Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Janeway7
Jag bär min dotter som snart är 1 år i en tricot-slen och kommer att köpa en sommarsjal till mig och henne :-).

Men min man vill inte bära i sjal och vi har kollat på olika selar. Såg denna i ett teveprogram och den verkar bra men går inte att köpa i Sverige. Någon som testat den?

http://www.portamee.com/
Användarens profilbild
Av Aurian
Jag tycker att det ser rätt obekvämt ut... Sittdelen ser ut att inte räcka så himla länge för ett lite större barn, vilket då resulterar i att barnet inte kan sitta i grodposition särskilt länge.
Ryggstödet ser också ut att sluta lite väl långt ner, jag föredrar att ha ryggdelen gott och väl så hög att en pyttebebis inte behöver något extra huvudstöd så som det ser ut på bilderna på sidan. För övrig så visar bilden på hemsidan att barnets huvud hamnar långt från kroppen trots huvudstödet, vilket innebär att om barnet eventuellt somnar så måste man nog ändå hålla huvudet med ena handen, eftersom det ser ut som att denna inte går att justera... :?

Barnet ser också ut att sitta väldigt långt ner, bortsett på en av bilderna men där handlar det nog snarare om att barnet är så stort/långt så denne ändå har huvudet i axelhöjd på bäraren... När man tittar på bilderna till höger på startsidan så ser man att det inte finns någon pussdistans direkt till barnens pannor :roll:

Något mer jag reagerade på var att axelbandet inte var så himla brett och kan då vara svår att få att ligga på plats axeln, så den inte glider upp mot halsen/nacken...

Summa sumarum så vill jag gärna avråda dig från detta köp och tipsar istället om Beco, Ergo (den gamla modellen passar en lite kropp bättre än den nyare), Patapum eller Sutemi istället. Dessa kan man välja att bära med antingen på magen och ryggen och jag har inte haft några som helt problem med dem :tumsup (Dock har jag bara erfarenhet av Beco och Ergo (både gamla och nya)
Användarens profilbild
Av Janeway7
Jag håller med om dina kommentarer, det är mest att min man testat Ergon och gillade den inte så jag var på jakt efter alternativ. Portameen verkar vara poppis i USA men där är ju även BabyBjörn poppis ;-)

Tack för hjälpen :D !
Användarens profilbild
Av Myrten
Jag tipsar om Manduca!
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Men kan man bara bära på höften med den? Då avråder jag absolut från den, det är skönare att kunna variera bärställningen (dessutom har ett barn på höften faktiskt en tendens att vara i vägen om man t ex står i en mataffär och packar varor eller ska dammsuga eller vad det nu kan vara man gör, då är det bättre att ha barnet på ryggen).

Har inte själv provat Manducan men jag tycker alla verkar vara jättenöjda med den. Annars tipsar jag om någon snygg mei tai. De är lättare att få till än de ser ut, flexibla och stadiga att bära i. Min man (som inte heller vill bära i sjal) blev blixtförälskad i vår Kozy och undrade varför jag inte köpt någon sådan tidigare.
Av Smultronbarn
Jag gick in för att kolla lite på PortaMee för jag blev nyfiken. Hittade ett inlägg från en som verkligen inte verkade gilla den. Jag vet inget om den och kan inte uttala mig egenligen men, here you go:
Very poorly designed product. Save your back and shoulders and get the ERGO carrier instead. I am 5′3 and my husband is 6′3. We both found the Portamee EXTREMELY uncomfortable after 20 mins of wear, with our 23 lbs son. We found it was more comfortable to just carry our baby without a sling. Then I discovered the ERGO carrier. It is absolutely perfect. Ergonomically correct and offers a wide range of colors to choose from. Now I know why in a walking city such as New York I see ERGO carriers everywhere and I have never seen a Portamee sling other than the one I bought. Eventually I got a refund from the Owners but it took a lot of waiting for them to retun my call and also it took posting some honest reviews online that obviously got their attention more quickly than my call to them did.
Comment by Noha — June 13, 2007 @ 9:58 am
Och en annan är nöjd med sin:
ive had a great experience with the portamee. its beautiful to look at and beautifully designed. i have a small frame and could adjust it to fit me and my 15lb son perfectly! im also a first time mother and had lots of questions. the portamee staff was extremely helpful and made sure i was happy and satisfied with their product…which i am! as i say, im a small woman and i walk the streets of chicago with my son on my hip without any discomfort at all! people stop me on the street to ask me where i got it all the time!
Comment by tracy — July 23, 2007 @ 1:02 pm
Från: http://ergonomics.wpadmin.about.com/?comments_popup=79 och http://ergonomics.about.com/b/2006/11/1 ... rtayou.htm

Kan det vara så att den passar bättre till kortare bärare och mindre barn? :hmm:

Lycka till med att hitta en sele som passar er! :tumsup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?