Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Viggosmamma
Hej hej
ny här o tänkte kolla mer er "proffs" :lol: vilken sjal ni skulle rekommendera till mig.

väntar mitt 2:a barn och tänkte satsa på en sjal denna gång då jag hade sån användning av en sele då min son var liten. (men den kan man ju inte ha så länge...)

Viggo kommer vara 2 år då bebisen kommer, och jag tänker att man kanske vill ha en sjal man även kan låta honom bli buren i om han tex skulle bli sjuk.

Vad jag förstått är de elastiska bättre för bebisar men inte för större barn?
Men hur är det med en vävd då till en så liten? Vill köpa en sjal o inte behöva köpa två...

Det verkar hemskt praktiskt annars med de elastiska som man kan ha på sig hela tiden o lyfta barnet i o ur?

oj, det blev långt det här, men hemskt tacksam för era svar!
Användarens profilbild
Av Suskiv
Till Tova använde jag vävd från början och det fungerar utmärkt. Det enda är att man får knyta om sjalen, men jag knöt om elastiska sjal också så det var ingen större skillnad.

Till Torkel varvade jag vävd med elastisk sjal.
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tycker du ska skaffa en elastisk sjal. den kan du ju sedan sälja begagnad när du går över till en vävd, så kostar det dig inte så mycket extra.
Användarens profilbild
Av trollmamma
Jag har bara haft Vävdsjal !!

Jag började med Hoppediz o nu har jag testat det mesta !!

Mina båda söner har vägt över 6 kg vid 6 veckors ålder så jag hade gått back på en trikåsjal BIG TIME :P Jah har dock burit i en A Antigua en tunnare sjal på sommaren o det var svalare men inte alls lika avlastande !!

Jag gillar Vävd bäst men det är en inställningsfråga tror jag !!!
Av Viggosmamma
Mina båda söner har vägt över 6 kg vid 6 veckors ålder så jag hade gått back på en trikåsjal BIG TIME :P

Lite så jag tänker med, hur länge använder man en elastisk sjal egentligen? Viggo vägde förvisso bara 3200 då han föddes men de växer ju fort... :D
Av Aelia
Viggosmamma skrev:Mina båda söner har vägt över 6 kg vid 6 veckors ålder så jag hade gått back på en trikåsjal BIG TIME :P

Lite så jag tänker med, hur länge använder man en elastisk sjal egentligen? Viggo vägde förvisso bara 3200 då han föddes men de växer ju fort... :D
Vi gör det fortfarande, har en sino. Min son är 6 månader nu.
Han väger runt 8,5 kg
Användarens profilbild
Av Mia
Köp en trikåsjal!!
Och en sele (ergo el papatum) eller ringsjal dessa funkar till din 2åring och såsmåningom till din lille.
En beg trikåsjal (Mobywrap) kan du få för ca250! Och det är en Bra sjal!
Användarens profilbild
Av Scharlott
Jag tycker helt klart att du skall satsa på en trikåsjal i början. Mjukt och mysigt för den lilla bebisen! :D

När bebisen sedan blir större kan du köpa en vävd sjal och sälja din trikåsjal... :wink:

Jag bär fortfarande Jesper 6 mån och 9 kg i trikåsjal. Har en BabyBundler och en CuddlyWrap. Plus en massa andra sjalar också... :oops:
Användarens profilbild
Av Suskiv
Viggosmamma skrev:Lite så jag tänker med, hur länge använder man en elastisk sjal egentligen? Viggo vägde förvisso bara 3200 då han föddes men de växer ju fort... :D
Jag använde den i ca 5 månader till Torkel.
Av Viggosmamma
Mia skrev:Köp en trikåsjal!!
Och en sele (ergo el papatum) eller ringsjal dessa funkar till din 2åring och såsmåningom till din lille.

Tanken slog mig efter era inlägg att det är klart jag ska ha en elastisk sjal till liten då den kommer men att en ringsjal borde väl bli ett perfekt komplement till dels viggo men även bebisen sen när den blir större?
Användarens profilbild
Av Mia
Viggosmamma skrev:
Mia skrev:Köp en trikåsjal!!

Tanken slog mig efter era inlägg att det är klart jag ska ha en elastisk sjal till liten då den kommer men att en ringsjal borde väl bli ett perfekt komplement till dels viggo men även bebisen sen när den blir större?
En ringsjal är utmärkt som stöd när du ammar! Du har bebis i vagga och får minst 1 arm fri till annat beroende på hur van du blir. Det har varit toppen för mig när jag varit på lekplatsen med min 2 åring tex.
En ringsjal fungerar absolut till en 2 åring kortare stunder. Den snedbelastar ju lite så det är inget jag rekommenderar om du tänkt bära honom på längre promenad och ha bebis i vagnen en stund..
En sele är bra att ha om du har 2 kinkiga barn.... då går det att ha bebis på magen i trikåsjal och större killen på ryggen i selen... eller om du bär större killen längre sträckor.
Ja du det är Väldigt svårt att välja! De kompletterar varandra så kan man komma billigt undan genom att köpa beg eller sy (ringsjal är lätt att sy om man kan sy överhuvudtaget :wink: ) så.. Jag hade inte klarat mig utan ngn av dessa..
Men ett förslag är i alla fall att börja med trikåsjal och ringsjal.
Märker du att du bär den större längre stunder, investera i en sele och när bebis blir lite större, byt trikåsjalen mot en vävd.
Det är nog det mest praktiska, ekonomiska och bästa jag kan komma på! :wink:
Av Viggosmamma
Mia skrev: En sele är bra att ha om du har 2 kinkiga barn.... då går det att ha bebis på magen i trikåsjal och större killen på ryggen i selen... eller om du bär större killen längre sträckor.
Ja du det är Väldigt svårt att välja! De kompletterar varandra så kan man komma billigt undan genom att köpa beg eller sy (ringsjal är lätt att sy om man kan sy överhuvudtaget :wink: ) så.. Jag hade inte klarat mig utan ngn av dessa..
Men ett förslag är i alla fall att börja med trikåsjal och ringsjal.
Märker du att du bär den större längre stunder, investera i en sele och när bebis blir lite större, byt trikåsjalen mot en vävd.
Det är nog det mest praktiska, ekonomiska och bästa jag kan komma på! :wink:

Hmmm, det är verkligen inte lätt. Nu behöver jag ju inte bestämma mig idag som tur är :)
ni pratar alla om att sy själv, hur svårt /lätt är det egentligen? Kan ju sy en del själv, typ gardiner o så...

en sele är alltså bättre än en ringsjal? många frågor har jag... :D
Användarens profilbild
Av Mia
Det är lätt att sy en enkel ringsjal själv. Sen är det ju inte sagt att det är den man tycker är bäst! :wink: Så du klarar det säkert!

Ja en sele är bättre för längre promenader eller om du har känslig rygg/nacke.
Ringsjal är snabb, praktisk och lättare att amma en bebis i...
Du får fundera! Och önska er!!
Av Viggosmamma
Mia skrev: Och önska er!!

ja det var ett bra önsknings-tips, tackar! :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?