Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Smultron-smulan
Funderar på att färga mimmis vita tyg med färska hallon i sommar. Undrar om det finns något knep att få färgen att fästa ordentligt i tyget så det ej tvättas ur efter ett tag. Nåt giftfritt husmorsknep kanske???
Av Disa86
kan man färga med hallon??? :hmm: berätta...! :notes:
Användarens profilbild
Av Smultron-smulan
Ja, alltså, jag råkade få hallon på mig och det var en sådan vacker färg. Men sen när man sköljer på tyget blir det blått i stället. Jag skulle behöva något medel som fixerar färgen. Kanske ska prova lite atamos på (koserveringsmedel för saft och sylt), låter knasigt men jag går och provar.

Kommer snart.....
Användarens profilbild
Av Aurian
Det funkar inte med sån där vanlig fixerings-salt eller vad det är man brukar ha? Typ när man kokar i färgbad så har man fixerings-salt i också för att färgen ska fästa ordentligt, det borde väl fungera?? :hmm:
Användarens profilbild
Av Smultron-smulan
Aurian skrev:Det funkar inte med sån där vanlig fixerings-salt eller vad det är man brukar ha? Typ när man kokar i färgbad så har man fixerings-salt i också för att färgen ska fästa ordentligt, det borde väl fungera?? :hmm:
har läst på lite nu :notes: :blahblah: och mycket handlar om hallonets kemiska struktur och hur det väljer att binda sina molekyler när den kommer i kontakt med vattnets molekyler samt hur den svarar på betmedlet (fixet-kaliumsaltet).

Hittade inget konkret exempel på just hallon. Ett gammalt recept på rödbeta hittade jag men ingen bild på den färgen.

Är lite sugen på att prova färga med lusen (coshinille -stavning?) den verkar ha ungefär den röda som jag är ute efter. :love:

Kommer även prova att färga en bit lakarn med hallon och fix-salt och se vad som händer.
Användarens profilbild
Av Fryle
Bissa skrev: Hittade inget konkret exempel på just hallon. Ett gammalt recept på rödbeta hittade jag men ingen bild på den färgen.

Är lite sugen på att prova färga med lusen (coshinille -stavning?) den verkar ha ungefär den röda som jag är ute efter. :love:
var får du fatt i lössen? är det de som ger färg åt något läppstift :hmm: sett något om det på tv för hundra år sedan.[/quote]

Jag är mycket intressead av rödbetsreceptet för att färga ullgarn med det. Jag har sett en bild på ullbyxor som mammasamueli (?) har färgat med rödbeta, det blev vackert gyllengult.

Ja, det är läppstiftsfärgslusen, den ger vackert röd färg, var får man tag i dem och vad behöver man för övrigt för att färga med den?
Användarens profilbild
Av äpplebus
Så här står det i min bok med växtfärgningsrecept.

" Rött av hallon. Omkring en liter färska hallon räcker att färga 2 hg ullgarn, 3 hg jakobsdalgarn. Vid färgning lämpar sig bäst vattenspunnet garn som blir vackrare vid färgning, då däremot alla oljebehandlade yllevaror ger sämre resultat vid färgning.
Bären lägges ned i emalj- eller stålkittel, vatten till tillräckligt stor vört tillsättes och får koka upp, då litet alun och vinsten tillsättes. Får inte koka utan endast sakta sjuda. Garnet nedlägges i osilad vört och hanteras en en stund tills dess färgen tagit jämnt då det får kallna i sitt spad. Sköles och hänges. Ylle."
Enligt färgtabellen blir det " Svagt beige-rosa till rött"

Kanske kan ni ha nån hjälp av detta. :D
Användarens profilbild
Av Smultron-smulan
Fryle skrev:
Bissa skrev: Hittade inget konkret exempel på just hallon. Ett gammalt recept på rödbeta hittade jag men ingen bild på den färgen.

var får du fatt i lössen? är det de som ger färg åt något läppstift :hmm: sett något om det på tv för hundra år sedan.
Jag är mycket intressead av rödbetsreceptet för att färga ullgarn med det. Jag har sett en bild på ullbyxor som mammasamueli (?) har färgat med rödbeta, det blev vackert gyllengult.

Ja, det är läppstiftsfärgslusen, den ger vackert röd färg, var får man tag i dem och vad behöver man för övrigt för att färga med den?[/quote]

Japp lössen finns på apoteket. Kolla länkarna hur man gör. Och bakningen med rödbetan stämmer nog, att det blir lite rosa rött och sedan om man vill ha den starkare, vid tex färgning, så blir den bara mörkare inte rödare, så tror jag.

"Äppelbus" Ljuvligt recept kommer jag att prova. Kan bli skillnad då jag inte tänker använda ylle utan bomull.

"Fryle" ska försöka göra länk på recepten och annat jag hittade igår
Senast redigerad av Smultron-smulan den sön jun 01, 2008 00:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Fryle
Smultron-smulan skrev:Här får ni lie smått och gott att mumsa på :mums:

http://school.chem.umu.se/Experiment/8 rödbeta
http://school.chem.umu.se/Experiment/103 svampar
http://www.mimersbrunn.se/arbeten/8999.asp Lite om hur man gör
Tack för länkarna, här ska färgas!

Men det är lustigt att det står att det blir rött av rödbeta, jag som är så säker på att mamasamuelis gula blöjbyxor är färgade med rödbeta. Kanske minns jag fel?
Användarens profilbild
Av Smultron-smulan
Jag kan ha läst nåt om att färgen kan bli olika beroende på vilket medel man tillsätter för att få färgen att fästa
Användarens profilbild
Av miom
men det är väl synd på hallonen........ :?

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?