Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu har jag bestämt mig för att försöka sy en egen Mei Tai. Har hittat en sy beskrivning här: k-markt.blogspot.com/2007/11/sybeskrivning-mei-tai

Tyget är inköpt, Lenda från Ikea i rött och beige, tråd och foder likaså. Symaskinen är framplockad så nu är det bara att sätta igång! Jag tänkte göra den vändbar, sittdelen röd på ena sidan och beige på andra, axelbanden och midjebandet i beige.

MEN jag skulle bli supertacksam om det fanns någon/några här som sytt Mei Tai:er och som skulle vilja dela med sig av sina råd och erfarenheter innan jag skrider till verket. Det finns säkert en del fallgropar som jag kan undvika med er hjälp.
Kanske finns här t.o.m. någon som använt just denna beskrivning? Det vore toppen att få tips av just dig! Men alla är välkomna att bidra med sina synpunkter, tips, råd och erfarenheter!!
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Jag har bara sytt en, och det var ett bra tag sen, så jag minns inte detaljer direkt. Det enda jag drar mig till minnes är att jag glömde byta till extra kraftig symaskinsnål, för på vissa ställen är det tre-fyra dubbla lager med tyg att sy genom. Gjorde säkert av med fyra tunnare nålar bara pga obetänksamhet :oops:

Så nålbyte till kraftig är mitt bästa tips! :D
Av Ponyo
Knyttets beskrivning (den du hittat) är jättebra, så det är bara att följa den. Kan inte komma på några direkta råd just nu, så det är bara att fråga om det dyker upp några frågor.
Användarens profilbild
Av millla
Kraftigare synål. Toppentips! Tack!!!
Användarens profilbild
Av millla
Jag har tänkt att ha ett lager foder i sittdelen för att det ska bli lite styrsel i den, tänkte att den då skulle bli lite stadigare och bekvämare att både sitta i och bära med. Men nu tvekar jag lite, kommer den kanske bara att bli klumpig, varm och ta mer plats när man ska packa ner den?
Vad tror ni? Har ni fodrad sittdel på era Mei Tai? Eller bara tyget(dubbelt?)?
Användarens profilbild
Av Nova
Beror på vad man syr i för tyg.
Har jag sytt i ett något tunnare tyg har jag fodrat den med ett extra lager,
annars funkar dubbelt tyg utmärkt.

Värmeskillnaden är nog marginell, likaså hur stor plats den tar.
Användarens profilbild
Av millla
Jag ska sy den i IKEAs Lenda, det är väl ett ganska tjockt tyg?

Jag tänkte på en annan sak åxå. Jag ska sy den i rött och beige (vändbar sittdel) och hur blir det när man ska tvätta den? Kommer det röda tyget färga av sig till det beige? Det är ju inte så bra isåfall.
Någon annan som använt två olika färger och sedan tvättat den?
Användarens profilbild
Av tinaw
Lenda skulle jag inte fodra sittdelen i, det funkar jättefint som det är!

Om du känner dig osäker på om tygerna fäller (och det skulle jag nästan tro att de gör) kan du tvätta dem och torka innan du klipper till och syr. Det skulle jag göra i det här fallet, hellre än att bli irriterad över en rosabeige insida vid tvätt sen.

Ifall du redan har sytt ihop tror jag att det var nån här som hade tvättat med en microfibertrasa och då sög den upp överskottsfärg...? Någon som minns precis hur det var?
Användarens profilbild
Av Asia
tass
Användarens profilbild
Av millla
Nu har jag sytt!!! J**lar vad bra det blev!!! Jag är helt salig över min fina, hemsydda Mei Tai. Och den är superskön att bära i. T.o.m. skönare än min Manduca, som kostade nästan en tusenlapp med frakten... Och lättare att knyta än Sinon. Och materialkostnaden blev ca. 160kr.

Det blev faktiskt TVÅ Mei Taier av bara farten. Den första blev så himla bra, men liiite för bred i sittdelen, och jag hade tyg över, så jag sydde en till. Bara för att det var så himla kul! Så när gumman växer ur den mindre MT:n så har jag en storlek större redan färdig att byta till, smart va?!!

Jag är inte så bra på att infoga bilder i inläggen, vet inte alls hur man gör, så om någon talar om hur man gör så kanske det kommer bilder snart!
Av Ponyo
millla skrev:Nu har jag sytt!!! J**lar vad bra det blev!!! Jag är helt salig över min fina, hemsydda Mei Tai. Och den är superskön att bära i. T.o.m. skönare än min Manduca, som kostade nästan en tusenlapp med frakten... Och lättare att knyta än Sinon. Och materialkostnaden blev ca. 160kr.

Det blev faktiskt TVÅ Mei Taier av bara farten. Den första blev så himla bra, men liiite för bred i sittdelen, och jag hade tyg över, så jag sydde en till. Bara för att det var så himla kul! Så när gumman växer ur den mindre MT:n så har jag en storlek större redan färdig att byta till, smart va?!!

Jag är inte så bra på att infoga bilder i inläggen, vet inte alls hur man gör, så om någon talar om hur man gör så kanske det kommer bilder snart!
Vad skoj! :vågen:

Man måste länka in bilder här på SB. Många lägger upp bilder på tex familjeliv, och länkar gör man genom att skriva följande: [ img ]http://xxx.xxxx.jpg[ /img ]

Minus mellanslagen runt img
Användarens profilbild
Av millla
Bubbi: Tack för att du försöker förklara men jag är ledsen... fattar inte. :oops:
Av Ponyo
millla skrev:Bubbi: Tack för att du försöker förklara men jag är ledsen... fattar inte. :oops:
Steg 1. Har du konto på familjeliv?
Användarens profilbild
Av EmmaMaria
Överväger också att sy en MT. Är dock inte så bra på att sy... Hur lång bit Lenda gick åt till en MT? Fler tips?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?