Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har nyss upptäckt glädjen att sy egna saker, men är väldigt fumlig och okunnig. Det är en del saker jag undrar :hmm: ( till att börja med, det blir säkert mer...)

1: Jag är sugen på att köpa en overlock-symaskin men undrar: Skär alla overlock kanterna i samband med sömnaden?

2: Vad betyder egentligen begreppen : Singeljersey, muddväv, stretchjersey?

3: Vilket foder används till vad? acetatfoder, polyesterfoder och satinfoder?

4: Vilken typ av mellanlägg rekommenderas att använda för att göra en väska stadigare?

Hoppas någon av alla er inspirerande proffs här orkar ta sig tid att svara på mina frågor... :oops:
Mamma_Bergstedt skrev:Har nyss upptäckt glädjen att sy egna saker, men är väldigt fumlig och okunnig. Det är en del saker jag undrar :hmm: ( till att börja med, det blir säkert mer...)

1: Jag är sugen på att köpa en overlock-symaskin men undrar: Skär alla overlock kanterna i samband med sömnaden?

4: Vilken typ av mellanlägg rekommenderas att använda för att göra en väska stadigare?

Hoppas någon av alla er inspirerande proffs här orkar ta sig tid att svara på mina frågor... :oops:
I väntan på proffssvar kan jag dela med mig av vad jag vet:

1: Tror man kan koppla bort kniven om man vill, men finessen är att den ska skära kanten.

2: Singeljesey är väl tunnare. Enligt Stoff och Stil, som jag besökte häromdagen är deras stretchjersey och muddväv samma, namnen på etiketterna är bara olika hos dem beroende på om etiketten är dansk eller svensk.

3: Foder vet jag väldigt lite om, använder fynd från Erikshjälpen, där det bara kallades "fodertyg".

4: Det mellanlägg jag känner till är vlieseline, som man stryker på (finns visst även som "dubbelhäftande", tror jag).
Mamma_Bergstedt skrev:Har nyss upptäckt glädjen att sy egna saker, men är väldigt fumlig och okunnig. Det är en del saker jag undrar :hmm: ( till att börja med, det blir säkert mer...)

Jag tror:

1. Alla overlocker har väl inte kniv...? Kanske. På min pfaff kan man iaf fälla ut den ifall man inte vill skära.

2. Singeljersey är tunn tunn trikå tänk t-shirttyg. Riktigt slirvigt och blir inga stadiga kläder men jag använder det ofta som foder på mössor och jackor till barn. Stretchjersey tror jag man ska akta sig för att använda istället för muddväv. Riktigt bra kvalitetsmuddväv är det som blir bäst till muddar! Men däremot kan nog stretchjersey göra sig bra till små kanter, tex runt kanterna på en body.

3. Använder inte sånt foder så ofta, vet nästan ingeting.

4. Vliselin finns i svart och vitt och i olika tjocklekar. Det bästa vad gäller både detta och fodret är väl att du tar dig till en bra tygaffär och får det visat för dig!
Användarens profilbild
Av Kaja
3. Tja. Ju dyrare desto bättre kan man väl säga. De billigare fodren av polyester är oftast ganska styva och lite statiska. De dyrare satängfodren brukar man använda till kavajer, jackor och sånt som man oftast tar på och av ofta. Åtminstone så gör jag så. Annars så kan man gå efter ekonomi. På vissa saker, som kanske väskor så kan det finnas en finess med att ha ett lite styvare foder och då får man välja polyesterfodren.

4. Mellanlägg. Ja, du. Det är en jungel. Det finns volymvlieseline som kanske kunde vara något. Då blir det lite tjockare och lite stadigare samtidigt. Dubbelhäftande använder man nog mest till applikationer och sånt. Annars så kan man köra en annan modell som nästan alltid funkar, dvs använda ett tyg som mellanlägg och quilta fast alla lagren med varandra.

Jag tycker att man nästan alltid kan känna på ett mellanlägg vilket man ska ha, men man behöver ha med sig sina tyger och klämma lite på dem. Besök en bra tygaffär och be om hjälp, eller ring till någon som säljer och kolla med dem vilket de brukar sälja till andra som säljer väskor. Det brukar funka det också.
//Kaja
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Jo, visst kan man fälla ner kniven på overlocken men det viktiga i sammanhanget är att sömmen är ÄNDÅ tänkt att sitta i KANTEN på tyget. Trådarna läggs runt kanten och det går normalt sett inte att sy mitt på tyget. Om det är en speciell maskin som har coversömmar går detta men normalt sett behöver man ändå en vanlig maskin också.

När det gäller singeljersey så har jag fattat det som att det är ett tyg som är stickat med en slätstickad sida och en avigstickad sas. Kan vara olika tjockt tror jag. Skiljer sig från interlock som är 'dubbelstickad' med två släta sidor och ribb som är varannan (eller 2 i taget) rät varannan avig.

Foder....nollkoll. Gissar att de tål olika hög stryktemperatur dock.....

När det gäller muddväv tror jag lite man får prova sig fram till vad man själv tycker bäst om.
Av Emmiez
tass :)
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag vill bara tillägga att det inte är alla overlockar det går att koppla bort kniven på. De billigaste varianterna kan man ofta inte göra det.

Sen är jag lite osäker på Sockertopps definition av singeljersey. Det är rätt att det är slätstickat med en rät och en avigsida men att det kan vara olika tjockt är jag tveksam till. För mig är singeljersey ett tunnt t-shirt tyg. :hmm:
Användarens profilbild
Av Be-Linda
Tack!

Lite klokare blrv jag i alla fall! :P

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?