Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Be-Linda
Är fortfarande färsk på det här med sjalar och har inte fått möjlighet att känna på så många olika märken.
* Har en Rebozo lime som är tunn och skön men som bekant är den känslig mot vassa föremål som lätt repar upp den. :siishah:
* Jag har en EasyCare Lava som jag ÄLSKAR!!! Mjuk, vacker, underbar avlastning och ganska lagom tjock. :heart:
* Köpte sen en Hoppediz, men tyckte den var otroligt tjock och sträv, även om det var skön stretch och bra avlastning. Men tyckte den var för kort och fick därför flytta. :shock:
* Nyförvärvet är en skrynklig (eller halvskrynklig?) lila gås som är jättesnygg! Tunn och mjuk, men jag har ännu inte hunnit prova den (ska bli i morgon!) :blahblah:

Hur upplever ni ovanstående sjalar+ Jag är så nyfiken på andra märken, vad tycker ni om Diddy, Stork, BBB, Amazonas mfl. :hmm:

Vill gärna ha fler tips! Även på vilka favoritlängder och knytningar! :rodna: :D
Av shai
Skall försöka förmedla min erfarenheter om sjalarna du räknar upp :D

Rebozon gillar jag inget vidare, tycker den glider lätt och har svårt att få till bra knyt med den, och så gillar jag inte den syntetiska känsla eller vad man skall kalla det.
Jag gjorde om min till ringsjal, och gillade jag den bättre.

Easycare har jag bara provat ett par gånger hos en vän, men hennes är på tok för lång så vi kom aldrig överens, men visst är den mjuk och lagom tunn.

Hoppen gillar jag MYCKET. Den kan upplevas som sträv och tjock i början, men tvätta den ofta så blir den snart mjuk och gosig :wink:
Jag tycker den är hyfsat lätta att knyta, bra med smala ändar. dessutom gillar jag att mitten är markerad. Avlastningen är jättebra tycker jag. Kanske inte den bästa sjalen på sommaren, men den känns varm och go vid långa bärturer på höst och vinter

Gås har jag nyss införskaffat en, en orange halvskrynklig som jag fullkommligt älskar alla redan. superlätt att knyta, avlastar bra och är perfekt tunn och sval.
Har inget negativt alls att säga om den än så länge :D

Inte vet jag om du blev mycket klokare, men nu vet du vad jag tycker iallafall.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Easy - Tunn, mjuk, stretchig, fantastisk avlastning. Min favoritsjal! :heart:

Hoppen - Ojämn i kvalitet (nu ska de vara jämnare), de flesta jag haft har varit tunna och mjuka, nästan lika tunna som mina Easysar. De har dock inte varit lika släta/glatta. Mycket stretch.

Didymos - Väldigt osköna fållar. De är smala och tjocka (på höjden, många lager tyg i fållen alltså). Skär in, jag kunde aldrig få till bra knytningar som inte gjorde ont. Jag fållade om en rosa Indio jag hade. Den var fin och mjuk, men blev aldrig någon favorit ändå. Har haft en Lars också, den var rätt tjock men väldigt fin.

Stork - Tunna och mjuka, men ganska stumma. Jag kan inte bära tyngre barn i dem.

Gauze - Perfekt bäbissjal. Supertunn. Jag tycker dock inte att den avlastar tillräckligt bra för andra knytningar än omslutna. Jag testade en till Albert när han var drygt ett och gillade den inte alls då. Använde den mycket när Agnes var nyfödd istället för trikåsjal.

Girasol - Väldigt mjuka, men inte så tunna. De är väl handvävda, så jag antar att kvaliteten kan variera precis som på de gamla hopparna. Jag har aldrig burit någon längre stund i dem, så jag kan inte säga så mycket om avlastning. De känns smalare än andra sjalar.

