Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ja, nu har jag ju blivit "lycklig ägare till en äkta skrynkelgås", men hur är det egentligen med "skrynklet"?
Sitter det verkligen i tyget?
För mig ser det mest ut som att det är "tillskrynklat" :oops:
Vad händer när man tvättar den?, behåller den sin skrynklighet av sig själv, eller måste jag själv "skrynkla ihop den" igen? :hmm:

Jag har ju läst att nyare modeller mist sin skrynklighet i färgbadet, men är det inte bara att skrynkla ihop dem igen?

Testade själv med en liknande tygbit, torkade den i ihoptvinnat tillstånd och den blev otroligt tjusigt skrynklig........men lär ju bli slät i nästa tvätt.....

Så hur är det med "skrynkelgåsen"?
Sköter den sig själv, eller kräver den "återskrynkling?
och går de att torktumla förresten?
Användarens profilbild
Av Scharlott
Första omgången gauzesjalar var skrynkliga. De handfärgades då. Sedan började färgningen göras maskinellt och färgprocessen slätade då ut tyget. Det är dock inte helt slätt, dock jfr med de skrynkliga gauzarna anses de släta och fick därför det namnet :wink:

De släta gauzesjalarna kan torktumlas om man så önskar. De skrynkliga gauzesjalarna mister sin skrynklighet om de torktumlas. Likadant om de torkas på torkvinda som också drar ut skrynklorna. För att få dem så skrynkliga som möjligt bör de torkas inne, hängtorkas eller tvinnas. Tvinnade min orange skrynkelgauze och den blev rejält skrynklig 8)
Användarens profilbild
Av Bello
Scharlott skrev:Första omgången gauzesjalar var skrynkliga. De handfärgades då. Sedan började färgningen göras maskinellt och färgprocessen slätade då ut tyget. Det är dock inte helt slätt, dock jfr med de skrynkliga gauzarna anses de släta och fick därför det namnet :wink:

De släta gauzesjalarna kan torktumlas om man så önskar. De skrynkliga gauzesjalarna mister sin skrynklighet om de torktumlas. Likadant om de torkas på torkvinda som också drar ut skrynklorna. För att få dem så skrynkliga som möjligt bör de torkas inne, hängtorkas eller tvinnas. Tvinnade min orange skrynkelgauze och den blev rejält skrynklig 8)
Så egentligen sitter inte skrynklet i tyget utan i behandlingen....eller? :hmm:
Jag har ju provat att torktumla annat "skrynkeltyg" (kommer ju inte ihåg vad det heter) och det har ju snarare blivit mer skrynkligt av det.
och borde då inte släta gåsar gå att skrynkla till också om det ändå är torkningen som avgör?
Användarens profilbild
Av Scharlott
Bello skrev:Så egentligen sitter inte skrynklet i tyget utan i behandlingen....eller? :hmm:
Jag har ju provat att torktumla annat "skrynkeltyg" (kommer ju inte ihåg vad det heter) och det har ju snarare blivit mer skrynkligt av det.
och borde då inte släta gåsar gå att skrynkla till också om det ändå är torkningen som avgör?
Snarare tvärtom :wink: Dvs alla gauzesjalar tillverkas av samma tyg och det är från början skrynkligt. De som handfärgas förblir skrynkliga då de hängtorkas. De släta gauzesjalarna är släta pga den maskinella infärgningen gör dem släta.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Och en slät gås går för övrigt att skrynkla till ganska ordentligt om man tvinnar den eller flätar den. Sedan om den blir lika skrynklig som en skrynkelgås, det vågar jag inte uttala mig om. Det är länge sen jag klämde på en skrynkelgås, och i mitt minne var just den mycket "styvare" och mer linneaktig i tyget än min släta, som är supermjuk. Men det kanske berodde på något annat (som att mitt minne spelar mig ett spratt?).
Användarens profilbild
Av Bello
Scharlott skrev: Snarare tvärtom :wink: Dvs alla gauzesjalar tillverkas av samma tyg och det är från början skrynkligt. De som handfärgas förblir skrynkliga då de hängtorkas. De släta gauzesjalarna är släta pga den maskinella infärgningen gör dem släta.
Så om man är osäker på om det är en "äkta" skrynklig man har eller ej, så borde det kunna upptäckas vid tvätten. Om den behåller skrynklet vid hängtorkning så är den "äkta/gammal" om den blir slät så är den maskinfärgad? :roll:

