Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Summer@work
Cillan skrev:
Summer@work skrev:
Cillan skrev:
Siena skrev:
Cillan skrev:
esarina skrev:Man kan köpa dem hos onbag.co.uk till ett fullt rimligt pris med tanke på den tid som går åt för att göra dem. Det vore väldigt ojust mot henne som utvecklat väskan och gratis delar med sig av mönstret, om andra skulle börja tillverka dem till försäljning. Om man bara skulle ta mönstret rakt av är det inte heller lagligt. ;)
Å jag är nog lite blind. Kikade på sidan men hittade inte riktigt att man kan köpa dem där, tur att det går att fråga. När jag kikade lite till hittade jag. Det är tydligen kö. Är det någon som vet vad priserna bli i svenska kronor?
Priset om du vill ha en fodrad väska blir ca 670:- (£55)+frakt.
Jaha oj det var lite dyrare än vad jag trodde. Hmm tänk om man var lite händig för en gångs skull och kunde sy nåt själv.
Jag tycker inte det låter så dyrt. Hon använder antagligen ett väldigt fint tyg och har sytt massor av väskor så den kommer bli mycket finare än om man sytt den själv. Sedan är det ju rätt mycket jobb att sy väskan också.
Jo, det är sant att det är. Den var ju sannerligen väldigt praktisk. Jag har inte riktigt fattat skillnaden på den vanliga och den som heter baby. Har jag fattat rätt att baby är lite enklare och lite mindre i storlek? Vilken är mest praktisk då?
Jag skulle basera valet på hur mycket jag brukar släpa med mig, för min egen del och liten bebis så den stora :D, med större barn så den lilla. Det är ju svårt att råda på den punkten. En del klarar ju sig med en blöja och en body, själv släpade jag med mig en halv garderob till oss var på grund av kräkig bebis...
Men baby verkar vara med färre fack och så. Jag har inte fått något grepp om hur den ser ut innuti. Men det ska vara tre fack och storleken är hälften så stor.
Användarens profilbild
Av Cillan
Aha då vet jag lite bättre. Jag tycker det var lite svårt att bilda sig en uppfattning via hemsidan.
Användarens profilbild
Av Vida
Cillan skrev:Aha då vet jag lite bättre. Jag tycker det var lite svårt att bilda sig en uppfattning via hemsidan.
:iagree: hon är bättre på att sy än på att göra hemsidor - och tur är väl det :lol:

Jag skulle önska ett annat format: 30 bred och 35-40 hög - så att den blir mer som en ryggsäck i formen...
Av surftrollet
NeaVida skrev:Hon använder fodertyg på insidan och även på axelbanden...
Jag har funderat på det - blir det inte väldigt slinkyslinky?

Jag har en MT med en panel i thaisiden och axelbanden glider liksom över panelen och vägrar stann utbredda över gumpen på dottern - så vi har helt enkelt fått sluta använda den med panelen utåt.

Borde det inte bli lite samma effekt med axelbanden på väskan om det är slinkyslinky tyg mot jackan/axlarna/barnet - att den liksom halkar runt och inte ligger still...

:hmm:
Förmodligen en poäng där... Jag hade typ lakansväv på fodret, så det blev ju inte halkigt. Det kanske var ett bra val, även om jag gjorde det för att det var ett jag hade hemma. ;)
Av corona
Så mkt fina väskor :heart:
Önskar jag vågade...
Önskar jag hade tid...
:roll:
Användarens profilbild
Av norkmedoo
NeaVida skrev:Norkis: Jag vet att du säkert är påväg till BB nu eftersom du ju ska föda innan onsdagen är till ända ;) Men OM du är kvar hemma - hur sydde du ihop väskans olika delar? Har du gjort med bara raksöm?

Och så samma fråga till Esarina - hur gjorde du - är det raksöm bara?
ja, eftersom jag inte läste beskrivningen så kanske det inte är det bästa, och framför allt inte ett ännu beprövat sätt... vem vet? inte jag :wink:

men med fram och bakstycke tog jag: ytter- och innertyg och la räta mot räta,sydde ihop, lämnade en liten öppning, vände rätt och sydde en smal kant med raksöm runt om.
och fickorna på insidan: sydde jag fast i fodertyget innan punkt 1
botten, sidorna och remmarna/det sjalliknande alltså: fodrade jag inte, fållade som en sjal.
måttade sedan från mitten ut var sidfickorna skulle sitta: satte resår i ovankant, vek in en cm runt om, och sydde fast med raksöm.

