Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Myrten
Nu har vi äntligen en liten dotter hemma som är fem dagar gammal. Just nu sitter jag med henne i Sinon för andra gången och det känns helt underbart för mig, men jag vet inte om det gör det för henne (hon somnade precis i och för sig...).

Hennes ben hamnar liksom runt mig, både knän och fötter är ovanför höfterna... Ska det vara så? Jag har svårt att få ner underbenen när jag sätter henne i sjalen, men det kanske inte gör någonting?

Hur ser grodpositionen ut? Finns det alternativ till grodställningen? (Typ så som jag bär henne nu?)

När vi bär henne utan sjal hamnar hennes ben automatiskt mellan hennes kropp och vår med knäna uppdragna mot magen, fötterna nedåt och ibland med korsade vrister, men det är väl inte så det är menat i sjalen?

Dessutom har jag jättesvårt att få henne i "pussläge". Hennes huvud är just nu i brösthöjd och rumpan straxt ovanför navelhöjd. Spelar det någon roll hur högt upp hon sitter?
Användarens profilbild
Av jazoo
Myrten skrev: När vi bär henne utan sjal hamnar hennes ben automatiskt mellan hennes kropp och vår med knäna uppdragna mot magen, fötterna nedåt och ibland med korsade vrister, men det är väl inte så det är menat i sjalen?
Det är precis det som är grodposition, och du kan absolut ha henne så i sjalen. Med en så liten bebis behöver du inte dra ner benen, de kan vara böjda innanför sjalen. Det är snarare bättre att hon får ligga ihopkrupen, det är ju det hon är van vid från magen, och att hon får vänja sig i sin egen takt att räta ut kroppen.

Så länge du tycker att det är bekvämt så spelar det inte så stor roll hur högt hon sitter. Det är väl bäst om tyngdpunkten hamnar ovanför din navel, eftersom du får bäst avlastning på det sättet, men du känner om du funkar.

Om du gärna vill ha henne lite högre upp så kan du försöka att knyta åt sjalen lite hårdare innan du sätter i din dotter.

Alternativ till grodpositionen är att ha barnet liggande i vagga. Då bör du se till att knyta sjalen dubbelvikt, så att du får en "ficka" i vardera delen av sjalkrysset (om du förstår vad jag menar) och så lägger du barnet i en av de fickorna och drar andra delen av krysset över. Den turkosa sjalen i länken nedan är exempel på vagga.

http://www.sjalbarn.se/galleri.php?bild ... rikasjalar

Om din dotter somnar i sjalen och inte protesterar så skulle jag tro att hon har det rätt bekvämt, du märker om hon inte gillar det.

Hoppas att det var svar nog på dina frågor. Annars får du väl fråga igen.

Grattis till din lilla dotter och lycka till med sjalandet (Sino är en underbar sjal).
Användarens profilbild
Av Myrten
Tack för ditt svar, det gav svar på exakt alla mina frågor. Vi tog en liten kvällspromenad och min man Mattias bar Lova i sjalen. Det var mycket lättare att sätta på sjalen på honom än mig själv. Det är väl som alla vana bärsjalare säger att övning ger färdighet. Vi har redan upptäckt fördelarna med bärandet, så vi kommer att öva på.
Användarens profilbild
Av jazoo
Myrten skrev:Tack för ditt svar, det gav svar på exakt alla mina frågor. Vi tog en liten kvällspromenad och min man Mattias bar Lova i sjalen. Det var mycket lättare att sätta på sjalen på honom än mig själv. Det är väl som alla vana bärsjalare säger att övning ger färdighet. Vi har redan upptäckt fördelarna med bärandet, så vi kommer att öva på.
Härligt! Lycka till i fortsättningen!
Användarens profilbild
Av Tuve
Oh, vad bra, jag som snart får en nyfödd att bära i sinon jag köpt behöver också veta hur jag ska starta.
Minns knappt hur omslutet kryss görs, för jag bär min store i mei tai sen länge. Sånt finns det bra beskrivningar på forumet om nånstans, va?
Användarens profilbild
Av Myrten
Nu har vi haft nästan tre veckor på oss att öva, och jag tycker att jag har fått till snitsen med Sinon riktigt bra. (Tack för era svar, det var de som hjälpte mig tillrätta.) Jag blir dock fortfarande trött i ländryggen efter någon timmes bärning, men det hoppas jag kommer att försvinna när jag slutar svanka och får starkare muskler.

Igår testade jag Manducan med Lova i grodposition, hon somnade lika snabbt i den som i Sinon!

Varför är det bara BabyBjörn som syns i annonser och i affärer typ Babyproffsen?
Användarens profilbild
Av lanjeline
Myrten skrev: Varför är det bara BabyBjörn som syns i annonser och i affärer typ Babyproffsen?
i senaste föräldrar och barn var det faktiskt en ergo annons :D
Användarens profilbild
Av vimla
Myrten skrev: Jag blir dock fortfarande trött i ländryggen efter någon timmes bärning, men det hoppas jag kommer att försvinna när jag slutar svanka och får starkare muskler.
Jag hoppar in här i tråden med några fler nybörjarfrågor om det går bra! :hello:

Jag får också ont i ryggen, och fortare än efter en timma. Jag tror att jag spänner mig ganska mycket när jag bär i sjalen, är ju helt novis och inte helt trygg med att bebisen verkligen sitter fast. Och svankar också. Men min sambo har sjalat lite också nu och får också lite ont i ryggen. Han är rätt vältränad och inte nyförlöst. Det kanske bara är en vanesak, vilka muskler man använder?