När det gäller längder gillar jag långa sjalar. Agnes har jag knappt sjalat, men när Albert var liten var vår favorit en Easy 5,2. Den använde jag även till ryggknyt. Jag tror att jag tycker att 5,2 + 4,1 är bra att ha. Då har man en som är perfa när man knyter på magen eller på ryggen med extravarv runt höften och en som är lagom till ryggknyt och snabbknytningar som bas-X, ryggsäck och höftkryss.
Användarens profilbild
Av MilanE
Hej! Ska bli spännande att se vad DU tycker om lila gåsen :) Såhär tycker jag om några sjalar

Rebozo - den första jag hade var supermjuk och som du beskriver "lättrispig" man kunde nästan sticka fingrarna igenom den om man inte var försiktig då man knöt. Jag tyckte dock att den var lättknuten och för mig som mest använt trikåsjal var den bra som "nybörjarsjal". Sen beställde jag en från mexanemma och den var mkt strävare o inte alls mysig, men det är en kortsjal och den fungerar bra till ryggsäck, men används inte så mkt (än i alla fall) eftersom jag nästan bara bär på magen än så länge.

EasyCare - jag har också en Lava som jag :heart: supermjuk och gosig, bra avlastning osv, den jag har är ca 4,5 m och den är aningens kort. Kan knyta på magen med knuten bak men det är på gnällen (jag är en stor tjej ;)) men den kommer säkert att vara perfekt till ryggknyt sen.

Hoppediz - jag har en Miami och nu en La Paz ;) Miamin är superlång, typ 5,4 och det gillar jag eftersom jag kan knyta knuten på magen. Jag har använt den ganska mkt och den är mjuk o gosig även om den inte är som Lavan. Den är mkt mjukare och känns också tunnare än La Paz'en som inte kan vara så mkt använd :) Hoppen avlastar suveränt bra o används mkt + att den kommer att vara bra när Tella börjar väga lite mer!

Gauze - jag o gåsen kom inte riktigt överens. Efter ordentlig tvätt med sköljmedel o en sväng i tumlare blev den ju mjuk o gosig, men jag tyckte ändå att den "skar in" när jag knöt den. Lite sträv mot halsen och så, men den avlastar bra för att vara så tunn och är ju sval i sommarvärmen!

Didy - har en ny Wellen Sequoia som redan är en klar favorit! Den är mjuk (även om den är lite nyköps-sträv) och lite stretchig. Jättelätt att knyta med, avlastar bra och sjukt snygg ;) Skulle vilja ha fler sådana! Har testat en använd Iris också som var superdupermjuk o lättknytt.

Jag köpte en BB-slen direkt efter trikåsjalen och gillade den inte alls! Upplevde att det var för mkt tyg och att det var svårt att knyta att den var sträv osv, men det KAN ju ha berott på att jag inte var van :) Skulle säkert gilla den bättre nu!
Av suramin
Kanske att jag också ska försöka mig på att tycka till. Det har ju hunnit passera förbi en del sjalar här också :oops:

Didy: Jag älskar didysarna. Jag har en iris som är jättemjuk och go och den var det redan när jag tog den ur kartongen. Den är aningen tjockare än de andra didysarna jag haft (ellips och wellen) men ändå min favorit :loving: . Jag gillar också att de inte är så breda. Wellen gillade jag också jättemycket men den fick åka ändå (för kort och för lila).

Hoppe: Gillar jag inte alls. Jag har haft en kapstadt som var alldeles för tjock och sträv och jag kom inte alls överens med den. Jag har också precis sålt en tunn hoppe som jag inte heller gillade. Varför vet jag inte riktigt än :?

Gauze: Jag har en choklad som jag är jätteförtjust i, men jag håller med Knyttet&K att den inte avlastar så jättebra för tyngre barn. Jag bar min ettåring i den i ett par timmar förra veckan och kände mig rätt slut i kroppen.

