Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mammut
Idag skulle jag använda tvillingnål för första gången men det sket sig direkt! :hopmad:
För det första...Vad för pressarfot ska man använda?? Vilken söm ska man ställa in på?
Det blev bara ett enda jox! :evil:
Så...ge mig nybörjartips snälla. Det ligger massor med fina trikåtyger här som ska få fina tvillingnålssydda fållar!
Användarens profilbild
Av Kaja
Vanlig pressafot. Spelar ingen större roll vilken faktiskt.

Minska trådspänningen något (min har standard 4, jag brukar ligga på 2-3 någonstans) och ställ in raksöm och använd stynglängd 3 ungefär. Inte mindre, då tjorvar det sig och blir inte bra.

//Kaja
Användarens profilbild
Av florin
Jag gör som Kaja :lol:

Utöver det så är det viktigt att trä trådarna på varsin sida om trådspänningsskivorna, de allra flesta maskiner har såna. Här är bild på var de brukar sitta...

Bild

I den sista haken före nålen så ska bara den vänstra nålens tråd in, den högra tråden trär man bara rakt in i nålen. I alla fall på min maskin, trär jag in båda i sista haken blir det trassel...
Användarens profilbild
Av Mammut
Fast problemet är att nålen går ner I pressarfoten... :roll:
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Mammut skrev:Fast problemet är att nålen går ner I pressarfoten... :roll:
På vissa maskiner går nålens placering att justera i sidled, i så fall kan det hända att den tar i pressarfoten om man råkat komma åt den justeringen så man får se till att den är i mitten.
Vad är det för symaskin du har?
Användarens profilbild
Av Fryle
Till min maskin finns det en raksömspressarfot (som jag aldrig använder) och en till sicksack (som jag använder som standard). Den första har ett så litet hål att jag inte skulle kunna sy med tvillingnål med den.
Användarens profilbild
Av glis
Och det är bara vanlig raksöm du skall sy.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?