Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tinaw
Känner att nu måste jag ha en overlock modell större, den lilla 4-trådaren med autoklipp tar mig inte längre. Ni som har uppgraderat :D, 4 eller 5 trådar? täcksöm eller inte? (jag har inget emot att bygga om)...

Kort sagt: Vad är ni nöjda med och vad kunde ni ha hoppat över?
Av Summer@work
Tar upp en jättegammal tråd utan svar, som jag tänkte svara på tidigare.

Jag lånar min mammas Husqvarna Huskylock 936 just nu (nypris är 13500kr, hon köpte den begagnad). Det är den enda overlock jag har erfarenhet av. Kan massor och är femtrådig. Det jag saknar är den nymodiga dekorativa sömmen som finns på kläder nu (top-cover kallas dom väl).

Jag kan glatt erkänna att jag syr mest (bara) 4-trådig m klipp... :D och behöver verkligen inte detta monster :oops: Men bara vetskapen om vad man kan göra gör mig glad. Dessutom är den ju superlätt att ställa om då den är elektronisk och man bläddrar mellan programmen (man kan göra egna också och spara)

Jag skulle kanske kolla på pfaffs mm liknande maskiner och se vilka sömmar de kan.

Här finns lite info om top-cover:
http://kokalal.blogspot.com/2008/01/lit ... ngeln.html
(Jo jag vill gärna ha top-cover söm jag...)

Om du ska uppgradera skulle jag i alla fall tycka att minst 5 trådar är en bra ide och ska du inte ha en separat covermaskin bör den ju kunna lite cover-sömmar med tycker jag.

Mest av allt är jag nyfiken på vad andra tycker ;)
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag köpte en Bernina 1300 mda. Den har ställbar sömvidd, coverlock och det mesta annat som man kan tänkas behöva. Dock inte toppcovern.

Jag är jättenöjd med den. Den är ett fullblod jämfört med min gamla maskin, det är mycket petigare med alla inställningar på denna. Men, sömmarna bli tokfina.

Det är lite pyssel att koppla om till cover, men jag tror inte att jag skulle använt en separat cover tillräckligt mycket för att ha en sådan.

//Kaja
Användarens profilbild
Av florin
Jag vill ha en pfaff, 5-trådig. minns inte exakt namn nu... Finns på syjuntan och enligt min lokala försäljare så är det deras stor-säljare. Den syr såååå snyggt! Matar så bra, tyget bara glider... Å så går den väldigt tyst i jämförelse med den jag har nu...
Användarens profilbild
Av Summer
Jag bara tassar tråden hemmifrån också... 8)
Av Enid
Jag är grymt nöjd med min 4-trådiga Pfaff. Jag visste ju att jag ville ha en maskin som skulle hålla länge och inte behövde uppgraderas så jag satsade på den direkt. Den har täcksöm, kedjesöm, vanlig overlock, smal overlock och rullsöm bla (det är de jag mins eftersom det är de jag använder). Jag tycker det har räckt gott och väl med 4-trådig men utan täcksömmen skulle jag inte vilja vara.

Det enda jag skulle vilja ändra är att jag gärna skulle ha en overlockmaskin och en täcksömsmaskin OM jag började sy på heltid igen. På hemma och hobbynivå funkar det jättebra att växla mellan och det går fort men det känns som onödig spenderad arbetstid när det handlar om ens levebröd.
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
trampelitramp
Användarens profilbild
Av Kaja
florin skrev:Jag vill ha en pfaff, 5-trådig. minns inte exakt namn nu... Finns på syjuntan och enligt min lokala försäljare så är det deras stor-säljare. Den syr såååå snyggt! Matar så bra, tyget bara glider... Å så går den väldigt tyst i jämförelse med den jag har nu...
Är det en Pfaff Coverstyle 4850??? Jag jämförde den och Berninan när jag skulle uppgradera. Berninan var något dyrare, men den vann på alla punkter. OCH, den var ännu tystare!!! Skilde 1500 hos min ÅF, men då säljer de Berninan för 10000, mot listpris på 13500...

//Kaja
Användarens profilbild
Av tinaw
:shock: Och den här tråden ploppar fram just när jag behöver den! :urule:

Kaja, du är alltså nöjd med Berninan? Jag är inne på Pfaff jag, men har inte testat Bernina alls.

Femtrådig hoppar jag, men täcksöm behöver jag verkligen!
Användarens profilbild
Av Kaja
tinaw skrev::shock: Och den här tråden ploppar fram just när jag behöver den! :urule:

Kaja, du är alltså nöjd med Berninan? Jag är inne på Pfaff jag, men har inte testat Bernina alls.

Femtrådig hoppar jag, men täcksöm behöver jag verkligen!
Bild

Ja. jag är nöjd med den. Jag gav 10000 på www.symaskinsagenturen.se i Göteborg och då ingick "kom-igång-kurs".

Det jag kan tycka är jobbigt är att den är så petig med inställningarna. Är det inte rätt inställningar så blir resultatet kass. Men, det tyckte jag faktiskt var jobbigast i början. Nu har jag sytt med den i fyra månader och då är det inte så farligt. Jag vet att jag måste testa på en bit innan jag kör i tyget på riktigt och numera så sitter de flesta inställningar i ryggen, eller i den inbygda displayen. Praktiskt värre. I locket som skyddar trådarna sitter de viktigaste tillbehören. Lite bökig att trä, i synnerhet högernålen beroende på att jag tycker att kniven sitter i vägen, men numera så fäller jag alltid upp kniven när jag trär nåltrådarna, så då är inte det något problem heller.

Jo. Det finns en sak som jag retar mig på. Det är att precis till höger om stygnplåten och liksom ner i skräpkorgen. Där sitter spaken för rullfåll och stygnbreddsinställning + mdc (som justerar trådspänningen om man vill ha en smalare skärbredd än det som är tänkt för sömmen, mycket praktisk). De är inte täckta. Det gör att när det rasar ner klippspill i skräpkorgen så fastnar det i rattarna. Det är inget som inte går att parrera för, mera retsamt sådär...

Mina första overlock var en Pfaff, så jag var egentligen mest inne på den från början. De hade ungefär samma specar i vad de kunde Jo. Berninan hade trippel-cover och ställbar skärbredd. Det hade inte Pfaffen. Pfaffen känns otroligt gedigen och jag hade nog absolut köpt den, men så fick jag provat Berninan SAMTIDIGT och då var det liksom inget snack längre. Berninan är lite smäckrare i formerna och som sagt mycket tystare.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Kaja
florin skrev:Det är denna jag menar
http://www.pfaff.com/se/8365_8366.html

Det skiljer så pass lite i pris att jag inte skulel välja en 4-trådig istället. Å det bästa är att den är så lätt att ställa in!!!! Inte alls kinkig :lol:

Du bara måste prova den!!!! :wink: :D
Japp. Det var den jag menade.
Av Marine78
tass
Av Enid
florin skrev:Det är denna jag menar
http://www.pfaff.com/se/8365_8366.html

Det skiljer så pass lite i pris att jag inte skulel välja en 4-trådig istället. Å det bästa är att den är så lätt att ställa in!!!! Inte alls kinkig :lol:

Du bara måste prova den!!!! :wink: :D
Det är den 4-trådiga varianten av den jag har och den är toppen!!

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?