Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Pilotta
Ska jag sy en mei tai av mitt beiga lendatyg (från IKEA)?
Vill helst ha en annan färg på mei taien men den går väl att färga sen? :)
Vad tycker ni?
Är det nån som färgat lenda i nån snygg färg eller sytt mei tai av det?
Bara frågor från mig, hoppas att ni har några svar :wink:

Resultatet:
BildBild
Senast redigerad av Pilotta den lör jun 28, 2008 22:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av aspen
jag har sytt det och den blev jätteskön.

tror någon hade färgat en sjal i lenda i plommon, har jag rätt?
det är lite stretch i den (känslan) så jag vet ej om den blir bra utan annat paneltyg, eftersom jag har stumt tyg i panelen.

här är min i alla fall
Bild
Användarens profilbild
Av äpplebus
Jag har oxå sytt meitai av Lenda. Tycker att den avlastar bra.
Bild
Användarens profilbild
Av Pilotta
Ooh Vilka snygga ni har gjort :vågen: kanske man inte ska färga i alla fall. Tror ni det räcker med att man har ett stumt tyg som foder eller blir det konstigt då?
Användarens profilbild
Av äpplebus
Pilotta skrev:Ooh Vilka snygga ni har gjort :vågen: kanske man inte ska färga i alla fall. Tror ni det räcker med att man har ett stumt tyg som foder eller blir det konstigt då?
Insidan på min panel är Lenda det är bara utsidan som är i annat tyg.
Användarens profilbild
Av Nira
Lite mer Lenda-inspiration... :D
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Av Vida
Eamane hade färgat sin röda lenda i plommon-batik:
Bild
Men jag har ingen aning om hur hon gjorde - jag skickar tråden till henne och hoppas att hon hittar hit med kloka råd :)
Av eamane
NeaVida skrev:Eamane hade färgat sin röda lenda i plommon-batik:
Bild
Men jag har ingen aning om hur hon gjorde - jag skickar tråden till henne och hoppas att hon hittar hit med kloka råd :)
:hello: :D Jo jag färgade ju en del då ett tag ja, men just nu är det stiltje på den fronten. I alla fall med just denna gjorde jag så att jag tvinnade tyget ganska rejält först på längden och sen så gjorde jag en helt vanlig sjalfläta, sån här http://www.youtube.com/watch?v=aXdxJ17vgWc och sen så blev då resultatet som ovan eller med mer färgriktighet:
Bild
Den var alltså röd från början och färgades med Herdins Kungsblå eller vad den hette! Så den skiftar i färg lite :) Har en del små röda fält och massor lila och även en del blåa fält.
Användarens profilbild
Av Pilotta
Snygga sjalar!
Tack för tipsen, frågan är om jag ska färga först och sen sy eller tvärtom... hur gör man :?: :?
Av eamane
Pilotta skrev:Snygga sjalar!
Tack för tipsen, frågan är om jag ska färga först och sen sy eller tvärtom... hur gör man :?: :?
Beror väl lite på hur du vill ha det. Färgar du först så kan du ju välja trådfärg efter vilken färg tyget blev, du kan även få tygbitarna i olika färger om du vill det.
Användarens profilbild
Av solängel
Jag skulle också färga först och sy sen. Nästan all tråd är ju i polyester, och den färgas inte... blir inte så kul. Kom bara ihåg att förtvätta tyget innan du färgar.

Har sytt mt i twill, men jag tror faktiskt att nästa blir i Lenda, om det blir tyg över så det räcker från min onbag. Tycker att twillen har lätt för att dra sig när man syr, men det kan också bero på att pressarfotstrycket var rätt konstant på min gamla maskin... :roll:
Användarens profilbild
Av millla
Men jösses vilka snygga MT:s ni har sytt!!!! *imponerad och inspirerad*
Jättekul att se då jag precis är i startgroparna att sy min egen MT.

Jag har tänkt att sy hela i Lenda, är det dumt? Bör man ha ett annat tyg i panelen som stadgar upp det hela eftersom Lenda stretchar en aning? Eller är det bara för utseendets skull som ni valt andra paneltyg? Jag har dock tänkt att fodra sittdelen och det fodret tror jag är ganska stumt. Vad tror ni?
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag har då sytt mina helt i Lenda och är nöjd med det! Det är snarare en fördel att de sträcker sig lite lagom, formar sig bra när man bär!
Användarens profilbild
Av millla
Jag har en MT+Lenda-fråga till er som sytt egna!
Om man syr i rött och beige, hur blir det då när man behöver tvätta Mei Taien? Kommer det röda att färga av sig på det beige tyget?

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?