Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Löv
Hej, här kommer en fråga från en som mest smygläser här...

När min dotter var liten barn jaghenne i baby bundler, ergo och en kort storkis. Nu väntar jag trean och har gjort mig av med alla bärdon. Det skulle ju inte bli fler barn var det tänkt. :roll:

Eftersom mina två befintliga barn varit ganska stora känner jag mig lite skeptisk till att investera i en trikåsjal som kanske känns svajig fort. Har istället siktat in mig på en tunn hoppediz som jag förstått många är nöjda med. Tänker att jag kan använda den längre. Men hur är det att knyta en nyfödd med en vävd sjal? En trikåsjal är ju mer "förlåtande" om jag förstår saken rätt. Är det svårt att få till? Jag är ju inte helt ovan att knyta även om det var några år sedan...

Finns det någon annan vävd sjal som passar bra till nyfödd? Min stork tycker jag känns lite för tjock och inte helt lätt att få till. Goda råd, någon?
Användarens profilbild
Av Mrs Data
Jag bar i lång Stork när lillebror var nyfödd och tyckte det funakde bra. Även om inte knytningen blev perfekt varje gång (tex så hade jag ofta en knut under större delen av dagen och satte i och ur honom ur den) så gör det ju inte så mycket när de väger så lite. Som du redan har fattat var det dock väldigt varmt att bära så eftersom de vävda vanligen är både bredare och tjockare.

Vad jag förstår är det mycket mysigare med elastisk sjal och just i vårt fall slutade det ändå med att han vägrade långsjal till fördel för sele redan vid tre månaders ålder så bästa kombon för oss hade varit först elastisk och sen sele. Du kunde ju sy ihop en själv mha tygtipsen som klistrats i "gör det själv" eller köpa en beg. och sen sälja vidare?
Användarens profilbild
Av karra1
Jag har bara burit i vävda sjalar (från start) och jag tycker att det funkat bra.
Användarens profilbild
Av karro54
Jag bär Leia i en skrynklig gås och en mimmis krinklade, det är båda vävda sjalar men funkar perfekt! De är inte så varma heller.
Användarens profilbild
Av melon
Jag har en tunn hoppe och efter ett tags användning blir den jättemysig och go, så den tycker jag funkar bra till en ny bebis!

Är du dessutom van vid vävd sen innan ska väl inte det vara något problem. Det kan faktiskt vara så att du har svårt att knyta en elastisk om du bara knytit vävd förut, det är inte samma sak.
Av Löv
Tack för alla tips och infallsvinklar! Jag kan inte bestämma mig. Velar hit och dit. När jag sökte på den tunna hoppen här på forumet fick jag upp omdömen som inte var helt positiva... Vill ju gärna ha en mysig och mjuk sjal till min bebis men flera verkar tycka att den är hård och lite pappersaktig.

Har kikat lite på easycare, någon som vet om det kan vara ett alternativ? Dyrare i och för sig, kanske inte värt pengarna? :?:

Visst vore det bästa att köpa en tunn trikåsjal förstå (sino kanske) för att seda komplettera med en vävd och en ergo kanske. Men just nu är kassan lite skral... Funderar vidare...
Av eamane
Ett alternativ är ju alltid en billig trikåsjal som du sen säljer vidare... Finns ju begagnade här eller på tradera och blocket...
Användarens profilbild
Av melon
lena_l skrev:Tack för alla tips och infallsvinklar! Jag kan inte bestämma mig. Velar hit och dit. När jag sökte på den tunna hoppen här på forumet fick jag upp omdömen som inte var helt positiva... Vill ju gärna ha en mysig och mjuk sjal till min bebis men flera verkar tycka att den är hård och lite pappersaktig.

Har kikat lite på easycare, någon som vet om det kan vara ett alternativ? Dyrare i och för sig, kanske inte värt pengarna? :?:

Visst vore det bästa att köpa en tunn trikåsjal förstå (sino kanske) för att seda komplettera med en vävd och en ergo kanske. Men just nu är kassan lite skral... Funderar vidare...
Men den är hård och papperaktig när den är ny. Efter några tvättar och lite användning blir den go!

Håller med eamane om en begagnad trikå.
Av eamane
melon skrev:
lena_l skrev:Tack för alla tips och infallsvinklar! Jag kan inte bestämma mig. Velar hit och dit. När jag sökte på den tunna hoppen här på forumet fick jag upp omdömen som inte var helt positiva... Vill ju gärna ha en mysig och mjuk sjal till min bebis men flera verkar tycka att den är hård och lite pappersaktig.

Men den är hård och papperaktig när den är ny. Efter några tvättar och lite användning blir den go!

Håller med eamane om en begagnad trikå.
:iagree: Melon: din tunna hoppe var ju jättemjuk! Jag ska skaffa mej en sån jag med sen :)

lena_l: vill du ha en vävd är en tunn hoppe ett bra val men innan du använder den till en nyföding bör du jobba in den. Tvätta, stryka, mangla och fläta den massor. Då bör den bli lika mjuk som du vill ha den... Eller så köper du en billig trikå att ha i början :wink:
Av Löv
Ja, alltså, nu börjar jag närma mig beslut...

Jag tror inte att jag vill ha någon trikåsjal. Tycker det är svårt att hitta någon begagnad och vill inte lägga för mkt pengar för en sjal jag inte kan ha så länge. Efter att ha läst mycket på detta forum under dagen (man blir lite yr av detta så kanske är mitt beslut tokigt, vad vet jag 8) ) lutar det nu åt en easycare, lagun eller hav.

Det verkar som om denna sjal är mjuk och lite "stretchigare" än andra vävda sjalar. Och dessutom tunnare än t.ex. storken! Alltså precis vad jag vill ha! När jag la fram detta (dyra) alternativ för maken sa han - äh, köp det du verkar tycka är bra! :D Så nu ska jag kanske våga mig på att beställa... Känns läskigt....

Än en gång, tack för svaren!! Det ska bli så mysigt att bära lillebror i sjal, om han ändå bara kunde ta och komma ut, helst nu på en gång! ;-)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?