Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nettan
Har bara en vanlig och tycker det fungerar ganzka bra. Problemet är att min är ett måndagzexemplar och krånglar en del.
Av tumbler
Vi är nog många som inte har en overlock. Och klart man kan sy fina kläder på en vanlig maskin. :D Overlocken underlätter vissa saker och är visst skön att ha när man ska sy i elastiska tyger, men ingen nödvendighet.
Användarens profilbild
Av florin
Detta med att sy på overlock är något som inte är särskillt nödvändigt om man inte syr väldigt mycket. Jag skulle aldrig ha köpt en om jag sydde bara några få plagg... Nu syr jag varje dag och då är den ovärderlig men det är klart att det går att sy fina kläder med vanlig maskin :lol: Det är ju inte insidan man ska titta på :wink: :D
Användarens profilbild
Av solängel
Syr man inte så jättemycket tycker jag det är enklare med "sy-ihop-överkasta" på den vanliga maskinen. Men det underlättar om man har en nyare maskin, som har sömmar för elastiska tyger. En overlock har ju fyra trådrullar och är relativt krånglig att trä. Dessutom kanske man inte vill sy alla kläder med samma trådfärg, så det innebär extra krångel + dyra inköp av tråd.

Min syster är sömmerska, med egen firma, men när hon syr nåt enstaka plagg åt sina egna barn använder hon aldrig overlocken. Tror nästan att hon funderar på att sälja. Men ska man serietillverka barnkläder (eller annat) är den ju klart praktisk.

Och med "nyare" menar jag förresten en som inte är som min gamla, en grönemaljerad Husqvarna från längesedan :wink:
Av knutschen_lee@hotmail.com
tack för svaren.:) blir glad när det är fler än jag som inte har en sån.:) ska nog prova då med min vanliga maskin.:)
Användarens profilbild
Av puppan
Nix. Jag syr på en billig Coop-symaskin jag. :lol:

Men jag önskar mig så förfärligt förfärligt (som min treåring säger :wink: ) en overlock....
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag sydde länge och väl på en vanlig maskin. Det var först när jag började ta beställningar på sygrejer som jag köpte en overlock. Så länge man syr i vävda tyger så är det nästan lite onödig lyx att ha en overlock. Till gardiner, dukar och kuddar så behöver man knappast overlock. Men, för alla plagg i trikå så blir det både lättare och snyggare. Fast, det finns sätt att komma runt det också...

//Kaja

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?