Och vad varmt det blir!! Vi blir helt svettiga både bebis och jag efter bara en kvart eller nåt. Och då är det bara ca 18 grader ute. Är det verkligen bra för bebisen? Vi har både en trikåsjal (vet ej märket) och en MamEco, båda blir varma. Vi har dragit åt den ganska mycket för att bebisen ska hamna högt upp, kan det sitta för hårt runt bebisen? Jag kan inte låta bli att tänka på råden för att inte riskera plötslig spädbarnsdöd - att barnet inte ska ha det för varmt och kunna röra på sig...
Användarens profilbild
Av Myrten
Vickla skrev:
Myrten skrev: Jag blir dock fortfarande trött i ländryggen efter någon timmes bärning, men det hoppas jag kommer att försvinna när jag slutar svanka och får starkare muskler.
Jag hoppar in här i tråden med några fler nybörjarfrågor om det går bra! :hello:

Jag får också ont i ryggen, och fortare än efter en timma. Jag tror att jag spänner mig ganska mycket när jag bär i sjalen, är ju helt novis och inte helt trygg med att bebisen verkligen sitter fast. Och svankar också. Men min sambo har sjalat lite också nu och får också lite ont i ryggen. Han är rätt vältränad och inte nyförlöst. Det kanske bara är en vanesak, vilka muskler man använder?

Och vad varmt det blir!! Vi blir helt svettiga både bebis och jag efter bara en kvart eller nåt. Och då är det bara ca 18 grader ute. Är det verkligen bra för bebisen? Vi har både en trikåsjal (vet ej märket) och en MamEco, båda blir varma. Vi har dragit åt den ganska mycket för att bebisen ska hamna högt upp, kan det sitta för hårt runt bebisen? Jag kan inte låta bli att tänka på råden för att inte riskera plötslig spädbarnsdöd - att barnet inte ska ha det för varmt och kunna röra på sig...
Jag skrev en fråga för en tid sedan om ont i ryggen, här kan du se vilka svar jag fick:

http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=97735

I övrigt är det nog bättre att du skriver en egen "fråga" med egen rubrik för att få svar på dina andra frågor. Jag är så pass ny på det här med sjalbärande så det är bättre om du får en egen tråd, jag törs inte svara!
Av Christer Romson Lande
Vickla skrev:Vi blir helt svettiga både bebis och jag efter bara en kvart eller nåt. Och då är det bara ca 18 grader ute. Är det verkligen bra för bebisen?
Jag tror inte att det är något problem. Bebisar lever ju i betydligt tropiskare klimat än vårat. Men ni ska förstås se till att ni dricker ordentligt, båda två.
Vickla skrev:Kan det sitta för hårt runt bebisen? Jag kan inte låta bli att tänka på råden för att inte riskera plötslig spädbarnsdöd – att barnet inte ska ha det för varmt och kunna röra på sig...
Jag tror inte att det finns vetenskapliga studier gjorde på sjalande/psd, så det är svårt att veta helt säkert.

De flesta fall av psd händer väl när barnet sover och ingen vuxen tittar till det? När du har barnet i sjalen så ser du ju med en gång vad som händer och väcker barnet om det "glömmer" att andas.

En del säger att föräldrarnas andningsrörelser påminner barnet om att andas, och att det är en faktor som minskar risken för psd vid samsovning. Om det stämmer så borde det gälla även för sjalbärande.

Det är förstås svårt att inte oroa sig, men jag tror inte att risken kan vara särskilt förhöjd pga av sjalandet och jag skulle inte vara förvånad om sjalandet innebar en minskad risk för psd.
Senast redigerad av Christer Romson Lande den ons jul 02, 2008 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Myrten
Vad bra, det kom ett svar ändå! Tack Christer Romson!
Användarens profilbild
Av vimla
Christer Romson Lande skrev:
Vickla skrev:Vi blir helt svettiga både bebis och jag efter bara en kvart eller nåt. Och då är det bara ca 18 grader ute. Är det verkligen bra för bebisen?
Jag tror inte att det är något problem. Bebisar lever ju i betydligt tropiskare klimat än vårat. Men ni ska förstås se till att ni dricker ordentligt, båda två.
Vickla skrev:Kan det sitta för hårt runt bebisen? Jag kan inte låta bli att tänka på råden för att inte riskera plötslig spädbarnsdöd – att barnet inte ska ha det för varmt och kunna röra på sig...
Jag tror inte att det finns vetenskapliga studier gjorde på sjalande/psd, så det är svårt att veta helt säkert.

De flesta fall av psd händer väl när barnet sover och ingen vuxen tittar till det? När du har barnet i sjalen så ser du ju med en gång vad som händer och väcker barnet om det "glömmer" att andas.

En del säger att föräldrarnas andningsrörelser påminner barnet om att andas, och att det är en faktor som minskar risken för psd vid samsovning. Om det stämmer så borde det gälla även för sjalbärande.

Det är förstås svårt att inte oroa sig, men jag tror inte att risken kan vara särskilt förhöjd pga av sjalandet och jag skulle inte vara förvånad om sjaöandet innebar en minskad risk för psd.
Tack för svar! Ja det är säkert ingen fara med sjalandet i värmen, det är så lätt att oroa sig bara... :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?