Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ingrid
Om du har skolios, skulle jag rekommendera dig att prova en vävd sjal redan från början. Jag har själv lite skolios, och den vävda sjalen ger märkbart bättre avlastning då.

Kan du inte åka och prova att knyta bärsjal innan du köper en? Jag ser att du bor i Göteborg, och där finns ju några som kan visa. Dels kan du väl gå på sjalträff, eller också finns ju MammaBarn som har knytkurser och showroom i Göteborg, och så Edenbaby som nog också kan hjälpa till att visa om du särskilt frågar efter det. Båda hittar du i vänsterkanten.
Användarens profilbild
Av Cillan
Auroratiger skrev:
esarina skrev:Jag vet inte om jag tänker fel, men jag har fått intrycket av att små smidiga vagnar är vanligare bland sjalare, och har tänkt att det nog beror på att vi vänjer oss vid smidigheten/rörelsefriheten i sjal. :mitvit:
Jag har en jättestor Brio Duo :) Den är toppen att gå i skogen med, och vi har kunnat använda liggdelen som extrasäng tills Dante var nio månader (och han är inte liten kille heller). Men jag åker inte gärna spårvagn med den, kan man väl säga.
Vad använder du när du åker spårvagn då?

Det där med extrasäng har jag oxå funderat på med vagnen. Vi har våra föräldrar 30 mil bort och om vi hälsar på dem kan man ju använda vagnen som resesäng, i alla fall i början och då är det ju bättre med en rejäl vagn (typ crescent). Men det där med spårvagn och stan är något som kan bli blkigt med en sådan vagn.

Jag skulle kunna köpa en crescentvagn begagnad men det finns ju inga, å andra sidan ska jag ju inte ha den nu så det kanske hinner komma tills bebis planeras. Vem vet.
Av Woodgroves
Cillan skrev:
Auroratiger skrev:
esarina skrev:Jag vet inte om jag tänker fel, men jag har fått intrycket av att små smidiga vagnar är vanligare bland sjalare, och har tänkt att det nog beror på att vi vänjer oss vid smidigheten/rörelsefriheten i sjal. :mitvit:
Jag har en jättestor Brio Duo :) Den är toppen att gå i skogen med, och vi har kunnat använda liggdelen som extrasäng tills Dante var nio månader (och han är inte liten kille heller). Men jag åker inte gärna spårvagn med den, kan man väl säga.

Det där med extrasäng har jag oxå funderat på med vagnen. Vi har våra föräldrar 30 mil bort och om vi hälsar på dem kan man ju använda vagnen som resesäng, i alla fall i början och då är det ju bättre med en rejäl vagn (typ crescent). Men det där med spårvagn och stan är något som kan bli blkigt med en sådan vagn.

Jag skulle kunna köpa en crescentvagn begagnad men det finns ju inga, å andra sidan ska jag ju inte ha den nu så det kanske hinner komma tills bebis planeras. Vem vet.
På spårvagnen använder hon nog sjalen :D

Om jag visste det jag vet nu om små bebisar när vi fick vår dotter, hade vi inte haft vagn alls de första månaderna utan haft några fler trikåsjalar istället. Vagnen användes inte de första månaderna och används sparsamt nu. Kanske vänta med köpet av vagn till dess att barnet kommit?
Användarens profilbild
Av Cillan
Som sagt har jag inte riktigt gillat svängbara hjul innan men har börjat tänka om eftersom det kan bli en del i stan. Går det överhuvudtaget att köra med små hjul i typ motionsspår?

Någon som har något att säga om den här eller rent av har en sådan? http://www.maxi-cosi.com/maxicosi/produ ... aspx?id=56

Men ni som sjalar så mycket blir det inte varmt? Vad har ni för skötväska med er när ni sjalar? Funkar det att ha ryggsäck? Det står på många olika ställen om typ åkpåse för barnet eller speciella jackor. Kan man inte ha en smidig overall eller fleecekläder på barnet när det är kallt ute?
Av doc
Vi har också en hund och i de flesta fall åker lillan sjal istället för vagnen. Bor på landet nära skogen där vi promenerar varje dag. Sjalen passar utmärkt för skogspromenader.
Om det gäller vagnen är jag inte proffs på det för vi har köpt en begagnad vagn. Flickan tycker faktiskt inte om att åka vagn så även av denna anledning använder jag vagnen som en extrasäng hemma. Vilken tur att vi inte köpte en ny för flera tusen. :wink:
Användarens profilbild
Av Ingrid
Cillan skrev: Men ni som sjalar så mycket blir det inte varmt? Vad har ni för skötväska med er när ni sjalar? Funkar det att ha ryggsäck? Det står på många olika ställen om typ åkpåse för barnet eller speciella jackor. Kan man inte ha en smidig overall eller fleecekläder på barnet när det är kallt ute?
På sommaren kan det bli varmt. Och brukar du vara varm och går helst med bara en T-shirt på inomhus även på vintern, så skulle jag rekommendera dig att titta på en tunnare bärsjal. Är man, som jag, frusen av sig är det oftast rätt skönt att ha ett lager bärsjal och ett barn på sig :)

