Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av smedsboemma
Jag är nästan säker på att jag ska köpa en ellevill zara svart/vit och sen färga den, men kan ni hjälpa mig med färgplaneringen?

Så här ser sjalen ut: Bild

Ska jag färga den svart/terracotta, svart/brun, svart/rödorange, eller något annat...?
Jag är ingen lila eller rosa person, så det är det ingen mening med att ni förslår 8) .

Jag har aldrig färgat med nitors eller herdins färger tidigare, så jag känner mig osäker på hur de blir irl. Annars är jag van att färga ull och siden i gryta med färgkrafts syrafärger. Då brukar jag dutta och fixa med blandningar tills jag är nöjd, men det går ju inte med en hel sjal (förutom att det inte går att färga bomull med samma färger som jag är van vid.)
Nitors går att blanda har jag förstått, men finns det någon färgkarta för blandningar? Jag gillar inte riktigt att inte veta hur det blir. Tänk om det inte känns rätt när det kommer ut ur maskinen?! :help:

Jag tänker mig just nu att färgningen ska bli en mustig och djup rost-röd-brun-orange ihop med det svarta. Men färger är ju så förfärligt svårt att beskriva.

Har ni några blandningar att dela med er av?
Användarens profilbild
Av Vida
Jag gjorde så här:
köpte en tomat och en mandarin av märket nitor. Sedan tog jag exakt antal droppar från varje behållare till rena glaskärl (i olika proportioner) och doppade blöta tops i blandningarna, Jag drog sedan ut det på ett vitt papper. Det blev nästan exakt samma färg på pappret som på sjalen (lite ljusare bara beroende på pappret). Jag färgade några grejer i converserött: två delar tomat och en del mandarin. Och det som blev kvar blev vår meitai (superorange), dvs två delar mandarin och en del tomat. Har även tagit en del kaktus och en del lime och fått en (enligt mig) perfekt gräsgrön till barnrummet...

Så om jag var du skulle jag köpa typ bordeaux (inte så lila som den ser ut i broshyren), en tomat, en mandarin och kanske en kaktus eller kanel, beroende på hur du vill göra. Sen skulle jag blanda i små proportioner för att sedan räkna ut hur jag skulle hälla över till den slutliga...

Och lägg gärna upp en bild på pappret, eller skicka till mig så lägger jag upp på barsjalar.blogspot.se under "färga själv" eller liknande...
Användarens profilbild
Av smedsboemma
NeaVida skrev:Jag gjorde så här:
köpte en tomat och en mandarin av märket nitor. Sedan tog jag exakt antal droppar från varje behållare till rena glaskärl (i olika proportioner) och doppade blöta tops i blandningarna, Jag drog sedan ut det på ett vitt papper. Det blev nästan exakt samma färg på pappret som på sjalen (lite ljusare bara beroende på pappret). Jag färgade några grejer i converserött: två delar tomat och en del mandarin. Och det som blev kvar blev vår meitai (superorange), dvs två delar mandarin och en del tomat. Har även tagit en del kaktus och en del lime och fått en (enligt mig) perfekt gräsgrön till barnrummet...

Så om jag var du skulle jag köpa typ bordeaux (inte så lila som den ser ut i broshyren), en tomat, en mandarin och kanske en kaktus eller kanel, beroende på hur du vill göra. Sen skulle jag blanda i små proportioner för att sedan räkna ut hur jag skulle hälla över till den slutliga...
TackåTackåTack! :urule: :urule: :urule:
Fantastiskt bra svar. Jag får återkomma när jag
1. Har köpt sjalen
2. Har testat som du beskriver
Användarens profilbild
Av smedsboemma
Apelsin skrev:blir det inte dassigt när den ljusa är grå från början?
Hmmm :hmm: tror du?
Jag vill ju inte ha en helt klar färg i och för sig. Den är som jag uppfattar det ljusgrå och jag vill ju faktiskt ha färgen nedtonad, lite som rost. Kanske kan den grå tonen göra den skillnaden, utan att jag dämpar med någon färg? Jag menar om jag tar röd och orange så kanske den blir mer dov och inte lika klar.
Användarens profilbild
Av Vida
Testa på ett ggrått papper vettja...

Fast allra enklast är ju att kippa en bit av sjalen :shock: kanske...
Användarens profilbild
Av smedsboemma
NeaVida skrev:
Fast allra enklast är ju att kippa en bit av sjalen :shock: kanske...
:shock: :shock:
Användarens profilbild
Av smedsboemma
Apelsin skrev: fast mer åt det bruna på den ljusa tror jag hade gjort det, men visst det går kanske med grått också. Jag tror btw att det skulle bli snyggt med en blå, fast blå r så långt bort från rost man kan komma :wink:
Jag tror att du kan ha rätt att brun hade varit bättre. Jag har pm:at zero.sara för att få veta hur grå den vita färgen verkligen är.
Blå... :hmm: Jag är inte en så väldans blå person. Det tål att tänkas på! Fast jag gillar nog egentligen inte blå och svart ihop, när jag tänker närmare på det.
Man kanske kan datorsimulera det hela? :D
Användarens profilbild
Av Vida
smedsboemma skrev:
Apelsin skrev: fast mer åt det bruna på den ljusa tror jag hade gjort det, men visst det går kanske med grått också. Jag tror btw att det skulle bli snyggt med en blå, fast blå r så långt bort från rost man kan komma :wink:
Jag tror att du kan ha rätt att brun hade varit bättre. Jag har pm:at zero.sara för att få veta hur grå den vita färgen verkligen är.
Blå... :hmm: Jag är inte en så väldans blå person. Det tål att tänkas på! Fast jag gillar nog egentligen inte blå och svart ihop, när jag tänker närmare på det.
Man kanske kan datorsimulera det hela? :D
JA, men det måste ju gå, du bara ersätter allt vitt med den nyans du tror att det blir, alla svarta pixlar forsätter då vara svarta (dvs grått)...
Användarens profilbild
Av smedsboemma
Nu har jag fått svar från zero.sara och det var som jag misstänkte. Själva trådarna är vita men den ser lite ljusgrå ut på håll. Det beror nog på att den är jaqardvävd och det finns små bindningspunkter som är svarta. På håll ser då färgen ljusgrå ut.
Det borde bli fint med en kraftig färg, eftersomm det kommer att minska de svarta punkternas påverkan på långt håll.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Jag tror den skulle göra sig alldeles utmärkt i någon av färgerna som du har som alternativ :)
Användarens profilbild
Av smedsboemma
zero.sara skrev:Jag tror den skulle göra sig alldeles utmärkt i någon av färgerna som du har som alternativ :)
BRA! :D
Då saknas bara sjalen.... (men det gör den inte så länge till 8) )

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?