Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tofka
Jag är i behov av en billig, sval och lite kortare vävd långsjal, och har funderat lite på Amazonassjalarna. Jag blir inte riktigt klok på vad skillnaden är mellan Sling och Antigua, förutom att Antigua är billigare. Båda är ju sjalar i den lite billigare klassen, är de av sämre kvalitet än de dyrare? Nån som har erfarenhet av dem får gärna ge mig lite råd :?
Användarens profilbild
Av Elin G
Antigua är vävd i tuskaft, dvs något mindre strechig på diagonalen, dessutom har den fransar och raka ändar. Carry Sling är vävd i korskypert och har snedskurna ändar. Jag har haft bägge och de är bra på olika sätt. Antiguan är tunnare, men mycket svårare att knyta. Dessutom är vävfel mer vanligt förekommande på antiguan. Carry Slingen är en jättebra sjal, är man inte van att knyta rekommenderar jag den framför Antiguan.
Användarens profilbild
Av Scharlott
CarrySling är vävd i korskypert (diagonalvävd) medan Antigua är tuskaft. Rent generellt kan man säga att tunna bärsjalar oftare är tuskaft och att de diagonalvävda är tjockare än tuskaft. Amazonas Carry Sling är dock tunnare än många andra korskypertvävda långsjalar. Med andra ord är detta en tunn bärsjal som ger mycket bra avlastning. Personligen tycker jag CarrySling är suverän till sommaren och smidig året om.

Det är i princip samma färger som finns för Antigua och CarrySling, plus att några finns enbart för Antigua och några enbart för CarrySling. Antigua har även fransar, medan CarrySling har snedskurna ändar utan fransar.

Det förekommer små ojämnheter såsom knutar, trådbyten m.m. i sjalarna (både Antigua och CarrySling). Vill man inte ha det skulle mitt råd bli att titta närmare på t.ex. Hoppediz nya supertunna som har en mycket jämn väv.
Användarens profilbild
Av Eld77
Slingen är vävd med diagonalstretch precis som de tjockare vävda sjalarna. Antiguan är vävd i tuskaft (som ett vanligt lakan) och stretchar inte lika bra.

Jag tycker att slingen är väldigt skön och ett jättebra budgetalternativ till de dyrare vävda sjalarna. :tumup:
Användarens profilbild
Av Bollen
Jag har haft en CS som var toppen förutom de långa avsmalnande ändarna (ca 35 cm på varje sida). En 4,7-sjal är alltså bara 4 m på helbredd. Kan vara värt att tänka på så den inte blir f ör kort. I övrigt jättemjuk och gosig redan fr början. Avlastade bra också.

(medan man skriver hinner alla andra svara...)
Användarens profilbild
Av erisara
Jag har inte testat Slingen men skaffade en Antigua som min andra långsjal (har en BB-slen också). Jag tycker den är hemskt bekväm och sval och skön.
Den är med raka kanter och har fransar i änden. :heart: Jag gillar den lite ojämna väven som Amazonasarna har, det gör tyget mer levande tycker jag.
Användarens profilbild
Av jag71
Jag tycker ju att antiguan är väldigt lätt att knyta.
Användarens profilbild
Av tofka
Tack för era svar! Vad svårt det är när man måste handla på nätet. Jag vill ju känna på tyget och prova... Låter ju som att båda är bra på varsitt sätt. Antiguan sval, men inte så bekväm att bära i länge? Det verkar roligt att ha en "sjalsamling" som många här på forumet, men jag har inte råd :( . Därför behöver jag en som passar i alla lägen. Jag ångrar lite att jag köpte en trikå istället för att satsa på en vävd från början. Den funkar iofs fortfarande, men det finns ju inte så många variationer på knytningar och bärsätt. Och så är den VARM!
Användarens profilbild
Av Scharlott
Hilda skrev:Tack för era svar! Vad svårt det är när man måste handla på nätet. Jag vill ju känna på tyget och prova... Låter ju som att båda är bra på varsitt sätt. Antiguan sval, men inte så bekväm att bära i länge? Det verkar roligt att ha en "sjalsamling" som många här på forumet, men jag har inte råd :( . Därför behöver jag en som passar i alla lägen. Jag ångrar lite att jag köpte en trikå istället för att satsa på en vävd från början. Den funkar iofs fortfarande, men det finns ju inte så många variationer på knytningar och bärsätt. Och så är den VARM!
Förstår att du vill känna på tyget och prova. Kanske finns det någon i din närhet som kan hjälpa dig... Ett förslag är att gå på sjalträff, där du förhoppningsvis kan titta närmare på båda bärsjalarna vid samma tillfälle, prova dem och sedan välja den som passar bäst just för dig. Sjalträffar anordnas runt om i Sverige. Var bor du?
Användarens profilbild
Av tofka
Jag bor i Göteborg
Användarens profilbild
Av Scharlott
Hilda skrev:Jag bor i Göteborg
Det ordnas sjalträffar i Göteborg med jämna mellanrum, så håll utkik under rubriken 'Sjalträffar' eller lägg ut en egen tråd där :wink:
Eller om du inte hittar en lämplig sjalträff få du gärna komma hit och prova (strax utanför Göteborg). Jag har en Amazonas CarrySling Lollipop i min sjalgarderob. Har förvisso inte någon Amazonas Antigua (längre), men däremot en EllaRoo vilken är i princip samma bärsjal som Antiguan (samma tillverkning men andra färger :wink:). Jag hjälper dig gärna! 8)
Användarens profilbild
Av erisara
Annars så finns det en Antigua rödruta hos mig här i Lerum som man kan få känna lite på.
Användarens profilbild
Av Scharlott
erisara skrev:Annars så finns det en Antigua rödruta hos mig här i Lerum som man kan få känna lite på.
Låter som vi kan fixa en Lerumsträff 8) Hoppas det passar dig Hilda :wink:
Användarens profilbild
Av tofka
Vad bra! Vi åker till Alingsås ganska ofta, eftersom min sambos familj bor där. Har du butik där, Scharlott? Eller menar du hemma hos dig?
Användarens profilbild
Av Scharlott
Hilda skrev:Vad bra! Vi åker till Alingsås ganska ofta, eftersom min sambos familj bor där. Har du butik där, Scharlott? Eller menar du hemma hos dig?
Men så trevligt att ni besöker Alingsås ofta då kan vi säkert ordna någon passande tid att träffas :D Jag bor i Ingared som ligger mittemellan Lerum och Alingsås och min lilla butik finns också här :wink: Det går jättebra med sjalträff här också. Har missat de senaste sjalträffarna i Lerum/Alingsås pga att jag jobbat samtidigt som det varit sjalträff, så jag är himla sjalträffssugen. Kanske vore idé att försöka dra ihop till en träff här i fall det är intressant, vad sägs?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?