Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag vill kunna få upp sonen helt själv på ryggen utomhus. Han är 11 månader och väger nästan 12 kg och är ganska lång redan nästan 80 cm
Jag har provat att sätta selen på höften och hoppa runt honom men känns som om mina armar är för korta, når inte riktigt att hålla fast honom tills jag får upp axelremmarna.
Sen har jag provat att "slänga" upp honom på ryggen när jag har tagit på höftbältet och haft axelremmarna hängande på ryggen och samma där känns inte som om mina armar räcker till för att hålla i honom samtidigt som jag försöker "fiska" upp axelremmarna. Och han sitter inte så still heller utan börjar klappa händer och försöker hoppa när jag ska göra det. Har haft sambon som hjälp men jag vill kunna själv ju.
Vad gör jag för fel?
Finns det något bättre sätt?

Eller kanske inte en sån sele är "vår" grej? Synd för den är alldeles ny :cry: Vi valde en toddler just för att den viktmässigt klarade mest
När jag bär honom utan sele gillar han att bli buren på höften så kanske en Ergo skulle passa oss bättre?
Vad tror ni?
Senast redigerad av thulo den lör jul 05, 2008 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av sanna73
Jag brukar dra ut axelremmarna till max innan jag svingar upp A på ryggen. Tycker det är lättare att få tag på dem om de är längre. Sedan drar jag åt dem när de är på plats.
Av thulo
sanna73 skrev:Jag brukar dra ut axelremmarna till max innan jag svingar upp A på ryggen. Tycker det är lättare att få tag på dem om de är längre. Sedan drar jag åt dem när de är på plats.
jag har också mina utdragna till max. grejen är att det känns så läskigt när han är på ryggen eftersom jag inte riktigt når att hålla i honom ordentligt
Användarens profilbild
Av zero.sara
Med mitt lilla troll som kan få för sig att slänga sig åt sidan eller bakåt, sätter jag först selen runt midjan, sen slänger jag upp henne, sätter henne på mitten av ryggen, håller i ena benet och fiskar upp axelbandet på andra sidan, när jag fått upp det byter jag ben att hålla i och fiskar upp det andra axelbandet. Håller ut axelbanden lite bakåt och hoppar ner J i selen ordentligt. Släpper ner banden på axlarna och knäpper bröstspännet. Klart!

Om hon slänger sig så har jag ett bra tag i ett ben och kan hindra henne från att ramla i golvet/marken. Oftast lutar hon sig åt den sidan jag inte håller i, så då är det lätt att bara hålla emot lite tills jag fått upp axelbandet och hon sitter säkert :)

Det tog ett tag av övande innan jag fick till det. Rekomenderar samma som med sjal på ryggen. Testa olika sätt över en säng tills det känns tryggt att göra det själv :)

Och lycka till snart går det som en dans :tumsup:
Av thulo
Har nu provat över en säng flera gånger, men han blir helvild och ska ner i sängen.. :)
blir galen snart klarar inte av det själv.
Ner kan jag själv nu men absolut inte upp :cry:
Användarens profilbild
Av emelie
Jag sätter på selen o sätter sen O. på höften o vrider honom runt. Nu är ju han så stor att han fattar o kan hålla sig själv men i början var det klurigare. Har dock alltid gjort på samma sätt.
Luta dig framåt kanske, så att han måste klämma tag själv o så upp med selen på ryggen o hoppa ner honom ordentligt i sittdelen.
Jag bar i Ergo, men det kan ju inte vara så stor skillnad?

Har du möjlighet att gå på sjalträff o få hjälp med tekniken?
Användarens profilbild
Av mimpen
Nu för tiden svingar jag. Men med stortjejen så satte jag henne i en soffa, med benen brett isär typ, så satte jag mig mellan hennes ben och liksom hasade upp henne på ryggen. Tog sen upp ryggstödet med en hand medan jag höll andra handen på hennes rygg. När hon blev större så ställde jag mig bara på huk och hon ställde sig bakom. Så gjorde jag liksom de där "känsliga" momenten medan jag inte var så högt upp, dvs inte stående...

Men nu svingar jag och är lite mer luttrad :) Man lär sig således...
Av thulo
mimpen skrev:Nu för tiden svingar jag. Men med stortjejen så satte jag henne i en soffa, med benen brett isär typ, så satte jag mig mellan hennes ben och liksom hasade upp henne på ryggen. Tog sen upp ryggstödet med en hand medan jag höll andra handen på hennes rygg. När hon blev större så ställde jag mig bara på huk och hon ställde sig bakom. Så gjorde jag liksom de där "känsliga" momenten medan jag inte var så högt upp, dvs inte stående...

Men nu svingar jag och är lite mer luttrad :) Man lär sig således...
måste prova det där med soffan, bara han sitter still tillräckligt länge... :D
Av Kolsyra
Med vår Patapum (inte Toddler) gjorde jag som så att jag satte fast höftbältet, drog ut axelremmarna så långt det gick och lät dem hänga ner. Så satte jag tjejen på höften och knuffade/drog henne runt mot ryggen. Efter lite övning gick det bra att få runt henne på ryggen, luta sig framåt och hålla en hand under hennes bak. Hon slängde sig tack och lov aldrig bakåt.

