Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har ett mönster på något fint som jag vill sy men det går inte för jag förstår inte orden i beskrivningen. Någon snäll sjalare kanske kan hjälpa mig?

tränsar? Sånt ska tydligen sys i fickhörnen...

stickning?

hjälpstickning? (vad är en stickning och hur skiljer sig en hjälpstickning från en vanlig?)

Dekorstickningen kan göras som en täcksöm eller dubbelstickning (VAAAD????)

:help:
Användarens profilbild
Av doddit
Tränsar- Smal tät sick-sack. Finns ofta på tex jeans i hörnen på fickorna och längst ner på gylfen.

Stickning - En raksöm. Brukar användas för att sy ner sömsmånen mot tyget.

Hjälpstickning - En söm som ska hålla ihop arbetet medan man syr, typ i sömsmånen. Brukar inte synas när man är klar.

Täcksöm - En speciell dekorsöm, falsk overlock på en vanlig symaskin.

Dubbelstickning - Två raksömmar brevid varandra.
Användarens profilbild
Av doddit
Så lite så :D
Användarens profilbild
Av zandrama
Fast täcksöm behöver inte vara en falsk overlock. Det kan också vara en bred, tät zz som ser ut ungefär såhär: ||||||||| fast tätare.
Jag tror dock inte att det är det dem menar i sybeskrivningen. Men ibland, om man hittar en beskrivning på hur man lagar hål och sånt, eller om man ska göra manuella knapphål kan det stå att man sak använda täcksöm, och då menar man en såndär som jag försökte visa däruppe. Det är en söm för att täcka helt enkelt. :roll:
Användarens profilbild
Av doddit
sicksack (eller overlocksöm) i tygkanten så tyget inte fransar upp sig.
Av randig
doddit skrev:sicksack (eller overlocksöm) i tygkanten så tyget inte fransar upp sig.
TACK!

Du är nu utnämd till syguru!!

Det underlättar väldigt när man förstår vad det står :wink:
Användarens profilbild
Av doddit
Haha, syguru skulle jag nog inte kalla mig :lol:

Kul att kunna hjälpa till. Jag tyckte också(och tycker fortfarande ibland) att det var jobbigt med alla nya ord i början.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?