Jag har mest använt ryggsäck och det går jättebra när man bär barnet på magen. Men jag har också hängt på mig min vanliga skötväska ibland. Har man en tillräckligt liten och smidig sådan, med ganska långt axelband, fungerar det också bra.

Och här kan du läsa mina tips om hur man kan klä sig barnet och sig själv om man vill bära i bärsjal utomhus på vintern:
http://www.babydesign.se/bara-30627.asp
Användarens profilbild
Av EmmaMaria
Cillan skrev: Vad har ni för skötväska med er när ni sjalar? Funkar det att ha ryggsäck? Det står på många olika ställen om typ åkpåse för barnet eller speciella jackor. Kan man inte ha en smidig overall eller fleecekläder på barnet när det är kallt ute?
Min kille är född på sommaren så i början hade jag inga/lite kläder på honom och en blöja i sjalfickan (bar i vävd långsjal från början). När jag behövde lite mer hade jag en miniväska eller påse nedstoppad vid ryggen/trädd på "höftbandet". Annars funkar ryggsäck. Blev det kallt hade jag gravidkoftan runt oss bägge. När han blev för stor för den tog hade jag tex mössa, varma sockor och bluffolle på honom (plus inomhuskläder) och sen filt och ev. vindtätt tyg över. Om man redan har en filt är det ett billigare alternativ till speciell jacka. Annars funkar det med ytterkläder på barnet också tycker jag.
Vi började använda vagn när Skrutt var 4 månader så att han kunde halvsitta tills han somnat. Innan dess var ingen av oss så förtjust i vagn men sen gick det bra och han har sovit mycket i den. Vi har en Knorr med rejäla hjul vi tycker fungerar bra.
Det är bra att ha sjal mm hemma när bebisen kommer men att planera för mycket är onödigt för bebisen kommer ha egna åsikter och det blir lite som det blir. :)
Användarens profilbild
Av Cillan
Ingrid skrev:
EmmaMaria skrev:.. att planera för mycket är onödigt för bebisen kommer ha egna åsikter och det blir lite som det blir. :)
:iagree:
Jo, det är sant och jag har heller inte tänkt att köpa någon vagn nu när bebis inte ens är under planering (eller jo lite planering kanske för vi vet vad som ska vara avklarat innan ännu mera planering påbörjas) men jag ville bara lära mig mer om sjalandet och veta hur andra göra med vagn eller ingen vagn och vad man i så fall har för vagn när man använder alternativet att bära i sjal.