Easy: har jag precis köpt så jag har inte hunnit bilda mig en uppfattning, men första intrycket är att den kommer att bli flitigt använd i det suraminska hemmet.
Användarens profilbild
Av Eld77
Jag gillar lite mer rejäla sjalar med bra stretch, så (original-) hoppe, easy och randvävda didys är favoriter här. Men både hoppe och didy kräver lite inkörning för att bli mysiga om man inte har tur att få ett superexemplar.
Jaquardvävda didys är tunnare och där gillar jag indio och wellen bättre än släta som jag tycker kan kännas lite stumma. (Fast röd ellips är fortfarande den snyggaste sjal jag ägt.)
Stork är fina men lite stummare. Funkar bra än så länge, men visst är min hoppe skönare.
Amazonas CS är lite för tunn för mig, men den funkar bra till mindre barn.
Gauze är förvånansvärt bra för att vara så tunn, jag gillar den! Men som Knyttet & K säger funkar den bäst till omslutna knytningar.
Rebozo har jag nog aldrig provat, men jag har klämt på en och gillade inte känslan i tyget.
Bebina stjärntecken är underbart mjuka och lena i tyget, tunn och lättknuten men lite för stum för mig. Den fick flytta när Sara blev tyngre.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
När det gäller Storkarna så är Leo-sjalarna lite annorlunda mot de randiga. Vävningen är inte samma, så jag upplever Leo-sjalarna stretchigare än de randiga sjalarna. Lite tjockare än Easy-sjalar, men inte så glatta, mjuka och goa.
Användarens profilbild
Av Be-Linda
Vad kul med andras åsikter!

Är så himla nyfiken på att prova diddy, bbb och en LÅÅÅÅÅÅÅÅng hoppe
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
EmilsMamma skrev:När det gäller Storkarna så är Leo-sjalarna lite annorlunda mot de randiga. Vävningen är inte samma, så jag upplever Leo-sjalarna stretchigare än de randiga sjalarna. Lite tjockare än Easy-sjalar, men inte så glatta, mjuka och goa.
Ja, det stämmer nog. Jag har knappt fått använda vår Anna, men det känns som att den är stummare än Leon vi hade när Albert var liten.
Användarens profilbild
Av millla
Åhh, vilken toppentråd för mig som försöker navigera i djungeln av vävda långsjalar! Fortsätt att ösa in synpunkter! :D

Jag frågar följande: Är det Hoppe eller Gauze som är sjalen med stort S?
(Har bara en känsla av de är de populäraste, dom som flest verkar gilla bäst... kan dock ha fel. Rätta mig gärna!!)
Användarens profilbild
Av MilanE
millla skrev:Jag frågar följande: Är det Hoppe eller Gauze som är sjalen med stort S?(Har bara en känsla av de är de populäraste, dom som flest verkar gilla bäst... kan dock ha fel. Rätta mig gärna!!)
För mig just nu är det Didymos - Wellen är min favorit hemma just nu, även om Hoppen och min Easycare Lava ligger tätt efter.

Gauzen passade mig inte alls...
Användarens profilbild
Av mari_tres
MilanE skrev:
millla skrev:Jag frågar följande: Är det Hoppe eller Gauze som är sjalen med stort S?(Har bara en känsla av de är de populäraste, dom som flest verkar gilla bäst... kan dock ha fel. Rätta mig gärna!!)
För mig just nu är det Didymos - Wellen är min favorit hemma just nu, även om Hoppen och min Easycare Lava ligger tätt efter.

:iagree: Didymos är favorit här också, men här är Indion favvisen. Easycare ligger inte långt efter Didymos.
Användarens profilbild
Av mari_tres
MilanE skrev:

:iagree: Didymos är favorit här också, men här är Indion favvisen. Easycare ligger inte långt efter Didymos.
Av suramin
mari_tres skrev:
MilanE skrev:

:iagree:
Användarens profilbild
Av jennychangala
Jag älskar vår Hoppe, men har ju då i och för sig inte testat så många andra vävda långisar. Hoppen var mjuk, go och snygg direkt ur kartongen, och avlastar dessutom perfekt.

Längtar efter att testa fler vävda långsjalar. Livet är inte detsamma sen jag upptäckte dem!
:D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?