alla delarna sydde jag sedan ihop i samma raksöm som fram och bakstycke redan hade, med en liten förstärkande sväng precis där fram och bakstycke möter sidovägg/axelrem...

den blev fin, men vet inte om den är tillräckligt stark/hållbar för sin storlek
Användarens profilbild
Av Vida
Min:
Yttertyget: en stuv svart denim, kostade 50 kronor (ca 1*1.4m - dvs kortare axelband än orginalet!)
Innertyget: fusk-silke (polyester), kostade 150 kr metern, ej på axelbanden så därför räckte det med 35 cm*1.40 = 50 kronor. Hade jaj gjort även axelbanden hade det krävts minst 44 cm till (med korta axelband).

Det fungerade fint med 2*1.4 m axelband, men jag kan inte göra tibetansk avslut på ryggsäcken då, utan får nöja mig med att knyta i ländryggen (alternativt runt magen, när bebisen har kommit ut)
Av surftrollet
Jag gjorde en snabb överslagsräkning efter svenska förhållanden (med moms, sociala avgifter, skatt) och om tyget kostade 100 kr. Då skulle man få ut ungefär 150 kr/väska om priset var 670 kr. Om man är effektiv, ska välja/köpa in tyg och så också, så kanske det ger 50 kr i timmen i handen? Om det inte vore min hobby att sy så vore det bättre för mig att jobba övertid. :) (Nåja, jag får ingen övertidsersättning så kanske inte. ;)) Jag har svårt att uppskatta tidsåtgången för en effektiv person som är van vid att göra just det här.

Min väska kostade runt 125 kr i material.

Onbag baby verkar rymma ungefär 13 liter, jämfört med nästan 22 liter för originalstorleken. Min lilla skötväska rymmer ca 7 liter. Med tanke på hur tung den kan bli ibland kanske jag borde sätta lite vaddering i ryggstycket på min nästa onbag. :)
Användarens profilbild
Av emelianna
I onsdags blev min färdig! Yttertyget är lenda som jag köpt av esarina och innertyget är satin från stoff och stil. Jag gjorde två extra fickor på sidorna på insidan och satte knappar på de andra innerfickorna. Som ni ser så målade jag lite på tyget, någonting jag tyvärr blev mindre nöjd med... Innertyget skimrar fint och sådär, men glider tyvärr ner från axlarna ganska lätt!

Nu hoppas jag bara att de slarviga sömmarna håller ihop väskan under tågluffen! :D

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av phelian
emelianna skrev:I onsdags blev min färdig! Yttertyget är lenda som jag köpt av esarina och innertyget är satin från stoff och stil. Jag gjorde två extra fickor på sidorna på insidan och satte knappar på de andra innerfickorna. Som ni ser så målade jag lite på tyget, någonting jag tyvärr blev mindre nöjd med... Innertyget skimrar fint och sådär, men glider tyvärr ner från axlarna ganska lätt!

Nu hoppas jag bara att de slarviga sömmarna håller ihop väskan under tågluffen! :D[/img]
Du är så duktig min älskade fru! Jag tycker målandet blev jättefint!
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
phelian skrev:
emelianna skrev:I onsdags blev min färdig! Yttertyget är lenda som jag köpt av esarina och innertyget är satin från stoff och stil. Jag gjorde två extra fickor på sidorna på insidan och satte knappar på de andra innerfickorna. Som ni ser så målade jag lite på tyget, någonting jag tyvärr blev mindre nöjd med... Innertyget skimrar fint och sådär, men glider tyvärr ner från axlarna ganska lätt!

Nu hoppas jag bara att de slarviga sömmarna håller ihop väskan under tågluffen! :D[/img]
Du är så duktig min älskade fru! Jag tycker målandet blev jättefint!
Vad gulliga ni är :heart:
Användarens profilbild
Av emelianna
phelian skrev:Du är så duktig min älskade fru! Jag tycker målandet blev jättefint!
Hihi, vad söt du är! :heart:
Av Ponyo

Nu hoppas jag bara att de slarviga sömmarna håller ihop väskan under tågluffen! :D
Wow! Håller med din man, den är superfin. Och tack för de detaljerade bilderna. De är till bra hjälp nu när jag syr min. :D
Av surftrollet
Jättefin, Emelianna! Även/speciellt målningen!
Användarens profilbild
Av melon
emilianna: Jättefin!!! Gillar också målningen mycket, tycker du ska vara nöjd med den. Helt unik väska!
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 26
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?