Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av acand
melon skrev:norkmendoo: ÅÅÅÅ vilken läcker!!!
:iagree: Jag gillade idén med att vika upp så man ser fodret på locket + snörtamparna!
Får se om jag kan komma mig för med en egen :roll:
Användarens profilbild
Av jag71
Snart är min första färdig också, Inte så mycket tid att sy på med tre små hemma och mannen ute och gör i ordning bilen för att få den såld. Synshelt klart att min är hemma sydd men just nu spelar det ingen roll. Nästa blir mer som jag verkligen vill ha den!
Användarens profilbild
Av Fina
:app: Vilken suverän! :love:
Användarens profilbild
Av zmurfan
Vad fina väskor ni gjort!

Jag önskar jag vore lite bättre på engelska så jag förstod hur jag skulle sy en sån där. Någon som har lust att översätta eller förklara hur det är gjort?
Användarens profilbild
Av Vida
Nu har vi bestämt att jag och maken ska sy varsin *haha* Min kommer jag dock "vända" på tror jag, så att den blir bättre till datorn... hm.

Jag kommer skarva (definitivt), kanske göra den i Lenda, men vi har jättebra strechtwill hemma som det kanske blir istället, vi får se. Och så ska jag färga den sedan (har tänkt att göra en MT eller sele i samma färger liksom... ) Jag kommer köra knytlås som Norkis har gjort - det var ju sååå snyggt! Plus att jag faktiskt inte lyckats ha en enda väska med magnetstängning utan att avmagnetisera minst ett kredit kort :oops:

Och Norkis uppvikta lock var ju underbart snyggt :love: så en sån lösning blir det nog...

SKa bara hitta lite tid över i avhandlingsskrivandet :lol:
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Sådär ja, mönstret är utskrivet. Nu ska jag bara hem och rota bland tygerna. Torsdag får nog bli en sydag tror jag.
Användarens profilbild
Av tinaw
zmurfan skrev:Vad fina väskor ni gjort!

Jag önskar jag vore lite bättre på engelska så jag förstod hur jag skulle sy en sån där. Någon som har lust att översätta eller förklara hur det är gjort?
Jag skulle gärna ha en översättning, fast jag är bra på engelska så tyckte jag det var lite svårt att förstå...
Av surftrollet
Översättning, på ett ungefär, med lite kommentarer:

Vänligen notera: Detta mönster är avsett att låta sjalbärare göra min väska själva för sig och sina nära, absolut inte till försäljning. Jag har lagt ner mycket tid och kraft på den här designen och skulle bli förkrossad om jag såg att någon tagit den.

Jag delar ut mönstret gratis för att vi är ett litet gäng och jag tycker det är trevligt om vi kan hjälpa varandra - vänligen använd mönstret i samma anda.

Du behöver:

Yttertyg (medeltjock bommulstwill funkar bra):
* 1 bit 35cm x 35cm - framsida
* 1 bit 35x85 - baksida och lock 75 är mer lagom
* 1 bit 22x350 - axelband, sidor & botten (frestas inte att skarva - det är här väskan får sin styrka och en söm kommer se slarvigt ut när du sätter ihop den senare)
* 3 bitar 30x20 - fram- och bakfack (en i ett kontrasterande tyg om du vill)
* 2 bitar 20x35 - sidofickor
* 2 bitar 30x10 - öglor

Foder:
* 1 bit 35x35 - framsida
* 1 bit 35x85 - baksida och lock
* 1 bit 22x350 - axelband, sidor och botten (eller 2 x 22x180, eller vad du nu lappar ihop!)
* Kardborre för främre fickor och lock.
* Resår för öglor (för slingview-spegel etc).

Gör så här:

Alla sömmar är dubbelfållar - försäkra dig om att du får med fodertyget också om du har foder.

För att sy en dubbelfåll runt ett hörn, klipp av en triangel i hörnet och vik ner diagonalen så att det inte syns några råa kanter. Fortsätt sedan fållen på var sin sida tills de når hörnet.

1. Fålla överkanten på fickor, och längs hela kanterna på sidofickorna.

2. Fålla överkanten på framstycket (med fodret med i fållen). Det hjälper att sy ihop fodret och yttertyget runt hela stycket nu, för att det ska bli lättare att sätta fast sidor och botten senare.

3. Sätt fast kardborre. Jag gör tre remsor med lite mellanrum på framstycket och en lång på locket. Sätt inte fast kardborre för att stänga sidofickorna mot sidorna än - du måste mäta noggrannt för att få det att passa med ryggsäcksöglorna et c.

