zero.sara: Visst hade det varit häftigt att väva sin egen bärsjal!
Emmiez: Välkommen!
Skogskajsa skrev:Undra om den är komplett den vävstolen som står ute i lagårn här....jag har iiiiiingen aning faktiskt men jag har sett delar....den kan du ju få om den råkar va komplett.

Oj. Coolt.
Kosmos skrev:Det beror så mycket på vad du ska väva hur lång tid det tar, svårt att säga ungefärlig tid
Trasmatta går ju mycket snabbare att komma i gång med än tex en 150 bred linneduk
Fördelen med en kontramarch är att du kan väva väldigt smalt utan att det krånglar i skälet, du kan tex väva band som är några cm breda. Det kan du inte göra utan i en stor vävstol. Men allt är ju beroende på vad du har tänkt väva. Ska du bara göra trasmattor behöver du inte kontramarch, och jag skulle inte rekomendera det innan du vet om du vill fortsätta för det är dyyyrt 
Trasmattor är väl typ det enda jag inte vill väva

nädå, det blir kanske någon sån med, men jag är ingen stor mattanvändare. Jag drömmer om tabletter, gardiner, dukar, halsdukar, filtar. Måste man ha det för att kunna väva smalt så ja, då kanske det behövs. Men jag hade tänkt att klarar mig på en stol på under metern i vävbredd, finns det kontramarsch på dem också?
Nu har jag plöjt igenom 6 vävböcker och börjar äntligen fatta nåt! Men jag har fortfarande svårt för bindnotor och trampnotor och vad sjutton det heter. Måste nog göra det på riktigt för att fatta... Varför är det så långt till hösten?