Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Shuna76
Jag har köpt en sjal som jag vill färga..Det är en Mimmis krinklade som redan är färgad orange. Jag vill behålla det orangea, men oxå ha in lite rött & gult i den..Nu vet jag inte hur jag ska bära mig åt riktigt..ska jag göra det för hand eller i maskin? Hur ska jag "sno ihopa" den? & HUR bär jag mig åt för att få in både gult & rött i det orangea? GÅR det överhuvudtaget?
Senast redigerad av Shuna76 den fre maj 30, 2008 14:37, redigerad totalt 3 gång.
Av eamane
Jag vet inte hur du ska göra för att få in 2 färger men när jag batikade min ena lenda så tvinnade jag den först och flätade sen. Det kan man ju göra olika hårt för att få olika stor mängd tyg tillgängligt men det är nog lättast för att färga rött på orange. För att få gult kanske du kan bleka på nått vis? :hmm:
Användarens profilbild
Av Shuna76
Tvinna OCH fläta? Hur bär jag mig åt då? Eller, jaha! Du menar att du liksom snurrade den på längden först & sen flätade den? Kan kke avfärga ändarna med Remol & färga dem gula..fast det kke ser dumt ut? :hmm: Ingen som har bilder på batikfärgade sjalar? Behöver inspiration.. :help:
Användarens profilbild
Av Shuna76
:idea: Nu tror jag jag har kommit på hur jag ska göra...Om jag snurrar & knytar så som jag tror det blir bra & sen avfärgar med Remol, sköljer med knytningarna kvar & sedan färgar gult..då blir den både gul & orange, eller hur? Sen knyter jag upp allt & slänger den på ett par sköljningar i maskinen & efter det snurrar & knyter jag igen & färgar rött..Tänker jag rätt då?
Av sjaltokan
Camsch har färgat en gås här är hennes
camsch skrev: Bild
Här är är tråden där det står hu hon gjorde:
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=94299

Med inspiration av hennes färgade jag min krinklade mimmis-sjal i bläck-blå färg (som var vit från början)

Bild
Av sjaltokan
Gult är ju svårt att få till så men rött borde ju vara enkelt..
Av eamane
Här är ett par bilder på den lenda jag färgade, den var röd från början...
Bild
Bild
Användarens profilbild
Av Shuna76
Camsch vikning där var ju smart...:hmm: Hur ska jag få till det med tre färger..skulle nog bli fint om den blev röd i mitten (där Camsch sjal är ljus) sedan orange som den är nu & gul längst ut (där Camsch sjal är mörk). Eller vad tror ni? Att jag alltid ska göra saker så omständiga för mig.. :roll:
Användarens profilbild
Av Shuna76
Ja, nu testar jag...håll alla tummar, tår & fingrar för att det blir bra! :D
Användarens profilbild
Av camsch
Eftersom jag nu är omnämd i tråden så ville jag ge ett litet tips till... Plastfolie!
Alltså att ha plastfolie under snörningen.
(Grymt snygg inspiration förresten, thowida!)

Om man inte hettar upp det för mycket (det beror ju på vilken färg man använder hur varmt man ska ha det...) så kan man lättare få det helt tätt...
Lycka till! :D
Senast redigerad av camsch den tor maj 29, 2008 20:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av camsch
Dubbelt...
Användarens profilbild
Av Shuna76
Jag använder Herdins..just nu ligger en del av sjalen i avfärgningsbad..sen ska jag testa med gul..ska nog använda ditt tips om plastfolie när jag sedan ska färga med rött..:)
Användarens profilbild
Av primusbarn
Spännande! Det här vill jag verkligen se bilder på sedan :D
Användarens profilbild
Av Shuna76
Ja, nu är det spännande minsann..grytan står på spisen med det gula färgbadet..klart om en halvtimme sådär..*spänningen är oliiidlig* Sen ska sjalen ju sköljas & proceduren göras om med det röda..Tror ni förresten det räcker om jag handsköljer eller ska jag köra den på sköljning i tvättmaskinen mellan gult & rött?
Användarens profilbild
Av Shuna76
Det blev lyckat! Jättefin är den nu, hoppas bara jag inte förstör den med det röda.. :? Ska fota den när den sköljt färdigt. :) Provade förresten att skölja den för hand i badkaret, men oj vad fem meter sjal är lååång & otymplig när den är blöt.. :lol:

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?