Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av enna
Det är ju massor som syr pocketblöjor. Är det nån som provat sy pocket i ull eller för all del vanliga blöjbyxor i ull? I så fall, vads ska man tänka på?
Användarens profilbild
Av Helen
Jag har inte sytt i ull, men det ska inte var något problem.
Börja med att krympa tyget innan du syr annars tror jag inte du har en chans i världen att gissa vilken storlek den slutar på. :roll:

Sen tror jag det blir bäst med syntetråd eftersom bomull leder väta.
Funderade på om syntet kan slita mer på ullfibern.... hm... men jag tror det är bäst i alla fall. Det är ju meningen att de ska hålla tätt.

Lycka till och visa gärna upp resultatet. :D
Av enna
Hmmm, hur gör man när man krymper med flit då? Tvättar i 40 grader..nåt mer?
Användarens profilbild
Av Anna
tvätta så som du tänkt tvätta det färdiga eller varmare om tyget tillåter. Problemet med ullpockets kan jag tänka mig är att man tar ull längst ut som skall tvättas i 30 eller på sin höjd 40 grader och sedan måste man ju ha ett innerlager som släpperigenom väta och det kanske då inte blir rent i samma temperatur.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Om du börjar med att tvätta ylletyget så varmt som du sen vill tvätta blöjorna, 60 grader måste det väl vara? Jag skulle inte vilja tvätta mina blöjor kallare, då blir dom nog inte rena.
Det som händer med ullen är att den filtar ihop sig (typ som när man råkat slänga in en ylletröja i tvättmaskinen och den blir liten och tjock :cry: ) så det får nog vara ett ganska tunnt ylletyg du börjar med för annars blir det för tjockt och osmidigt. Man vet aldrig hur mycket det kommer krympa, det beror på vilken sorts ull det är, och hur garnet det är vävt av är spunnet.
När blöjorna är klara kan du tvätta dom i 60 grader eftersom du redan gjort det en gång, tyget krymper inte mer och mer för varje tvätt utan är liksom färdigkrympt första gången.
Det låter väldigt spännande, så skriv igen när du har testat hur det funkar.
Lycka till :P
Användarens profilbild
Av Elin G
Fast funkar verkligen ullpockets? Jag menar, man måste ju fetta in ullen ibland och då måste man ju nästan sprätta bort innerskiktet, för annars blir det ju inte så bra på att släppa igenom väta. Ullbyxor däremot borde gå utmärk att sy. Kolla på denna sida t ex http://www.diaperfabric.com/store/WsAncillary.asp?ID=3
Användarens profilbild
Av Helen
Ursäkta. Jag läste aldrig ullpockets utan tänkte det som blöjbyxa.

Jag vet att det finns någon som gjort någon form av pocket med ull. Men jag kollade inte det där. Jag vet inte om det var en "riktig" pocket eller bara en snap in variant.

Vitsen med ull är ju att man inte tvättar det så ofta och pockets måste tvättas efter varje gång...

snap in variant kan vara något, men är inte vitsen med pocket borta då?

Att sy i ull för övrigt ska inte vara något problem. Kör det i tvättmaskinen X antal gånger tills du är nöjd med filtningen, sen kan du börja sy..
Av enna
Vad är snap in? Har som ni förstått inte helt klart för mig hur jag ska göra så alla era tips tas tacksamt emot! Räkna med många dumma frågor! :-)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?