Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av solängel
...eller är det symaskinen jag ska gnälla på?

Jag har köpt en MT-sats från bära nära (inget fel på den, absolut inte!!!:mrgreen: ) och tyget är så j-kla jobbigt, iaf med min symaskin. Alltså, twill drar sig lätt när man syr, så därför står det i beskrivningen att man ska stryka innan man syr. Och det drar sig ÄNDÅ! :evil: För att jag ska få till snygga sömmar måste jag alltså både stryka OCH nåla, annars blir det bara skräp... Måste till och med nåla när jag ska sticka kanterna. Vågar knappt tänka på hur det ska gå att sticka fyrdubbel vaddering :hide: Det går inte att ställa pressarfotstrycket på min symaskin, nämligen. Eller, det ska gå, men jag orkar då inte rubba den ratten... Kommer att sluta med att jag stickar för hand. Eller åker 17 mil enkel väg för att våldgästa syster och hennes supermaskin 8) - kan ju omöjligt vänta tills vi åker upp till påsk...

Alltså ledsen över gnället, men jag är så less på den där gamla Husqvarnan från 60-talet. Den syr ju jättebra - så länge man håller sig till att sy gardiner- lägger man dit något annat får man räkna med att svära en del. Inte vågar jag lämna in den på service på Husqvarnabutiken här heller, hon som har den tjatar varje gång jag går in att jag måste köpa den och den superbra maskinen för x tusen kronor, lämnar jag in den där får jag väl aldrig igen den :roll: :wink:

Vill ha en ny symaskin - NUUUU!
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
*låter som syfröken* Du måste nästa ihop det innan du syr :this: Använd tråd i avvikande färg så blir det lätt att sprätta bort den sedan.
Användarens profilbild
Av solängel
Alltså, tråckla vadderingen innan jag stickar? Jo, det ska jag! *Vis av erfarenheten när jag gjorde lapptäcke på sagda symaskin* :D :D
Användarens profilbild
Av mallinpallin
Bara en fråga såhär.
När ni tråcklar innan ni syr, gör ni det för hand då och hur täta stygn osv???
Vill veta allt 8)
Användarens profilbild
Av Anso
Är det någon mer än jag som inte är så förtjust att zickzacka 12 mil tyg? :roll: :roll:
Det är nog det värsta med att sy tycker jag......
Användarens profilbild
Av Panakeia
om det inte är ett tyg som rattlar sig jättemycket, brukar det kuna funka utan sicksack....*vis av att testat* ta bara till ORDENTLIGT med sömsmån, sen rattlar det sig lite i ändarna, trådarna trasslar ihop sig enormt längst ut å sen kan det inte rattla sig mer!! så KAN man göra....men det är inte rätt...och det är låååååååååååångt ifrån 100%igt....
Användarens profilbild
Av tinaw
Du måste nog justera pressarfotstrycket Carina. Sticka fast vadderingen hjälpligt för hand annars, så kan du bättre på det när du ändå ska till syrran!

Jag hatar oxå sick-sackning, men stickade kanter behöver inte sick-sackas :vågen: :mrgreen:
Användarens profilbild
Av solängel
tinaw skrev:Du måste nog justera pressarfotstrycket Carina. Sticka fast vadderingen hjälpligt för hand annars, så kan du bättre på det när du ändå ska till syrran!

Jag hatar oxå sick-sackning, men stickade kanter behöver inte sick-sackas :vågen: :mrgreen:
Jo, det är ju det där med pressarfotstrycket... Efter grundlig läsning av instruktionsboken hittade jag skruven som fixar det, men jag kan inte rubba den! :(
Användarens profilbild
Av tinaw
Provat lite olja på och låta den stå o dra några timmar? 5-56 eller liknande kan nog funka det med. Tanken är att det ska komma in i gängorna.
Användarens profilbild
Av melon
Jag brukar sicksacka efter jag har sytt ihop, de sömmar som går alltså. Blir några meter mindre iaf... *lat* 8) :D
Användarens profilbild
Av solängel
tinaw skrev:Provat lite olja på och låta den stå o dra några timmar? 5-56 eller liknande kan nog funka det med. Tanken är att det ska komma in i gängorna.
Tänkte inte ens på 5-56, tack för tipset! Bara olja funkade inte. Ska spraya ikväll så får det dra över natten.

Har förresten kommit på en lösning för de utbytbara panelerna (tror jag)...
Användarens profilbild
Av Snurrfian
[quote="Carina80Inte vågar jag lämna in den på service på Husqvarnabutiken här heller, hon som har den tjatar varje gång jag går in att jag måste köpa den och den superbra maskinen för x tusen kronor, lämnar jag in den där får jag väl aldrig igen den :roll: :wink:

Vill ha en ny symaskin - NUUUU![/quote]

Ah det är det våran sybutik försöker... Jag lämnade in min icke husqvarnamaskin på service i början av januari och den är fortfarande inte klar... däremot svärmors symaskin som jag lämnade in 1,5 vecka senare blev färdig i veckan... Min är ev färdig i morgon... :roll:
Användarens profilbild
Av solängel
Snurrfian skrev:[quote="Carina80Inte vågar jag lämna in den på service på Husqvarnabutiken här heller, hon som har den tjatar varje gång jag går in att jag måste köpa den och den superbra maskinen för x tusen kronor, lämnar jag in den där får jag väl aldrig igen den :roll: :wink:

Vill ha en ny symaskin - NUUUU!
Ah det är det våran sybutik försöker... Jag lämnade in min icke husqvarnamaskin på service i början av januari och den är fortfarande inte klar... däremot svärmors symaskin som jag lämnade in 1,5 vecka senare blev färdig i veckan... Min är ev färdig i morgon... :roll:[/quote]

:D :D :D :D :D :D
Allt för att få sälja nya maskiner!

Liten uppdatering bara: Det gick faktiskt över förväntan att sticka axelbandens vaddering! Måste nog skynda mig att sy klart innan maskinen kommer på att jag syr i jättetjockt :shock: tyg, tror inte den fattat det ännu :wink:
Användarens profilbild
Av tinaw
Go girl! Låt inte symaskinen hinna med i vad som händer :wink: Det den inte vet har den inte ont av :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?