För att göra momentet då jag bara höll henne med en hand på ryggen så kort som möjligt såg jag till att ta upp axelremmarna så snart hon var någorlunda i ryggposition utan att bry mig om huruvida hon satt mitt på ryggen eller heltokigt. Sedan då jag dragit upp axelremmarna (utan att spänna dem) finjusterade jag hennes läge.

I början gjorde jag ibland så att jag tog upp vänster axelrem på axeln innan jag humpade runt henne från min högersida. Det gällde förstås att få in hennes fot mellan selen och ryggen, men sedan kändes det rätt säkert att fixa och dona med hennes läge innan jag slutligen kortade remmarna och knäppte bröstspännet.

Lycka till! Jag trodde aldrig jag skulle lära mig tricken och allra minst att jag skulle skriva och tipsa andra :-) Fast man känner sig väldigt proffsig sen då det löper och okända vrålstirrar och håller andan medan man håller på med barnet och selen.
Av thulo
Vi kämpar på och övar men får inte till det själv än. När vi övar över sängen vill han kasta sig ner inden och busa :) Han är inte rädd alls utan kastar sig bakåt som en tok. :shock:
Av Ponyo
Går det att knäppa av axelbanden som på Beco 4th gen? För om jag ska få upp V på ryggen själv så sätter jag honom på magen, knäpper av axelbanden, tar in dem under hans armhålor och håller ihop båda hårt mitt framför hans bröst. Sedan hoppar jag runt honom till ryggläge, lutar mig lite framåt och drar över axelbanden över respektive axel, och knäpper fast dem igen.

Fast vår nya Butterfly är enklare :D
Av thulo
Bubbi skrev:Går det att knäppa av axelbanden som på Beco 4th gen? För om jag ska få upp V på ryggen själv så sätter jag honom på magen, knäpper av axelbanden, tar in dem under hans armhålor och håller ihop båda hårt mitt framför hans bröst. Sedan hoppar jag runt honom till ryggläge, lutar mig lite framåt och drar över axelbanden över respektive axel, och knäpper fast dem igen.

Fast vår nya Butterfly är enklare :D
Nej det går tyvärr inte :cry:
Användarens profilbild
Av Stark
Hur mycket framåt lutar du dig när du har honom på ryggen? Kolla om det gör någon skillnad om du lutar dig mer eller mindre framåt. Står du rakare i ryggen förstår han kanske att han måste grabba tag i dig? Lutar du dig mer framåt blir han kanske mer still?

Ett annat alternativ kan vara att du rör på dig när han sitter på din rygg. "Hoppa till" lite eller börja gå omkring. Då kanske han glömmer bort att kasta sig bakåt och du hinner få upp remmarna?

Sen sa du att du har remmarna "på ryggen". Menar du att de hänger nere vid knäna då? Dvs höftbältet runt midjan och själva "ryggsäcken" hänger fritt ner mot marken över din bak? Gör du på ett annat sätt förstår jag inte hur du gör :roll: . Jag försöker snabbt få upp remmarna och fixar till hur de ska sitta när jag väl fått upp ryggstödet bakom ryggen på C. Hoppas det går bättre snart!
Av thulo
Cilia skrev:Hur mycket framåt lutar du dig när du har honom på ryggen? Kolla om det gör någon skillnad om du lutar dig mer eller mindre framåt. Står du rakare i ryggen förstår han kanske att han måste grabba tag i dig? Lutar du dig mer framåt blir han kanske mer still?

Ett annat alternativ kan vara att du rör på dig när han sitter på din rygg. "Hoppa till" lite eller börja gå omkring. Då kanske han glömmer bort att kasta sig bakåt och du hinner få upp remmarna?

Sen sa du att du har remmarna "på ryggen". Menar du att de hänger nere vid knäna då? Dvs höftbältet runt midjan och själva "ryggsäcken" hänger fritt ner mot marken över din bak? Gör du på ett annat sätt förstår jag inte hur du gör :roll: . Jag försöker snabbt få upp remmarna och fixar till hur de ska sitta när jag väl fått upp ryggstödet bakom ryggen på C. Hoppas det går bättre snart!
ja jag har remmarna vid knäna :D har så korta armar tycker jag att det är svårt att nå dom när dom hänger ner och samtidigt hålla i ungen.
om jag står rakare så trycker han ifrån och om jag lutar mig framåt så kastar han sig bakåt :roll: inte rädd alls
men hoppas att övning ger färdighet när jag väl fått upp honom så är han överlycklig över att sitta på ryggen :) ner har vi fått kläm på så det klarar vi själva nu iallafall :D
Användarens profilbild
Av Lydia
toddlern är lite knepigare än vanlig patapum/ergo/beco.. eftersom den har extraremmen som man ska ha barnets ben på rätt sida om :P
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?