Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hur stor skillnad är det egentligen mellan vanliga hoppen och den nya, supertunna? Är vanliga hoppen väldigt tjock? Är det stor skillnad i avlastning? Är det skillnad i hur dom stretchar?

Jag är lite sugen på en Hoppe, helst en tunn tror jag, för jag gillar inte när det blir för varmt och när sjalen tar stor plats att ta med sig. Men den tunna finns inte i min favvofärg (Osaka).
Samtidigt går vi snart mot höst och vinter och då kanske det är bättre med en tjockare sjal? Vad tycker ni? Skulle den tunna hoppen funka bra som vintersjal också?
Jag har inte provat någon vävd sjal ännu, bär just nu i bl.a. Sino och jag tycker ofta att den är lite för varm.

Mycket funderingar, hoppas någon kan svara :?
Användarens profilbild
Av Tiz
Jag har ingen aning hur den tunna hoppen är men jag läste din rebozotråd och har lite erfarenhet. Nu blev det denna tråden jag svarar i ;) Jag har haft flera rebozos och en hoppe, en vanlig men mycket mjuk. Jag blev faktiskt lika varm i båda även om rebozon var tunnast. Hoppen avlastade dock bäst eftersom den är diagonalvävd. Rebozon var supersnygg, jag hade den för färgernas skull ;) Den är supertunn och torkar på ett nafs, men hur ofta tvättar man dem egentligen? ;)

Ta du den sjal du tycker är finast. Men ska du gå på komfort, på bärkomfort så ska du ta en hoppediz och antagligen den vanliga. De tunna sjalarna tenderar att bli lite svajiga när barnen blir större. Det är stadigare att bära i en diagonalvävd ordentlig sjal som hoppe, didy eller en stork.

mina 5 korvören...
Av sjaltokan
Jag tycker de är två helt olika sjalar.. Hur tjock den vanliga hoppen är nog beroende på vilken man får tag på.

Du kan inte gå på sjalträff och klämma? Som höst och vintersjal skulle jag definitivt ha en tjock hoppe, men den tunna är mycket lättare att knyta.
Användarens profilbild
Av Camilla74
De nyare Hopparna är härliga och inte sådär jättetjocka som de kunde vara förut.
Förr var det verkligen skillnad på Hoppe och Hoppe, vissa var tämligen tunna och mjuka medan andra var fruktansvärda! (Tjocka och sträva.)
Jag tror inte du ångrar dig om du köper en "standard"Hoppe faktiskt.
Användarens profilbild
Av millla
Massor av bra synpunkter. Man tackar och bockar!
Jakten på den perfekta sjalen fortsätter. Kanske tjock-hoppen kan vara något.
Nu går jag över till att granska gås och easycare....... :hello:
Av doc
millla skrev:Massor av bra synpunkter. Man tackar och bockar!
Jakten på den perfekta sjalen fortsätter. Kanske tjock-hoppen kan vara något.
Nu går jag över till att granska gås och easycare....... :hello:
Jag blev också klokare nu. Har svårt att välja färg, de flesta är så fina.
Användarens profilbild
Av Nova
Jag tycker att det är ganska stor skillnad mellan Hoppe orginal och Hoppe supertunn.
Den tunna är så mycket smidigare att knyta. Mindre tyg att hantera på något vis.
Jag gillar den och det är oftast den jag väljer, eller Bebinan som också är lättknuten.
Användarens profilbild
Av millla
[quote="Nova"]
Den tunna är så mycket smidigare att knyta.
quote]
Bra synpunkt. Det känns ju åxå viktigt att den är lättknuten. Samt att den tar lite plats så att man alltid kan ha den med sig i väskan. *funderar vidare...*
Användarens profilbild
Av melon
Jag gillar också den tunna hoppen mycket. Jag kan inte säga att den är så mycket sämre än den vanliga vad gäller avlastning, den är ju vävd exakt likadant bara med tunnare tråd. Men visst känns det skillnad, den blir inte så klumpig på och den är (som redan nämnts i tråden) mycket mer lätthanterlig och lättknuten. Om ni fryser på vintern får ni väl ta på en extra tröja istället :wink: Men färg är också en viktig sak att tänka på. Trivs man inte i en färg spelar det ingen roll hur skön sjalen är, tycker jag.
Användarens profilbild
Av millla
melon skrev:Men färg är också en viktig sak att tänka på. Trivs man inte i en färg spelar det ingen roll hur skön sjalen är, tycker jag.
Nä, det är så sant. Tyvärr är jag inte så särskilt förtjust i färgerna som finns på tunna hoppen, men det är en tunn som jag tror skulle passa mig bäst :(
Jag har funderat på att kanske köpa en tunn Kairo och färga den. Vad tror ni? Synd om man köper en ny sjal och råkar sabba den det första man gör, men jag tycker färgerna i Kairo är lite för ljusa.
Användarens profilbild
Av Camilla74
millla skrev:
melon skrev:Men färg är också en viktig sak att tänka på. Trivs man inte i en färg spelar det ingen roll hur skön sjalen är, tycker jag.
Nä, det är så sant. Tyvärr är jag inte så särskilt förtjust i färgerna som finns på tunna hoppen, men det är en tunn som jag tror skulle passa mig bäst :(
Jag har funderat på att kanske köpa en tunn Kairo och färga den. Vad tror ni? Synd om man köper en ny sjal och råkar sabba den det första man gör, men jag tycker färgerna i Kairo är lite för ljusa.
Jag tror inte att du kommer att sabba den genom en färgning, om du bara följer instruktionerna. :-)
Användarens profilbild
Av tweed
Ang färgning av Kairon så var det någon som färgade sin och upptäckte att sömmarna var i polyester. Kan vara bra att veta om man tänker färga att sömmarna behåller sin ursprungliga färg.
Användarens profilbild
Av melon
De flesta sömmar är med syntettråd, det håller bättre än bomull. Men det kan ju också bli ganska snyggt :wink: Jag har haft just en kairo och jag tycker den är snygg, men väldigt opraktisk. Den får fläckar av grus och asfalt och damm efter bara någon timme :?
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Tycker vanliga hoppen är för tjock och föredrar den tunnare. Den tunnare är sval och smidig och tar liten plats. Det har dock gått ett par trådar i min på para några veckor!

Föredrar nog fortfarande min gås dock. :heart: Den är så sval och tunn, tar ingen plats och väger inget och är med överallt. Fickan på hoppen stör mig lite och gör att sjalen inte blir lika smidig.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?