Är det så att några tar illa upp att jag är med i forumet innan jag ens är gravid så säg det i så fall.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Cillan skrev:Är det så att några tar illa upp att jag är med i forumet innan jag ens är gravid så säg det i så fall.
Självklart inte! Du är så välkommen så! Det är bara att en hel del av det lilla vi planerade innan vi fick barn var just sådant som vi aldrig fick användning för. Men jag vet också att man har ett behov av att planera. Men tipset är väl att inte köpa så mycket innan barnet kommer, utan vänta och se vem det är som kommer.
Användarens profilbild
Av Cillan
Ingrid skrev:
Cillan skrev:Är det så att några tar illa upp att jag är med i forumet innan jag ens är gravid så säg det i så fall.
Självklart inte! Du är så välkommen så! Det är bara att en hel del av det lilla vi planerade innan vi fick barn var just sådant som vi aldrig fick användning för. Men jag vet också att man har ett behov av att planera. Men tipset är väl att inte köpa så mycket innan barnet kommer, utan vänta och se vem det är som kommer.
Ja det är sant. Men även om jag kommer att sjala så vill jag ändå ha en vagn. Jag vet ju inte hur mycket jag vill sjala och jag vet inte hur mycket bebis vill bli sjalad men samtidigt känner i alla fall jag att det skulle vara skönt med vagn ibland. Å jag vet inte varför men den senaste tiden har jag blivit mer och mer åt hållet att planera allt, jag måste veta hur allt kommer att bli kinte bara med barn. Vet inte om det har med att göra med årets senaste turbulens i livet. Vi flyttade hastigt och lustigt ifrån ett ställe till Göteborg på grund av att sambon fick jobb och nu bor vi i en andrahandslägenhet. Jag tycker det är skitjobbigt att inte veta i vilken lägenhet vi kommer att bo och där vi vill bo är det lång kö till lägenhet så vi måste ta en annan istället och det tycker jag är skitjobbigt för då vet jag att vi kommer att flytta igen om 1 år eller 2. Kanske har det med stress att göra att jag vill planera mer och veta mer inför framtiden. Eftersom jag längtar väldigt mycket efter barn så ser man ju allt sånt där; magar, barnvagnar, bebisar, barnkläder och massa annat. Jag kan helt enkelt inte låta bli att kolla efter vilken barnvagn jag vill ha, både för att jag tycker det är lite kul men samtidigt för att jag vill veta. Nu när jag hittat två som jag kan tänka mig tycker jag det är skitjobbigt över at tjag inte kan bestämma mig för vilken. Fast jag kommer ändå inte mig för att åka till en butik för at tklämma och känna, där går ändå gränsen. Det var väl kanske därför jag gick med i det här forumet, jag vill få i alla fall några frågor uträtade och så tycker jag det är kul att prata om barn.

Oj, nu berättade jag ju nästan om halva mitt liv :oops:.

Pratade faktiskt lite med sambon igår om att sjala och han var inte alls främmande för det och det låter ju jättebra.
Användarens profilbild
Av EmmaMaria
Cillan skrev: Är det så att några tar illa upp att jag är med i forumet innan jag ens är gravid så säg det i så fall.
Absolut inte! Jag förstår att du gillar att planera; för min del är det skönt att ha en "grundplan" jag sedan ändrar vid behov (den brukar behöva ändras ofta).
Hoppas du känner dig lika välkommen på SB som jag! :)
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Cillan skrev:
Auroratiger skrev:
Antingen så tar jag sjalen, eller så tar jag vagnen ändå och står och svär över vilken plats den tar (särskilt på de nyaste spårvagnarna där det typ inte finns någon plats alls för barnvagnar). Eller så åker jag inte spårvagn ;)
Nu har vi köpt en sulky, men den har jag faktiskt inte hunnit åka kollektivt med än.
Jag har sjalat sedan bebis var någon vecka, och hade aldrig klarat mig utan sjal eller sele (eller mt som jag bär mest i nu). Men jag hade heller aldrig klarat mig utan vagn. I vissa lägen tycker jag vagn är väldigt praktiskt, och jag hade inte velat välja bort den heller. Sedan är det klart att man kan få ett barn som vägrar åka vagn, eller (mer ovanligt gissar jag) vägrar åka sjal. Och då är det väl bara att gilla läget och var glad för att man har alternativ.

Jag är för övrigt också planeringsfreak ;)
Av sjaltokan
Välkommen hit, häftigt att du redan nu planerar att bära ditt/dina barn!!
Användarens profilbild
Av Bollen
Välkommen hit!

Att knyta långsjal är inte alls svårt, träna lite och ta det inte på för stort allvar i början - det går utmärkt att bära med nybörjarknytningar också (även om det blir skönare när man lärt sig att få till det perfekt).

När det gäller vagnar så måste jag fråga om du har tittat på Hesba? Vi letade länge och väl efter den perfekta vagnen, ville ha en som fungerar på grusvägar och i mycket snö. Vagnen skulle också vara rejäl, ha stora hjul med riktiga kullager, vara gjord i vettiga material och inte ha en design som bara var trendig utan att komma barnet till nytta.

Hesba gör väldigt rejäla, klassiska kvalitétsvagnar utan en massa tjafs. Visst, de är dyra, men väldigt bra! Otroligt lättkörd, gungar jätteskönt och känns väldigt mycket kvalitét!

Låter som värsta reklaminlägget här, men vi är väldigt nöjda :D
Sen att jag oftast väljer sjalen istället för vagnen, det beror bara på att sjalen är så mycket mysigare och smidigare. Det är inte den stackars jättebra vagnens fel.

Hesba finns på Bonti i Stockholm och Göteborg också tror jag. www.bonti.se
En liten varning för att servicen på Bonti i Stockholm är lite sisådär... Har blivit lite dåligt bemött där, men det kan ju vara undantag.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?