på en gång. Jag har också ett ljust kök men fick inga fläckar. Se till att barnen har fullt upp med annat. :wink:
Av sjaltokan
Jag kokade min på spisen gick utmärkt..spillde på spisen och diskbänken men det var bara att torka av.
Av Erika777
NeaVida skrev:
Erika777 skrev:
Det gjorde jag också, men inte maken: "Nu förstår du väl att du inte får färga mer i den här maskinen!" :this:

Tur att det finns snälla och förstående människor här på Sjalbarn som vill ställa upp och hjälpa mig!
Av eamane
Erika777 skrev:
NeaVida skrev:
Erika777 skrev:
Det gjorde jag också, men inte maken: "Nu förstår du väl att du inte får färga mer i den här maskinen!" :this:

Tur att det finns snälla och förstående människor här på Sjalbarn som vill ställa upp och hjälpa mig!
Men det spelar väl inte så stor roll vilken färg det är på gummilisten i tvättmaskinen? :hmm:

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?