Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zmurfan
Bubbi skrev:Hmm...
Min väska är fasligt sladdrig.
Nu fodrade jag den iofs inte. Men jag sydde den i ett rejält möbeltyg, så den borde vara lite mindre sladdrig.
Hur är era?
Min blev jättesladdrig, men så hade jag jättesladdrigt tyg med. Ska rota fram och se om jag har något bättre tyg att använda för modellen verkar bra.
Användarens profilbild
Av saro
zmurfan skrev:Saro, vad har du köpt för tyg?

Du vet väl att :twisted: kommer till alla! Flera gånger om! Sen när bebisen är född så kommer nämligen nästa problem, avslag och mens. Då passar tygbindor! Har jag visat mina fina? Annars kan jag ta med och visa när vi kommer till Gävle.

Skickar :twisted: :twisted: :twisted: till Gävle och Saro!

:mohahahaha:
Det blev inte riktigt som jag tänkt mig.... :(
Hade sett ett jättesnyggt tyg på Ikea men så klart var det slut idag..så jag fick tänka om.
Det blev blå Lenda och Fredrika (den sista blåa)
De hänger i torkrummet.......

:twisted: :twisted: :twisted: flåsar i nacken!!!
Användarens profilbild
Av melon
zmurfan skrev:
Nu fodrade jag den iofs inte. Men jag sydde den i ett rejält möbeltyg, så den borde vara lite mindre sladdrig.
Hur är era?
Min blev jättesladdrig, men så hade jag jättesladdrigt tyg med. Ska rota fram och se om jag har något bättre tyg att använda för modellen verkar bra.
Sydde ni era med dubbelfållar?
Användarens profilbild
Av zmurfan
melon skrev:
zmurfan skrev:
Hur är era?
Min symaskin syr bara zick-zack... så jag ställde in den på 0 i sidsteg och då blev det nästan raksöm. Kan inte sy nå knepigare fållar så jag har bara en "raksöm" på min.
Användarens profilbild
Av melon
zmurfan skrev:
melon skrev:
zmurfan skrev:
Hur är era?
Min symaskin syr bara zick-zack... så jag ställde in den på 0 i sidsteg och då blev det nästan raksöm. Kan inte sy nå knepigare fållar så jag har bara en "raksöm" på min.
Men jag har sytt mina dubbelfållar med raksöm. Bara det att man har med allt tyg (foder och allt) i fållen och då blir sömmarna väldigt tjocka och stadiga: stadig väska.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Att min väska blev sladdrig beror inte på sömmarna utan på tyget som är sladdrigt i sig. Skulle jag göra en ny onbag (vilket inte är helt omöjligt men inte just nu) så skulle jag definitivt inte välja trikåtyg och vindtyg.
Av Ponyo
melon skrev:
zmurfan skrev:
Hur är era?
Ja, precis som hon skrev. Men jag borde kanske ha tagit dubbelt tyg.
Kanske ska sprätta upp och sy om..
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Har inte hunnit läsa riktigt noga, men hur syr ni väskan? Yttertyget sys ihop med fodret från avigan? Hur sys sedan delarna ihop? Är inte riktigt med. Syr man först ihop yttertyg och foder med dubbel vikning inåt? Sedan ihop det hur?

Är mäkta imponerad av alla fina väskor och av modellen på denna väska! Precis vad jag har letat efter!!!!!!
Av surftrollet
Mamma Eli skrev:Har inte hunnit läsa riktigt noga, men hur syr ni väskan? Yttertyget sys ihop med fodret från avigan? Hur sys sedan delarna ihop? Är inte riktigt med. Syr man först ihop yttertyg och foder med dubbel vikning inåt? Sedan ihop det hur?

Är mäkta imponerad av alla fina väskor och av modellen på denna väska! Precis vad jag har letat efter!!!!!!
Översättningen av beskrivningen finns på sidan 7. :)
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Nu har jag bara själva ihopsyningen kvar. Började som det stod mitt på mitt fram och vek ihop foder och yttertyg från bottnen och framsidan. Men sedan uppstod ett problem, hörnen. Hur har ni gjort där? I beskrivningen står det att hon klipper av i 40gr vinkel. Men var? I framsidan så hörnet inte blir 90 utan 45 eller? Men då blir det väl en massa tyg över i bottnen? Vågar inte riktigt klippa innan jag känner att jag har koll på vart jag ska klippa.

Någon som har ett bra knep som kan förklara lättfattligt?
Användarens profilbild
Av zero.sara
Undrar om inte jag också behöver en sån här väska :hmm: :)
Tassmärker i allafall och sparar för senare bruk 8)
Användarens profilbild
Av zero.sara
Och jättesnyggabilder på alla klara onbags :urule:
Användarens profilbild
Av melon
Maddemoa skrev:Nu har jag bara själva ihopsyningen kvar. Började som det stod mitt på mitt fram och vek ihop foder och yttertyg från bottnen och framsidan. Men sedan uppstod ett problem, hörnen. Hur har ni gjort där? I beskrivningen står det att hon klipper av i 40gr vinkel. Men var? I framsidan så hörnet inte blir 90 utan 45 eller? Men då blir det väl en massa tyg över i bottnen? Vågar inte riktigt klippa innan jag känner att jag har koll på vart jag ska klippa.

Någon som har ett bra knep som kan förklara lättfattligt?
Jag klippte av hela hörnen, så att det blev som ett kantigt hörn att sy runt i stället för en rak kant. Om det var rätt vet jag inte men det blev bättre än att inte klippa alls, för det provade jag först.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jag har nu läst men förstår inte hur väskan ska sys... :roll:
Syr ni ihop foder och yttertyg innan delarna sys ihop?
Sys väskan ihop utifrån så att det blir en kant?
Dubbelfåll, trodde jag visste vad det var men förstår nog inte ändå... någon som kan förklara?

Undrar också om någon av er skarvat? Det är många meter annars och utan skarv måste det bli nyinköp av tyg. Har annars en del jag skulle kunna tänka mig ta här hemma.
Av surftrollet
Väskorna i denna tråd är gjorda på lite olika vis, så jag svarar utifrån hennes (hon som har dem till försäljning) mönster.
Syr ni ihop foder och yttertyg innan delarna sys ihop?
Jag har inte gjort det, jag har bara nålat så foder och yttertyg ligger ihop bra. Förutom fållarna längs lock-kanter och så då, där sitter foder och yttertyg ihop.
Sys väskan ihop utifrån så att det blir en kant?
Ja.
Dubbelfåll, trodde jag visste vad det var men förstår nog inte ändå... någon som kan förklara?
http://web.bitnet.net/baranara/sidor/dubbelfall.html
De delar som ska sys ihop läggs över varandra. Som exempel, längst ner på väskan (botten) kommer det ligga (nerifrån och upp):
Yttertyg (långa bandet) med avigsidan upp
Foder (långa bandet) med rätan upp
Foder (fram- eller bakstycke) med avigsidan upp
Yttertyg (fram- eller bakstycke) med rätan upp

Sedan viker du upp fållen av alla tygerna på en gång. Det blir tjockt och lite klumpigt att hantera, men ger stabila kanter på väskan.
Undrar också om någon av er skarvat?
Det är det flera som gjort. Om det är att rekommendera får de svara på. :)
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 26
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?