Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag är helt grön på det här med sjal, med dottern bar jag i Babybjörn men fick vansinnigt ont i rygg och axlar.

Nu väntar vi andra barnet om en månad ungefär och jag är himla sugen på att testa att bära i sjal. Men i vilken? Jag blir verkligen helt förvirrad av alla dessa märken och modeller... :whut:

Jag skulle verkligen behöva lite råd och hjälp med mitt val... Ett önskemål jag har är att sjalen (om det är möjligt) är ganska sval... :roll:

Någon?
Användarens profilbild
Av Droppen
Hej och välkommen! :D

En trikåsjal är helt klart att föredra. Jag rekommenderar dig att köpa en SINO. Det är troligen den svalaste av trikåsjalar och finns i många fina färger.
Om du tycker att nypriset är dyrt, ca 710:-, så kan du ha i bakhuvudet att du kan sälja den sedan för 4-500. Annars kan du ju köpa en begagnad här under Köp & Sälj.
De finns bland annat hos www.sjalar.nu

Lycka till!
Av Jo79
Å, tack! Ska kolla lite på en sådan då.

Kom på en fråga till, hur länge bär man i en sådan sjal då? Innan man måste ha en ny? (För jag antar att man blir beroende, som av så mycket annat... :roll: )
Av Kleopatrina
Jag sku rekommendera en trikåsjal av ngt slag, de är i regel lättare att få till i början. En Looma Sino (sku nog de flesta rekommendera), den sägs vara tunn och skön :) Har ingen sådan själv men jag har två andra tunna elastiska sjalar: en Kaislakehto trikåsjal och en Bali Baby Stretch och rekommenderar bägge båda starkt. Kaislaketho är min favorit, men kan nog inte använda den så länge till. Så för att kunna anv ett längre tag föreslår jag den sim snabbt blev min makes favorit Bali Baby Stretch, tunn som en t-shirt ingefär, och stadig och bredare än andra trikåsjalar (iaf de jag känner till) så du kan anv den längre tid. Ändarna smalnar också av på BBS så det blir ingen större knut bara för att den är bredare.
Användarens profilbild
Av Droppen
Jo79 skrev:Å, tack! Ska kolla lite på en sådan då.

Kom på en fråga till, hur länge bär man i en sådan sjal då? Innan man måste ha en ny? (För jag antar att man blir beroende, som av så mycket annat... :roll: )
De funkar ungefär upp till 8-9 kilo beroende på hur långa pass man bär tycker jag.
Och ja, man blir beroende...! :twisted:
Av pethra
Rekommenderar Sinon jag med! :) Iofs har jag aldrig provat någon annan trikåsjal.. så jag är väl lite partisk. :lol: Men den är jätteskön, och sval! Lätt att knyta. Jag kommer dock byta till en stadigare sjal nu när Axel är 4 månader (väger runt 7 kg), det blir lätt svajgt annars. Men den har varit guld värd!
Användarens profilbild
Av Nova
Ja, trikåsjal är mysigt till en nyfödd. :D

Sinon är tunn och sval.
Två andra tunna trikåsjalar är Marimekko (finns på Pepplon, se reklambanner in högerkanten) och Bali Baby Stretch (Eden Baby, se reklam hö).

Vilken man ska välja går på ett ut. De är alla bra!
Välj den du faller för utseendemässigt så trivs du nog allra bäst.
Bali Baby Stretch är bredast av de tre. Den är också lite stummare.
Det gör att den är stadigare och har lite längre användningstid än de andra.
Kanske inte riktigt lika lätthanterlig dock om man är helt nybörjare. Det kan kännas som det är liiiite mera tyg att hantera, men det funkar om man testat ett par gånger.

Beroendeframkallande är det absolut med sjalar.
Men det är ett ganska trevligt beroende även om det kan bli dyrt om man inte hejdar sig. :wink:

Lycka till i jakten att finna din sjal.
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag sällar mig till resten av gänget och rekommenderar en Sino (eller annan trikåsjal).

Jag använde enbart Sinon i ung 4-5 månader och sedan kompletterade jag med en vävd långsjal och en ringsjal. Sinon användes dock ytterligare några månader, eftersom den är så otroligt mysig! :loving:

Lycka till!
Användarens profilbild
Av zero.sara
Jag vill rekomendera Mam eco de är lite svalare och stadigare. Tyckte min var lättknuten och mysig att bära i.

Tycker du ska välja en som du gillar färg och ev mönster på, är väl det allra viktigaste ( och om man får en kräkbebis kan det vara bra att ha två sjalar.... :wink: )
Av Jo79
Tack så hemskt mycket för era svar! :vågen:

Det lutar nog åt en Sino... (fast vilken färg?? Och jag gillar Marimekkos mönster... ) och mina föräldrar kommer att köpa den åt mig så jag har ju egentligen en innestående då. :floet2: Eller?!

Det är verkligen en djungel, men jag tror att jag har blivit lite klokare. Lite iaf... :roll:
Användarens profilbild
Av jazoo
Jo79 skrev:Tack så hemskt mycket för era svar! :vågen:

Det lutar nog åt en Sino... (fast vilken färg?? Och jag gillar Marimekkos mönster... ) och mina föräldrar kommer att köpa den åt mig så jag har ju egentligen en innestående då. :floet2: Eller?!

Det är verkligen en djungel, men jag tror att jag har blivit lite klokare. Lite iaf... :roll:
Ja, lite djungel är det allt. Men köp en som du tycker är fin, den blir trots allt som en plagg som du bär varje dag så det gäller att du trivs i den. Eller köp två.... :lol:
Användarens profilbild
Av Amaltea
Nu är jag ju också nybörjare 8) men jag funderade ungefär som du för några månader sedan på vad jag skulle ha.

Köpte sedan en trikåsjal (Moby wrap) och en vävd (Mimmis krinklade), båda begagnade. Priset var rätt avgörande för mig annars hade jag nog valt en Sino istället för Mobyn, men jag hittade ingen i "rätt" färg till vettigt pris och ville inte betala nypris.

Tycker de kombinerar varandra utmärkt!

Mobyn är tokvarm när det är mer än 20 grader utomhus tycker jag (bebisen värmer ju också.....) så den används mest för hemmamys på kvällarna och kortare turer innnan det hunnit bli varmt (till storebrors dagis på morgonen).

Mimmis är härligt sval och jag tycker inte alls den är svårare att få till än trikåsjalen för den är så tunn att knyta med. Inte riktigt lika mysig att bära med men avlastar bättre och vi flyter inte bort i värmen.... Dessutom enkel att ha med sig i vagnen för den tar nästan ingen plats.

Så det är mitt tips - en av varje sort!
Skulle jag välja EN så skulle det definitivt bli den vävda.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?