(ursäkta alla funderingar)
Användarens profilbild
Av Scharlott
Bello skrev:
Scharlott skrev: Snarare tvärtom :wink: Dvs alla gauzesjalar tillverkas av samma tyg och det är från början skrynkligt. De som handfärgas förblir skrynkliga då de hängtorkas. De släta gauzesjalarna är släta pga den maskinella infärgningen gör dem släta.
Så om man är osäker på om det är en "äkta" skrynklig man har eller ej, så borde det kunna upptäckas vid tvätten. Om den behåller skrynklet vid hängtorkning så är den "äkta/gammal" om den blir slät så är den maskinfärgad? :roll:

Jag som sålt gauzesjalar sedan de först kom till Sverige har hyfsad koll på alla färger och varianter och kan kanske hjälpa dig :wink: Undrar därför vilken färg du har på din gauze? Kolla även om den har fållade eller overlockade kanter.
Användarens profilbild
Av Bello
Scharlott skrev:
Bello skrev:

Jag som sålt gauzesjalar sedan de först kom till Sverige har hyfsad koll på alla färger och varianter och kan kanske hjälpa dig :wink: Undrar därför vilken färg du har på din gauze? Kolla även om den har fållade eller overlockade kanter.
Jag köpte ju min nyligen här på SB, och tvivlar nog inte på att det skulle vara en handfärgad skrynkelgås som den såldes som, men jag fick ändå de här funderingarna.

Det är en chokladbrun med ljusare overlockade kanter,
och bäst jag säger det så ingen tror något annat, den ÄR jättemysig.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Bello skrev:Jag köpte ju min nyligen här på SB, och tvivlar nog inte på att det skulle vara en handfärgad skrynkelgås som den såldes som, men jag fick ändå de här funderingarna.

Eftersom den har ljusa sömmar bör det vara en handfärgad skrynklig gauze och inte en slät choklad. Den sistnämnda är som sagt maskinellt färgad och har även chokladfärgade sömmar.
Användarens profilbild
Av Bello
Scharlott skrev:
Bello skrev:Jag köpte ju min nyligen här på SB, och tvivlar nog inte på att det skulle vara en handfärgad skrynkelgås som den såldes som, men jag fick ändå de här funderingarna.

Eftersom den har ljusa sömmar bör det vara en handfärgad skrynklig gauze och inte en slät choklad. Den sistnämnda är som sagt maskinellt färgad och har även chokladfärgade sömmar.
Tack du verkar ha koll på läget!

(Det skulle vara intressant att se hur tyget ser ut innan det färgas)
Användarens profilbild
Av Scharlott
Bello skrev: Tack du verkar ha koll på läget!

(Det skulle vara intressant att se hur tyget ser ut innan det färgas)
Kul att kunna hjälpa 8)

Innan tyget färgas är det natur :wink:
Användarens profilbild
Av smedsboemma
Jag funderade precis som du när jag fick hem min nya "limited" olivskrynkelgås, den såg liksom bara ut att vara lite tillskrynklad.
Efter tvätt så har jag tvinnat den och då blir den superskrynklig. Den blev så till den grad skrynklig att det var svårt att knyta ryggsäck och få ner tyget runt barnets ända. Jag strök den så att den blev nästan slät, men mycket snart gick den tillbaks till att vara rejält skrynklig, helt av sig själv.
Jag drar slutsatsen att den verkligen måste vara gjord skrynklig och inte bara "skrynklad ihop".
Användarens profilbild
Av Nova
tass
Användarens profilbild
Av karro54
Auroratiger skrev:Och en slät gås går för övrigt att skrynkla till ganska ordentligt om man tvinnar den eller flätar den. Sedan om den blir lika skrynklig som en skrynkelgås, det vågar jag inte uttala mig om. Det är länge sen jag klämde på en skrynkelgås, och i mitt minne var just den mycket "styvare" och mer linneaktig i tyget än min släta, som är supermjuk. Men det kanske berodde på något annat (som att mitt minne spelar mig ett spratt?).
Jag håller med. Min skrynkelgås är inte supermjuk och den är lite linneaktig... Det verkar nästan inte som att det är samma tyg som en slät gås?!
Användarens profilbild
Av milimani
karro54 skrev:
Auroratiger skrev:Och en slät gås går för övrigt att skrynkla till ganska ordentligt om man tvinnar den eller flätar den. Sedan om den blir lika skrynklig som en skrynkelgås, det vågar jag inte uttala mig om. Det är länge sen jag klämde på en skrynkelgås, och i mitt minne var just den mycket "styvare" och mer linneaktig i tyget än min släta, som är supermjuk. Men det kanske berodde på något annat (som att mitt minne spelar mig ett spratt?).
Jag håller med. Min skrynkelgås är inte supermjuk och den är lite linneaktig... Det verkar nästan inte som att det är samma tyg som en slät gås?!
Men min ena skrynkelgås är så mjuk så mjuk. Inte ett dugg linneaktig utan nästan lika mjuk som en sino.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?