Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bara_jag
Hej!
Jag vill bära min baby som kommer i nov/dec i sjal, har burit min yngsta som nu är 8 i sjal vid ett par tillfällen då hon var rätt stor och provburit andras babysar i sjal. Tycker att detta är det idealliska och sörjer att jag inte fann detta tidigare (har tre barn sen innan). Nu har jag läst lite på olika ställen och det verkar som att man bör ha en trikåsjal då beben är nyfödd. Vad säger ni om dettta?
Hur har ni vana sjal användare gjort när dom varit riktigt små?
Användarens profilbild
Av mari_tres
Trikåsjal :heart: :vågen:
Användarens profilbild
Av MilanE
Jag bar också i trikåsjal första månaderna. Jättemysigt!
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Det verkar som trikåsjal är att föredra, men varför är den det? Är det för att dom är elastiska och ger babyn ett bättre stöd i ryggen eller för att man kan få dom tightare mot kroppen. Kan man bära en nyfödd i vävd sjal? Finns det någon med erfarenhet från att bära nyfödd i vävdsjal?

Den "frågvisa" Åsa :lol:
Användarens profilbild
Av Scharlott
Det är många som tycker om att bära i trikåsjal för att tyget är mjukt mot den lilla bebisens hud och för att trikåsjalarna är smidiga - i och med att tyget stretchar kan man sätta i och ta ur bebisen flera gånger utan att knyta om bärsjalen.

Det går dock mycket bra att bära nyfödd i vävd bärsjal. Själv har jag burit i både trikåsjal och vävd bärsjal redan från start 8) Det är en smakfråga vilket man tycker är bäst :wink:
Användarens profilbild
Av zero.sara
Trikåsjal för att det är så mysigt :heart:
Vävd går också bra :wink:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Vävd går också bra, men trikåsjal är klart mysigast med små pyttisar :loving: Eftersom det blir mycket ammande i början, är det också ganska praktiskt att kunna ta i och ur utan att knyta om, och att kunna ha den färdigknuten om man ska in/ur en bil eller så :)
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag hade en trikåsjal från 3 veckor med Alice, och det som är oslagbart är att det är så mjukt och mysigt med lilla bebisen. Sen är det ett klart plus att man kan ta i och ur barnet utan att behöva knyta om sjalen, för amning, blöjbyte etc. Jag hade min sjal på mig hela dagarna den första tiden :lol: (till nästa bebis tänker jag skaffa en till så att jag kan byta när den blir nerkräkt... )

Sedan köpte jag en vävd sjal när A var ca 3 månader, och hade och varierade lite med. Framför allt tyckte jag att den vävda kom till sin rätt när Alice blev lite tyngre, eftersom trikåsjalen blev lite svajig då.

Om du absolut bara vill ha en enda sjal som du skall kunna ha länge så är det nog en vävd du skall satsa på, men mitt tips är att köpa en av varje. Eller kanske en trikåsjal först, och när du känner att den inte förslår längre så kan du ju sälja den och köpa en vävd. Det finns en bra marknad (inte minst här på sjalbarn) för begagnade sjalar som är värd att kika på.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Myrten
Vi har burit vår treveckorsskrutt sedan hon var några dagar gammal i en Looma Sino. Det fungerar jättebra och är supermysigt, rekommenderas varmt! De brukar finnas på Blocket om det inte finns någon begagnad här på forumet. Tänk på att begagnade trikåsjalar inte ska vara för välanvända då elasticiteten fösvinner efter hand.
Användarens profilbild
Av Foxan
För några veckor sedan skulle jag svarat - kör med en trikå! Men nu säger jag från egen erfarenhet - köp en GÅS! Funkar UTMÄRKT till en nyfödd och är svalare an Sino. Hade bärpremiär i den redan när bäbisen var fem dagar gammal.
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Tack för alla bra tips jag fått :D nu känner jag mig lite säkrare på hur jag ska välja. Har ju lite tid på mig att leta reda på mina sjalar eftersom hon inte kommer förens i nov/dec :lol:
Fortsätt gärna komma med fler tips.

Åsa
Användarens profilbild
Av Myrten
Foxy skrev:För några veckor sedan skulle jag svarat - kör med en trikå! Men nu säger jag från egen erfarenhet - köp en GÅS! Funkar UTMÄRKT till en nyfödd och är svalare an Sino. Hade bärpremiär i den redan när bäbisen var fem dagar gammal.
Bär du med samma knytning som i en trikåsjal eller har du smokingbältet innerst?
Användarens profilbild
Av Foxan
Myrten skrev:
Foxy skrev:För några veckor sedan skulle jag svarat - kör med en trikå! Men nu säger jag från egen erfarenhet - köp en GÅS! Funkar UTMÄRKT till en nyfödd och är svalare an Sino. Hade bärpremiär i den redan när bäbisen var fem dagar gammal.
Bär du med samma knytning som i en trikåsjal eller har du smokingbältet innerst?
Innerst.
Av SysterKarin
Trikåsjalen är dessutom en bra nybörjarsjal. Jag hade en supermysikg Moby Wrap till Nils, och den trivdes han bra i.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?