Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av pethra
Jag köpte mig en ny ringo för ett par veckor sen, för jag tänkte att det skulle vara ett bra komplement att ha liggandes i vagnen och ta fram när sonen inte vill åka vagn längre. Men jag får inte till den! Tycker den är bökig med vikningen vid ringarna, och tyget är tjockt och klumpigt och han sitter inte så bra. Jag är hela tiden rädd att tappa honom för den är så svår att spänna ordentligt. Är alla ringsjalar såhär svåra? Vet inte hur jag ska göra, om jag ska kämpa ännu mer med att få den att funka, eller om jag ska prova någon annan ringsjal eller vad.. Vill ju ha något som man slipper stå och knyta i en kvart (är inte så sjalvan än) när det är brådis eller när man är ute. Har ni några tips? Finns det något annat än ringsjal som går sådär snabbt och är "färdigt" att ta på?
Användarens profilbild
Av Gullan
Hur gammal är Axel? En långsjal knuten färdig på magen är ju lika snabbt som en ringsjal och lättare att få till med ett litet barn...
Användarens profilbild
Av MilanE
De ringsjalar jag har haft har inte alls varit direkt svåra tycker jag (en Föräldrar&Barn och nu en ringrebozo). När jag började med ringsjal bar jag "japanskt" men nu bär jag Tella "som vanligt" på höften. Snabbt o smidigt!

Det finns inte några bra youtube-filmer med ringsjal (jag är kass på att leta!)
Av Ponyo
Om han är ett stadigt barn så ser jag inga orsaker till att du inte borde få till det.
Det viktiga som jag har märkt är att tyget ligger rätt i ringarna, att det inte har snott sig. Sedan när man satt i barnet så kan man dra upp en hel del tyg under rumpan på barnet, så rumpan hamnar lägre än knävecken.

Förklarar mer sen. Filmtajm
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Min son är väldigt stadig och jag tycker det funkar bra med Ringon. Jag ser till att ha ringarna nästan bakom axeln när jag sätter i honom, och sen drar jag åt så att de hamnar i brösthöjd. Innan jag drar åt så drar jag upp tyget om hans rumpa, så att det ligger lite tyg mellan mig och honom där, det minskar känslan av att han ska åka igenom. Sen drar jag i kanttyget för att få det sträckt både i över- och underkant.

...men Ringon är för mig inte något att bära väldigt länge i, max en halvtimme-en timme ungefär, sen får jag ont. Sele eller MT har jag annars.
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
Skorpan081 skrev:Jag tycker också att det är lite svårt att få till Ringon, men övning ger färdighet. Japanskt är lättare, kolla här: http://www.faktisktpraktiskt.se/barinst ... index.html
Åh så smart!! Måste testa imorgon!! :P
Av pethra
Gullan skrev:Hur gammal är Axel? En långsjal knuten färdig på magen är ju lika snabbt som en ringsjal och lättare att få till med ett litet barn...
Axel är drygt 4 månader, men väldigt stadig i nacke så det är inga problem att bära på höften. Förstår hur du menar med långsjal, men det är kanske lite trist att gå omkring med en knuten sjal konstant om man inte vet om/när det blir bärdags? :) Och varmt.. ;)
Av pethra
Hs Bobbo skrev:Min son är väldigt stadig och jag tycker det funkar bra med Ringon. Jag ser till att ha ringarna nästan bakom axeln när jag sätter i honom, och sen drar jag åt så att de hamnar i brösthöjd. Innan jag drar åt så drar jag upp tyget om hans rumpa, så att det ligger lite tyg mellan mig och honom där, det minskar känslan av att han ska åka igenom. Sen drar jag i kanttyget för att få det sträckt både i över- och underkant.

...men Ringon är för mig inte något att bära väldigt länge i, max en halvtimme-en timme ungefär, sen får jag ont. Sele eller MT har jag annars.
Tack för tipset! Som du säger så bär man inte så länge i den.. Men jag köpte den mest för kortare bärpass, jag bär också i MT annars som är toppen. :)
Av pethra
Skorpan081 skrev:Jag tycker också att det är lite svårt att få till Ringon, men övning ger färdighet. Japanskt är lättare, kolla här: http://www.faktisktpraktiskt.se/barinst ... index.html
Ska testa detta imorgon, tack för länken! :)
Av pethra
Bubbi skrev:Om han är ett stadigt barn så ser jag inga orsaker till att du inte borde få till det.
Det viktiga som jag har märkt är att tyget ligger rätt i ringarna, att det inte har snott sig. Sedan när man satt i barnet så kan man dra upp en hel del tyg under rumpan på barnet, så rumpan hamnar lägre än knävecken.

Det är nog det som är problemet, det är så svårt att få det att ligga ordentligt i ringarna. Jag har lagt det så bra som möjligt men ändå känns det lite tvinnat. Knepigt.. När du drar åt i ringarna, lyfter du upp barnet lite då, så att inte tyngden blir så stor? Om du förstår hur jag menar.. :lol: Jag har gjort så, för annars funkar det inte alls att dra åt. Men det kanske är så man ska göra, jag vet inte.. Ska testa det där med lite tyg under rumpan!
Av Ponyo
pethra skrev:
Bubbi skrev:Om han är ett stadigt barn så ser jag inga orsaker till att du inte borde få till det.

Det är nog det som är problemet, det är så svårt att få det att ligga ordentligt i ringarna. Jag har lagt det så bra som möjligt men ändå känns det lite tvinnat. Knepigt.. När du drar åt i ringarna, lyfter du upp barnet lite då, så att inte tyngden blir så stor? Om du förstår hur jag menar.. :lol: Jag har gjort så, för annars funkar det inte alls att dra åt. Men det kanske är så man ska göra, jag vet inte.. Ska testa det där med lite tyg under rumpan!
Ja, jag brukar nog ha en hand under rumpan när jag drar.
Min man här bredvid sufflerar. Han hade nämligen problem med ringon i början. Han sa då att jag sa till honom att man bara skulle dra i kanterna av sjalen, och det stämmer nog.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?