4. Sätt fast fram- och bakfickorna. (fickorna på in- och utsidan av framstycket kan sättas fast med en söm.)

5. Gör sidoöglorna - vik in kanterna och sy så att det blir två långa band.

6. Sätt fast öglorna stadigt på väskans sidor - mät så att de hamnar nära botten. Jag gör det genom att mäta ut mitten på det långa stycket och lägga det mot mitten på framstycket. Försäkra dig om att dina sömmar lämnar rum för att sy en dubbelfåll längs kanten på rem-/sid-/bottenstycket senare.

7. Sätt fast sidofickorna över ögelfästena - botten på fickorna ska hamna precis under där öglorna sitter fast och så ska fickan delas av precis ovanför öglorna, så att öglorna får små fickor att stoppas in i. Fickorna måste sitta så långt från kanterna på bandet att det går att sy en dubbelfåll där senare.

8. Sätt fast kardborre för sidofickorna på väsksidorna. Den andra kardborrebiten ska redan vara ditsatt på själva fickan.

9. Fålla det långa bandet och sätt ihop med väskan med samma söm. Dubbelfållen går runt utsidan av väskan och sticker ut från den - det ger väskan struktur. Jag råder dig att börja med att fästa mitten av väskan mot mitten av bandet. Öglorna ska sitta mot baksidan! Ta med ev foder i fållen.

10. Sätt fast resår tvärs över bandet precis ovanför väskan själv. Jag använder ganska bred resår och delar av den med två sömmar så att det bildas tre öglor. (Resåren ska altså sys fast med fållen.)

Om man använder kardborre tycker jag att det blir snyggare och mer praktiskt om man sätter lock-kardborren vinkelrätt mot hur den sitter på framsidan, syr fast den bara i fodret och så att kardborrens nederkant fästs i fållen längs lockets kant.

Istället för att rulla en fåll med hur många lager tyg som helst, (klipp ner en liten smula och) overlocka eller sicksacka de råa kanterna på fram- och bakstycke. Pressa en fåll på det långa bandet och lägg in fram- respektive bakstycke i den fållen där de ska sys fast.

Jag hade med såna där resåröglor, men klädde resåren i fodertyget - lite snyggare tyckte jag. :) Jag hade också en helt annan konfiguration på fickorna utom sidofickorna, samt har ett nyckelband med karbinhake i ena änden och fastsättning i fållen på framsidans överkant i andra änden.
Av surftrollet
Jag sydde förresten en sjalförvaringspåse (se hennes accessories) igår, men brände tyget med strykjärnet. :purskis: Så jag får sy en ny ikväll antar jag. Vi var i Motala i söndags och då upptäckte jag att det faktiskt kan hända att man helt plötsligt står där med en proppfull väska, en sjal som man måste göra av nånstans och ett barn som springer iväg och vill titta närmare på vattnet i fontänen. ;) Vill nån ha mina högst egna beskrivning på sjalpåsen så säg till!
Användarens profilbild
Av zmurfan
Esarina, Tack så mycket! Nu kan även jag försöka mig på en sån där väska. Och jag vill gärna ha din egna beskrivning på sjalförvaringspåse med om jag får. Och gärna se bild på din väska och påse med.
Av surftrollet
Sjalpåse, egen implementation:

1 stycke 40 x 60 cm
1 stycke 8 x 22 cm (eller liknande, spelar inte så stor roll)

Fålla kortsidorna på stora stycket.
Sy ett band av remsan (vik på 4), vik in ändarna så att de blir snygga också.
Klipp bandet i 2 bitar.
Lägg stora stycket med rätan upp, lägg bandbitarna mitt på varsin långsida med den klippta änden mot sömsmånen. Vik över de fållade kanterna så att de ligger med 8 cm överlapp. (Är det begripligt? Tänk näsduksfodral med stort överlapp.)
Sy ihop sidorna, sicksacka i sömsmånen efteråt.
Sy av hörnen (Tänk kantigare näsduksfodral eller hur man syr kantiga tygkassar eller nåt.) 2 cm från spetsen.
Vänd rätt, slå i tryckknappar med ena delen längst ut på tamparna och andra delen längst in, så att de fästs ihop till en liten ögla.

Denna storlek passade perfekt till min didy nora storlek 5 och är på ett ungefär måttad efter en didy-kartong.

Bilder kommer när jag har möjlighet, det har jag inte nu.
Senast redigerad av surftrollet den ons aug 20, 2008 13:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Tack så mycket!
Av surftrollet
Bildbombar igen, mitt strykjärnsförstörda sjalfodral, som faktiskt redan är uppsprättat för att sno knapptamparna till dess ersättare:
Bild
Bild
Bild
Bild

zmurfan, lycka till med sömnaden! :)
Användarens profilbild
Av zmurfan
Tack esarina!
Vilka fina bilder!
Jag blir jättesugen på att sy en. Måste bara kolla om jag har något passande tyg att sy av. Får nog kolla det imorgon.
Undrar om jag har tid att sy imorgon redan?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 26

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?