Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Undra om den är komplett den vävstolen som står ute i lagårn här....jag har iiiiiingen aning faktiskt men jag har sett delar....den kan du ju få om den råkar va komplett.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Jag har en av min farmos tre vävstolar står i mitt förråd, nedmonterad. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur man gör :? Var inte så jättegammal när farmor gick bort och hann aldrig aktivt intressera mig för hur man bär är sig åt. Som tur är kan mamma också väva och ska få visa mig hur man gör :) Har fina handdukar i linne som har samma mönster som stork leo. Det hade ju varit fint att kunna väva så 8)
Av Emmiez
ja väver inte, men vill läsa tråden ändå :lol:
Användarens profilbild
Av melon
zero.sara: Visst hade det varit häftigt att väva sin egen bärsjal!

Emmiez: Välkommen! :lol:
Skogskajsa skrev:Undra om den är komplett den vävstolen som står ute i lagårn här....jag har iiiiiingen aning faktiskt men jag har sett delar....den kan du ju få om den råkar va komplett.
:shock: Oj. Coolt.
Kosmos skrev:Det beror så mycket på vad du ska väva hur lång tid det tar, svårt att säga ungefärlig tid :?
Trasmatta går ju mycket snabbare att komma i gång med än tex en 150 bred linneduk :wink:
Fördelen med en kontramarch är att du kan väva väldigt smalt utan att det krånglar i skälet, du kan tex väva band som är några cm breda. Det kan du inte göra utan i en stor vävstol. Men allt är ju beroende på vad du har tänkt väva. Ska du bara göra trasmattor behöver du inte kontramarch, och jag skulle inte rekomendera det innan du vet om du vill fortsätta för det är dyyyrt :roll:
Trasmattor är väl typ det enda jag inte vill väva :lol: nädå, det blir kanske någon sån med, men jag är ingen stor mattanvändare. Jag drömmer om tabletter, gardiner, dukar, halsdukar, filtar. Måste man ha det för att kunna väva smalt så ja, då kanske det behövs. Men jag hade tänkt att klarar mig på en stol på under metern i vävbredd, finns det kontramarsch på dem också?

Nu har jag plöjt igenom 6 vävböcker och börjar äntligen fatta nåt! Men jag har fortfarande svårt för bindnotor och trampnotor och vad sjutton det heter. Måste nog göra det på riktigt för att fatta... Varför är det så långt till hösten? :roll:
Av Emmiez
ja måste till bibloteket o se om det finns nåt om vävning där, blir ju så inspirerad av tråden 8)
Användarens profilbild
Av melon
Emmiez skrev:ja måste till bibloteket o se om det finns nåt om vävning där, blir ju så inspirerad av tråden 8)
Där är tomt nu 8) jag var där igår
Av Emmiez
melon skrev:
Emmiez skrev:ja måste till bibloteket o se om det finns nåt om vävning där, blir ju så inspirerad av tråden 8)
inte i herrljunga väl :lol:
fast dom kanske inte ens har nåt.. kanske måste åka till nåt större ställe för att hitta det :roll:
Användarens profilbild
Av melon
Emmiez skrev:
melon skrev:
fast dom kanske inte ens har nåt.. kanske måste åka till nåt större ställe för att hitta det :roll:
Nä jag menade Borås. :lol:
Av Emmiez
melon skrev:
Emmiez skrev:
melon skrev:
fanns det inte i ullricehamn?
Användarens profilbild
Av melon
Emmiez skrev:
melon skrev:
Emmiez skrev:
melon skrev:
fanns det inte i ullricehamn?
Finns det säkert, har inte varit där än. De har öppet så knasigt på sommaren :roll: Å så passade det bra att gå förbi stadsbiblioteket när jag var och hälsade på min bror häromdagen. Men varning! Barn blir tokiga på bibliotek :shock:
Användarens profilbild
Av zero.sara
melon skrev: Finns det säkert, har inte varit där än. De har öppet så knasigt på sommaren :roll: Å så passade det bra att gå förbi stadsbiblioteket när jag var och hälsade på min bror häromdagen. Men varning! Barn blir tokiga på bibliotek :shock:
Du skojar med mig det har aaaaaaaaaaaaldrig hänt, det är nog bara dina :P :lol: *håller tummarna hårt att ingen skvallrar på mina barn* :mrgreen:
Användarens profilbild
Av melon
zero.sara skrev:
melon skrev: Finns det säkert, har inte varit där än. De har öppet så knasigt på sommaren :roll: Å så passade det bra att gå förbi stadsbiblioteket när jag var och hälsade på min bror häromdagen. Men varning! Barn blir tokiga på bibliotek :shock:
Du skojar med mig det har aaaaaaaaaaaaldrig hänt, det är nog bara dina :P :lol: *håller tummarna hårt att ingen skvallrar på mina barn* :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:

Siri som annars är ett ganska tyst barn i nya omgivningar satt i sin vagn och dansade och sjöng och när jag bad henne vara lite tystare vrålskrek hon "Men jag vill GÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, mamma!!!" :lol:
Användarens profilbild
Av glis
melon skrev:Siri som annars är ett ganska tyst barn i nya omgivningar satt i sin vagn och dansade och sjöng och när jag bad henne vara lite tystare vrålskrek hon "Men jag vill GÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, mamma!!!" :lol:

:hide: :lol:

Jag har klarat mig utan kontramars, men det hade varit skönt att ha, särskilt när vi våvde ripsmattor på folkhögskolan... en meter breda på åtta skaft... :shock:
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:
melon skrev:Siri som annars är ett ganska tyst barn i nya omgivningar satt i sin vagn och dansade och sjöng och när jag bad henne vara lite tystare vrålskrek hon "Men jag vill GÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, mamma!!!" :lol:

:hide: :lol:

Jag har klarat mig utan kontramars, men det hade varit skönt att ha, särskilt när vi våvde ripsmattor på folkhögskolan... en meter breda på åtta skaft... :shock:
Det lutar åt en billig första vävstol utan kontramarsch. Ska jag göra band får jag väl låna Siris lilla :lol: Det finns ganska många fler att välja på utan också.

Är en vävstol krånglig att sätta upp?
Av Emmiez
Aha, ja här har dom nog öppet som vanligt tror jag :roll:
Mitt barn blir inte tokig på biblotek :lol:

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?