Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Folk frågar mig ofta var traditionen med långsjal kommer ifrån och jag har inte lyckats svara mer än att så gör man i Europa nuförtiden.
Men var började allt, och ungefär vilket år?
Och i vilket land började man knyta "dubbeltXomslut" och såna knytningar?
Var Didomys den första kända långsjalen?

F ö undrar jag om någon har sett något på internet om det ergonomiska med långsjal jämfört med bärsele, t ex en ritning där man förklarar hur barnets vikt fördelas bättre, eller annan ren fakta?

/Emma i Mexiko
www.tinytots.se - Mexikanska rebozos m m (Öppnar i slutet av februari)
Användarens profilbild
Av maimiti
Jag har ingen aning om vilket år man började med långsjalar, eller ens var i världen, men jag har sett bilder från asien som härrörde från tiden innan andra världskriget där kvinnor bär barn i långsjal. Knytningar jag sett på gamla bilder är tibetansk och omslutet-x på ryggen. Har inte sett några gamla bilder där man bär barnen på magen dock, men det utesluter ju inte att man gjorde det eller att det finns bilder jag inte sett... Så, långsjal har nog använts i asien rätt länge.
Användarens profilbild
Av maimiti
Hmm, nu minns jag inte var jag såg det. Det var någonstans på nätet. Det är möjligt att det var ryggsäck :? Jag vet dock att jag sett en bild på en vädligt ung kvinna (tonåring) som bar ett barn på ryggen då det såg ut som tibetansk. Bilden var tagen framifrån och tamparna var liksom dragna fram och åter genom "axelbanden" så det blev någon knutliknande grej frampå. Man såg dock inte hur det såg ut bak, om det var korsat under rumpan eller ej... jag bara antog att det var det :oops: En annan bild jag sett såg det verkligen ut som ett omslutet-x på ryggen. Kan ju inte svära på det, men det såg verkligen ut som det. Även det var en bild på en väldigt ung kvinna/barn som bar ett litet barn på ryggen... (eller så ser asiater unga ut på bild :? )
Men, är man väldigt liten och smal så räcker väl en 3m sjal till ganska många knytningar *funderar*.
Användarens profilbild
Av Helena
Jag tycker ju inte riktigt att en 3 meters sjal kan sägas vara en långsjal. Så jag tror att långsjalarna kom i och med Didymos, men jag vet inte när Didymos började producera sjalar i riktigt långa längder. Jag skickade iväg ett mail till Didymos för att fråga, få se om det svarar.

Kan man inte tänka sig att det i gångna tider skulle varit rätt opraktiskt med riktigt långa sjalar? Man behövde väl få upp och ner barnet snabbt hela tiden och om man mest har barnet på ryggen så behöver man ju inte så långa sjalar.
Användarens profilbild
Av tinaw
Tibetanen har jag sett, jag tror jag vet vilken bild du menar. Men omslutet x, då behöver man mer tyg tror jag... storlekstabell här http://www.activebabycare.com/se/bara3size.html

Men min främsta invändning är att jag tror BaBu uppfann omslutet-knytningarna, jag har aldrig sett dem traditionellt. :D Spännande det här! Hojta om du hittar på bilderna igen!
Användarens profilbild
Av maimiti
Men vad irriterande det är. Man ska ALLTID bokmärka sidor när man hittar intressanta saker *suckar åt mig själv*.
Nu har jag letat runt en stund och nu kan jag inte hitta någon av bilderna jag tänkte på :evil: . Däremot hittade jag en massa andra, dock rätt nya....

Här en bild på en afrikansk kvinna som bär sitt barn på ryggen i något som inte ser ut som deras traditionella torsoknytning
här en tibetansk kvinna med någon knytning jag inte riktigt kan definiera :?
ett burmesiskt barn som bär på ryggen (någon tibetanvariant tycker jag det ser ut som

Nu blir jag ju av med uppkopplingen ett tag så hittar jag inget inom de närmaste timmarna så får jag söka vidare nästa vecka...
Användarens profilbild
Av Helena
Nu har jag fått svar från Didymos, Tina Hoffman skriver att i början, 1972-1973 var den längsta sjalen 2,7. I början av åttio-talet började de producera längre sjalar i och med att knytningarna utvecklades mer, men hon vet inte exakta årtal, då måste hon titta efter i arkivet. Så jag skrev att det får hon gärna göra ifall hon har tid, och så ska jag sedan se om jag kan maila Babybundler och kolla upp när de startade med sina sjalar.
Användarens profilbild
Av Helena
Nu har jag fått svar från Didymos, Tina Hoffman skriver att i början, 1972-1973 var den längsta sjalen 2,7. I början av åttio-talet började de producera längre sjalar i och med att knytningarna utvecklades mer, men hon vet inte exakta årtal, då måste hon titta efter i arkivet. Så jag skrev att det får hon gärna göra ifall hon har tid, och så ska jag sedan se om jag kan maila Babybundler och kolla upp när de startade med sina sjalar.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?